اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

محافظت از گیاهان با ترکیب شیمیایی کرم‌ها

محققان به تازگی دریافتند که ترکیب شیمیایی موجود در کرم‌های گرد می‌تواند سیستم ایمنی گیاهان را تقویت کند.

محافظت از گیاهان با ترکیب شیمیایی کرم‌ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دا نشگاهی خبرگزاری فارس، کرم‌‌های گردی که در خاک زندگی می‌کنند می‌توانند گیاهان را از طریق ریشه‌هایشان آلوده کنند؛ به همین دلیل بسیاری از گیاهان به هنگام شناسایی این کرم‌ها، پاسخ ایمنی ایجاد می‌کنند. اکنون دانشمندان برای ایجاد نوعی محافظت سازگار با محیط زیست، از این پاسخ استفاده کردند.

براساس گزارش «نیواطلس»، محققان با جداسازی متابولیت (اجزای شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی ) این کرم‌های گرد به نام « ascr#18 »، آغاز به کار کردند. ascr#18 توسط بسیاری از گونه‌های کرم‌ها برای برقراری ارتباط شیمیایی استفاده می‌شود. زمانی که گیاهان این ترکیب را تشخیص می‌دهند متوجه حضور کرم‌ها در اطراف خود می‌شوند.

محققان برای انجام آزمایشات خود، مقدار کمی از « ascr#18» را برای چهار گیاه، سویا، برنج، گندم و ذرت به کار بردند؛ سپس آنها را با ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچهای یکسانی آلوده کردند. هنگامی که محققان این گروه را با دیگر گیاهان مقایسه کردند دریافتند که پس از گذشت چند روز، گیاهان درمان‌شده با این ترکیب، عملکرد بهتری داشتند زیرا تقویت پاسخ ایمنی، به طور قابل توجهی آنها را در برابر پاتوژن‌ها مقاوم‌تر کرد.

گفتنی است؛ از همین رو محققان قصد دارند تا با استفاده از این ترکیب شیمیایی کرم‌ها، پاسخ ایمنی گیاهان را تقویت کرده و در نتیجه به طور طبیعی از گیاهان در برابر بیماری‌ها محافظت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول