اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

انعقاد تفاهم‌نامه‌های محرمانه­ نشانگر دور زدن نهادهای قانونی توسط دولت است

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی طی بیانیه‌ای از مسئولان دولت خواستند تا در نشستی با حضور نمایندگان تشکل­های دانشجویی شرکت کرده و با ارائه اسناد توافقات با اروپا، نسبت به سوالات پیش آمده در این زمینه پاسخگو باشند.

انعقاد تفاهم‌نامه‌های محرمانه­ نشانگر دور زدن نهادهای قانونی توسط دولت است

به گزارش حوزه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی طی بیانیه ای تاکید کردند: دولت به جای آنکه در اینستکس، پیگیر حقوق ایران باشد و قراردادی ببندد که کشورهای اروپایی را ملزم به خرید نفت از ایران بین 800 هزار تا 1 میلیون بشکه کند، تفاهمنامه لو دادن اطلاعات اقتصادی را بسته است!

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

« نظام سلطه به رهبری آمریکا در سال­های اخیر جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ایران راه انداخته است، در شرایط جنگی، برگ برنده دست کسی است که به اطلاعات حساس اقتصادی طرف مقابل، دسترسی داشته باشد.

کنوانسیون­های CFT و پالرمو به دلیل اینکه مسیر انتقال نظام مند اطلاعات اقتصادی را فراهم می­‌کرد، از سوی دلسوزان نظام در مجمع تشخیص مسکوت گذاشته شد. اما این روزها خبرها حکایت از لو رفتن اطلاعات حساس اقتصادی از کانال اینستکس دارد.

چندی پیش، فدریکا موگرینی به صورت ضمنی اعلام کرده که شرط اجرای اینستکس، ارائه اطلاعات بازیگران اقتصادی ایران است. وی در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در اواخر تیرماه گفته است: «اینستکس سازوکاری است که باید در رابطه با شناسایی هویت مشتری بسیار محتاط باشد». شناسایی هویت مشتریان به معنای ارائه اطلاعات این مشتریان از سوی ایران است. این سخنان نشان می دهد که اروپا قصد دارد به واسطه اینستکس اطلاعات بازیگران اقتصادی ایران را دریافت کند و تایید راه اندازی اینستکس نیز نشان دهنده ارائه اطلاعات از سوی ایران است.

اگر چهره های کلیدی و بازیگران اصلی اینستکس در اروپا را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که پیشینه این افراد اغلب سیاسی و امنیتی است و نه اقتصادی که این خود نشان دهنده برتری رنگ سیاسی این سازوکار در برابر ادعای اروپا مبنی بر حل مشکل اقتصادی برجام می باشد.

همزمان با این تحولات، رسانه ها خبر از امضای تفاهم نامه محرمانگی تبادل اطلاعات میان طرف ایرانی و اروپایی اینستکس دادند. در واقع، همان کاری که آمریکا قصد داشت به واسطه پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT انجام دهد و به اطلاعات بازیگران اصلی اقتصاد ایران دسترسی پیدا کند، اروپا دارد زمینه سازی می کند و به واسطه اینستکس زمینه لازم برای دسترسی آمریکا به اطلاعات بازیگران اصلی اقتصاد ایران را فراهم می کند.

این تفاهم‌نامه محرمانه در حالی صورت می‌­گیرد، که اینستکس در بهترین حالت فقط محدود به تبادلات غذا و دارو است و حتی هیچ تضمینی را برای فروش نفت ایران قائل نیست و در عین حال در چارچوب بالاترین سطح قوانین مبارزه با پولشویی (AML) و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) سازمان ملل و اتحادیه اروپا فعالیت می­کند. بنابراین نیازی به ارائه هویت مشریان ایرانی (دادن اطلاعات حساس اقتصادی) ندارد.

از سوی دیگر عدم اجرای تعهدات برجامی کشورهای اروپایی و اعمال تحریم های ثانویه آمریکا توسط آن ها ثابت کرد که پیرمرادِ اروپا، آمریکاست و مطمئنا اروپا منافع راهبردی خود با آمریکا را نسبت به ایران ترجیح می­‌دهد و قطعا این اطلاعات را به آمریکا خواهد داد.

انعقاد چنین تفاهمنامه محرمانه­‌ای نشان دهنده دور زدن نهادهای قانونی کشور توسط دولت است، دولت محترم به جای آنکه در اینستکس، پیگیر حقوق ایران باشد و قراردادی ببندد که کشورهای اروپایی را ملزم به خرید نفت از ایران بین 800 هزار تا 1 میلیون بشگه بکند، تفاهمنامه لو دادن اطلاعات اقتصادی را بسته است!

نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر ایران به اروپا بسیار خوشبینانه بنگرد و به صورت رسمی اینستکس را بپذیرد ، آیا از سمت اروپا تضمینی وجود دارد که این سازوکار از ناحیه آمریکا تحریم نشود؟!

چرا که روند کاری اینستکس موازی بانک مرکزی ایران است و مطابق با رهیافت سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا  که فشار حداکثری بر ایران را پیش گرفته است، امکان تحریم این سازوکار بسیار بالاست.

جنبش دانشجویی از مسئولان محترم دولت مخصوصا آقای علی‌اصغر نوری مدیرعامل سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا (ساتما) می‌خواهد که در نشست خبری رسانه‌­ای با حضور نمایندگان تشکل­های دانشجویی شرکت کند و با ارائه همه اسناد و توافقات با اروپا، نسبت به سوالات پیش آمده در این زمینه پاسخگو باشد و شفاف­سازی کند.»

دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاه های 

دانشگاه امام صادق(ع)

دانشگاه علم و فرهنگ

دانشگاه مذاهب اسلامی

دانشگاه صداوسیما

دانشگاه علوم قضایی

دانشگاه و مدرسه عالی شهید مطهری(ره)

آموزشکده سازمان نقشه برداری کشور

دانشگاه صدرا

دانشگاه فرهنگیان تهران(برادران)

پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور

دانشگاه شاهد

دانشگاه صنعتی مالک اشتر

دانشگاه فنی شریعتی

دانشگاه الزهرا سلام الله علیها

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

دانشکده اصول الدین

دانشگاه معماری و هنر پارس

دانشگاه سوره

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول