اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

معاون وزیر بهداشت: افزایش شیر خشک و دخانیات در بازار با وجود تحریم عجیب نیست؟!

معاون وزیر بهداشت گفت: امروز ما را در همه‌ چیز تحریم کردند اما عجیب است که شیر خشک و دخانیات به‌ وفور در کشور یافت شده و از زمان شدت گرفتن تحریم‌ها نیز بیش‌تر وارد می‌شود!

معاون وزیر بهداشت: افزایش شیر خشک و دخانیات در بازار با وجود تحریم عجیب نیست؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، همایش ترویج تغذیه با شیر مادر کلان منطقه 5 کشور صبح امروز با حضور علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیران دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصصان دانشگاه در این حوزه، در مجتمع ولایت برگزار شد که در حاشیه این آئین نیز دومین بانک شیر کشور در بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز افتتاح شد.

در این همایش و پس از افتتاح بانک شیر، علیرضا رئیسی معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی با موضوع «تأثیر ترویج تغذیه با شیر مادر در دستیابی به توسعه پایدار» با اشاره به دست‌های پشت پرده‌ای که عدم تغذیه با شیر مادر را تبلیغ می‌کنند، اظهار داشت: در دهه‌های گذشته این حجم از سزارین در کشور نداشتیم و استفاده از شیر مادر نیز بیشتر بود اما امروز این مقوله به دلیل تبلیغات سوء کشورهای توسعه‌یافته در کشورهای درحال‌توسعه برعکس شده است.

وی افزود: کشورهای پیشرفته دنیا در حالی تبلیغات گسترده خود را در خصوص شیر خشک در کشورهای درحال‌توسعه انجام می‌دهند که در کشور خودشان، این حجم از استفاده دیده نمی‌شود و حتی آمار سزارین را نیز به‌شدت پائین آورده‌اند.

رئیسی با اشاره به آموزه‌های دینی در تأکید بر استفاده از شیر مادر، افتتاح بانک شیر مادر در شیراز را یک گام بسیار بزرگ در ترویج استفاده از شیر مادر دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشورهای درحال‌توسعه ازجمله ایران تبلیغات گسترده‌ای در استفاده از شیر خشک می‌شود درحالی‌که این تبلیغات در کشورهای پیشرفته دیده نمی‌شود.

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به دست‌های پشت پرده تبلیغات مواد سوء در کشورهای درحال‌توسعه نیز گفت: همین مسئله را در مصرف دخانیات می‌بینیم ما امروز در همه‌چیز تحریم هستیم الا دخانیات که به‌شدت گسترش‌یافته است؛ آیا این عجیب نیست؟ لذا بحث تبلیغات شیر خشک و سزارین نیز از همین دسته آسیب‌ها است که باید به آن بپردازیم.

وی به قدرت مافیایی دست‌های پشت پرده‌در ترویج استفاده از دخانیات در کشور نیز اشاره کرد و گفت: آن‌ها فضایی را به وجود آورده‌اند که امروز نمایندگان مجلس نیز امضا جمع می‌کنند تا وزارت بهداشت جلوی قلیان کشی در قهوه‌خانه‌ها را نگیرد! چراکه کارشناسان ما به آنجا رفته و قلیان‌ها جمع می‌کردند؛ لذا قدرت بسیاری برای ترویج دخانیات در کشور وجود دارد.

رئیسی بهترین راهکار ترویج تغذیه با شیر مادر را آگاهی مردم دانست و افزود: در کشورهای توسعه‌یافته میزان مصرف شیر خشک و سزارین بسیار پایین است اما آن‌ها با استفاده از ناآگاهی مردم، مصرف و تبلیغ موارد مذکور را به کشورهای درحال‌توسعه آوردند.

وی با اشاره به تأثیر شیر مادر بر سلامت نوزاد نیز گفت: شیر مادر به دلیل ترکیبات خاص متابولیکی و فرمول خاصی که دارد، از بسیاری از بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند درحالی‌که شیر خشک یک ماده استاتیک و ثابت بوده و این قابلیت را هرگز ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شیر مادر در جلوگیری از بیماری‌های غیر واگیر نیز تأثیر بسیاری دارد، افزود: برای نمونه نوزادی که شیر مادر مصرف نمی‌کند تا 40 درصد شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت و هپاتیت دارد و یا اینکه 25 درصد میزان چاقی کودکانی که شیر مادر مصرف می‌کنند نسبت به هم نوعان خود کمتر است ضمن اینکه شانس گرفتن لوسمی در نوزادانی که شیر مادر مصرف نمی‌کنند، 30 درصد نسبت به بقیه نوزادان بیشتر است.

رئیسی یادآور شد: تغذیه با شیر مادر 2.5 درصد شانس اوتیسم را کم می‌کند و کاهش سرطان پستان و کاهش خون‌ریزی پس از زایمان و... از فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر برای مادران است.

وی مادران شاغل را نیز به شیر دادن به فرزندان خود دعوت کرد و گفت: آمار جالبی داریم که مادران شاغلی که به نوزادان خود شیر خشک می‌دهند غیبتشان در اداره بیشتر از مادرانی است که شیر خود را به نوزاد می‌دهند. علت نیز این است که پس‌ازآن باید وقت خود را صرف بیماری‌های عفونی وی کنند.

معاون وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه میانگین کشوری تغذیه با شیر مادر در کشور 53 درصد و در استان فارس 57 درصد است، بیان داشت: متخصصین اطفال و ماماها نقش کلیدی در ترویج تغذیه با شیر مادر دارند.

رئیسی مجدداً یادآور شد: بازار اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته، کشورهای درحال‌توسعه دنیا است بازاری که در آن دخانیات، شیر خشک، اسلحه و... ترویج و فروخته می‌شود لذا این تبلیغات سوء را باید جدی گرفت و بدانیم که برنامه‌هایی پشت این تبلیغات برای ضربه زدن به کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت بالای بانک شیر نیز گفت: در سال‌های اخیر نزدیک به 2 هزار پروژه در کشور افتتاح کردیم اما به نظر می‌رسد افتتاح این بانک شیر به‌عنوان دومین بانک شیر در کشور پس از تبریز در شیراز جزو پروژه‌های بسیار خوب و شاخص بود.

 

پیش از سخنان معاون وزیر بهداشت، علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز طی سخنانی به نقش سوداگران اقتصادی در بی‌توجهی به شیر مادر در دهه هفتاد اشاره کرد و اظهار داشت: در دهه هفتاد شرکت‌های اقتصادی تبلیغ شیر خشک می‌کردند و شیر ندادن مادر به نوزاد حتی افتخار محسوب می‌شد.

وی افزود: اعتقادم این است که منافع اقتصادی برخی انسان‌ها را به کج‌راهه می‌برد؛ مسئله‌ای که در مورد روغن‌ها نیز اتفاق افتاد و متأسفانه در دهه مذکور در مورد شیر مادر نیز روی داد.

بهادر خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که امروز برای ما مهم بود این است که دوباره اهمیت تغذیه با شیر مادر را به مادران جامعه گوشزد کنیم چراکه ارتباط عاطفی مادر و فرزند نیز از همین راستا شکل می‌گیرد و نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: تغذیه با شیر مادر به‌قدری مهم است که خداوند در آیات قرآنی نیز به آن اشاره‌کرده که حداقل 2 سال نوزاد باید از شیر مادر تغذیه کند.

وی همچنین از افتتاح بانک شیر در شیراز خبر داد و گفت: بانک شیری که امروز در بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز افتتاح شد، کمکی است به مادرانی که نمی‌توانند به هر دلیلی به فرزند خود شیر دهند تا نوزادان آن‌ها نیز از تغذیه با شیر مادر محروم نشوند.

بهادر در پایان اظهار امیدواری کرد که همایش مذکور در رسیدن به اهداف خود که ایجاد حساسیت در خانواده‌ها به‌ویژه مادران در خصوص تغذیه با شیر مادر است، موفق عمل کند.

بانک شیر مادر شیراز به عنوان دومین بانک شیر کشور در بیمارستان حضرت زینب(س) جهت اهدای شیر به نوزادانی است که به هر دلیلی از تغذیه با شیر مادر محروم هستند.

رونمایی نمادین از بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب (س)، تقدیر از فعالان عرصه سلامت شیر مادر، اجرای موسیقی توسط گروه عندلیب و... از دیگر برنامه‌های همایش مذکور بود.

انتهای پیام/76018/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول