اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بی سوادی مهارتی بر جامعه حاکم است/نهضت مهارت‌آموزی باید برپا شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه امروز بی‌سوادی مهارتی بر جامعه حاکم است، گفت: نظام آموزشی کشور ایران مدت زمان زیادی را صرف آموزش‌های نظری و آکادمیک کرده است.

بی سوادی مهارتی بر جامعه حاکم است/نهضت مهارت‌آموزی باید برپا شود

 سیدحسین درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از شروع ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد.

وی با بیان اینکه توسعه‌یافتگی با آموزش فنی و نظری عجین شده است، افزود: شرط رونق کسب و کار، اشتغال، توسعه پایدار و اشتغال مولد همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری باهم است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران تصریح کرد: اثر فنی و حرفه‌ای در توسعه اجتماعی و فرهنگی است و امروز در کشور با یک جنگ اقتصادی و جنگ نرم اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم و ترکش آن به جوانان کشور ما اصابت می‌کند تا جوانان ما به نقطه‌ای به ابراز ناراحتی برسند و اختلال در نظام به‌وجود بیاورند.

این مسؤول با بیان اینکه کشور امروز کشور دچار آسیب‌های اجتماعی در زمینه اعتیاد و بزهکاری و سایر مسائل اجتماعی است، خاطرنشان کرد: مهارت‌افزایی در استان و کشور می‌تواند در کاهش آسیب اجتماعی و یک عامل پیشگیری معضلات اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد.

درویشی با اشاره با اینکه بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهند، یادآور شد: دانش‌آموخته بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی می‌شود.

وی با اعلام اینکه ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند، تأکید کرد: در ابتدای انقلاب نهضت سوادآموزی برای بی‌سوادان شکل گرفت، امروز بی‌سوادی مهارتی بر جامعه حاکم است و آن به این دلیل است که نظام آموزشی کشور ایران مدت زمان زیادی را صرف آموزش‌های نظری و آکادمیک کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه کشور ما با فقر سواد مهارتی مواجه است، گفت: برپایی نهضت مهارت‌آموزی که از ضروریات جامعه امروزی است و شروع کار باید در سطح ملی باشد و در این نهضت آموزش فنی و حرفه‌ای باید مبتنی بر نیاز و رونق کسب و کار برای ما مهم است و که این امر مشارکت اجتماعی را می‌طلبد.

درویشی با تاکید بر اینکه فقر مهارت فنی در کشور ریشه در خانواده‌ها دارد، تأکید کرد: تمام پدر و مادران آمال و آرزوهای خود برای فرزندان‌شان را در رشته تجربی و ریاضی و انسانی می‌دانند، منکر این آموزش‌ها نیستم اما خانواده‌ها باید فرزندان‌شان را تشویق کنند که در ایام تابستان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند و در کنار آموزش متوسطه و نظری مهارت فنی را بیاموزند تا در فرزندان نهادینه شود.

انتهای پیام/۸۶۰۵۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول