اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

حجامت یا اهدای خون؟

حجامت و اهدای خون هر دو فواید خاص خود را دارند اما مدیرکل انتقال خون مازندران برتری اهدای خون بر حجامت را برمی‌شمارد و می‌گوید؛ اسلام حجامت را مطرح کرده و انتقال خون شرایط بهداشتی این امر است و انتقال خون تکنولوژی پیشرفته حجامت است و در اهدای خون، خون متقاضی دور ریخته نمی‌شود.

حجامت یا اهدای خون؟

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اجتماعی| اهدای خون باعث نجات جان میلیون‌ها نفر در دنیا می‌شود و مازندران نیز جزو استان‌های پرمصرف خون و فراورده‌های خونی است،اهدای مرتب خون باعث تجدید منظم خون و از ابتلا به برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

اهدای خون مستمر سبب افزایش ضریب امنیت و سلامت خون می‌شود، زیرا در هر بار اهدا مشاوره انجام می‌شود و آزمایشات غربالگری بر روی خون اهدایی صورت می‌گیرد و به طور کلی می‌توان گفت که اهدای خون برای کمک به افراد و بیماران دیگر مفید است.

 حجامت  نیز فواید خود را دارد و طرفداران زیادی هم پیدا کرده است و در منابع طب اسلام و طب سنتی به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر شده و بیماری‌های گوناگون را درمان می‌کند.

در روش حجامت خون از پشت کمر و از مویرگ‌ها در سطح پوست خون گرفته و دور ریخته می‌شود.

این روزها اقبال مردم به سمت و سوی طب سنتی و طب اسلامی زیاد شده است و بسیاری از کسانی که شرایط خون دادن دارند به سمت حجامت گرایش پیدا کردند که حجامت فرصت اهدای خون و کمک به هم نوع را از فرد می‌گیرد.

اسماعیل پوریانی مدیرکل انتقال خون مازندران درباره حجامت و اهدای خون می‌گوید؛ اسلام حجامت را مطرح کرده و انتقال خون شرایط بهداشتی این امر است و در بهترین شرایط و محیط ضدعفونی و استریل اتاق عمل بیماران گاها عفونت می‌گیرند در حالیکه حجامت در فضای طبیعی پر از میکروب و فضاهایی که استانداردهای نظافتی رعایت نمی‌شود انجام می‌شود و با تیغ زدن اولین سطح دفاعی بدن در فضای پر از میکروب امکان ابتلا به عفونت زیاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا با آمدن بحث انتقال خون حجامت منسوخ شد، تصریح کرد: انتقال خون تکنولوژی پیشرفته حجامت است و در اهدای خون، خون متقاضی دور ریخته نمی‌شود.

مدیرکل انتقال خون مازندران خاطرنشان کرد: من مخالف طب سنتی نیستم اما وجدان آدمی نمی‌پسندد که خون دور ریخته شود و در صورتی‌که هر یک واحد خون جان سه نفر انسان را نجات می‌دهد.

پوریانی بیان کرد: استفاده از خون کسانی که حجامت می‌کنند ریسک است و در تمام دنیا بعد از حجامت یکسال نباید خون اهدا کنند و باید در زمینه انتقال خون اطلاع‌رسانی شود تا مردم برای اهدای خون داوطلب شوند.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای خون در کشور ۲۷ در هزار نفر جمعیت است، افزود: اما این شاخص در مازندران به ۴۰ در هزار نفر جمعیت رسانده شده است.

مدیرکل انتقال خون مازندران تصریح کرد: استان مازندران دارای ۲ هزار و ۸۰۰ نفری بیمار تالاسمی و در مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص است که ۴۰ درصد از ذخیره‌های خونی به این بیماران اختصاص دارد.

پوریانی یادآور شد: در چهار ماه اخیر ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر مراجعه کننده برای اهدای خون در استان داشتیم که ۴۴ هزار و ۶۰۰ نفر موفق به انتقال خون شدند که نشان از حضور پررنگ مازندرانی‌ها دارد.

وی بیان کرد: فردی که اقدام به خالکوبی می‌کند نیز تا یک سال نمی‌تواند خون اهدا کند که لازم است به این موارد توجه شود.

انتهای پیام/86051/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول