اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جوانان خودشان اعلام کنند «می‌خواهیم ساده زندگی کنیم»

کارشناس مسائل خانواده گفت: جوان باید با خانواده خود رابطه صمیمی و دوستانه داشته باشد، هنگام ازدواج آن‌ها را توجیه کند و بگوید دوست دارم ساده زندگی کنم تا چنین ازدواج‌هایی در جامعه به صورت یک الگو شود.

جوانان خودشان اعلام کنند «می‌خواهیم ساده زندگی کنیم»

حجت‌الاسلام مهدی گرجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به عوامل بازدارنده ازدواج آسان اظهار داشت: هر قشری به دلیل خاص خود به دنبال تشریفات در ازدواج است، به نظر می‌رسد خانواده‌ها برای تظاهر، ازدواج را چشمگیر جلوه دهند.

کارشناس مسائل خانواده با بیان این‌که برخی خانواده‌ها گرفتار یک خودنمایی مشمئزکننده شدند و می‌خواهند در همه امور از همه مردم بالاتر باشند، افزود: برخی از مردم ثروتمند هستند و امکانات برایشان فراهم است و از آن استفاده می‌کنند و ازدواج‌ها را با تشریفات برگزار می‌کنند.

وی با بیان این‌که برخی دیگر با وجود این‌که برخوردار نیستند، می‌خواهند از دیگران عقب نمانند و تظاهر به ثروتمند بودن می‌کنند، گفت: این قشر از جامعه وضعیت اقتصادی‌شان ضعیف است و صرفا می‌خواهند از این رقابت زننده عقب نمانند.

گرجی با انتقاد از این‌که نوعی رقابت زشت و تنفرآور بین برخی افراد و طبقات در جامعه ایجاد شده است، بیان کرد: این قشر از جامعه گاهی از دیگران و گاهی از خارج از کشور الگو می‌گیرند و این رفتار به تربیت و آموزش و بی‌اطلاعی از ارزش ساده‌زیستی و ساده رفتار کردن باز می‌گردد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نگاه‌ها و معیارها و حداقل‌هایی که در گذشته برای ازدواج در نظر گرفته می‌شد امروز عوض شده است، تصریح کرد: در گذشته یک اتاق برای زندگی در نظر گرفته می‌شد اما امروز توقع‌ها بالا رفته است.

وی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و رفت و شدهای کشوری نگاه افراد را عوض کرده و یک افق‌های دیگری به رویشان باز کرده و می‌خواهند شاهانه زندگی کنند در حالی که نمی‌دانند هر چه انسان اسیر تجملات و تشریفات شود، روح خود را خسته می‌کند و آرامش خود را از بین می‌برد.

گرجی با بیان این‌که برخی از افراد فکر می‌کنند با زیاد کردن امکانات به آرامش می‌رسند، در حالی که آرامش به سادگی و به دوری از تشریفات است، خاطرنشان کرد: مراجعات بسیاری از بانوان و آقایان ثروتمند داریم که در زندگی آرامش ندارند و دچار استرس و افسردگی هستند، چون زندگی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند به همین دلیل می‌خواهند، عقب نمانند و لحظه به لحظه به روز باشند و به اسم مُدگرایی خود را به زحمت انداخته‌اند.

کارشناس مسائل خانواده با بیان این‌که ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) یک مدل اسلامی و دینی در ازدواج است، عنوان کرد: حضرت فاطمه (س) دختر پیغمبر است و حضرت علی (ع) قهرمان میدان‌های نبرد است، ولی بسیار ساده ازدواج می‌کنند و پیامبر همه را در انجام این عروسی شریک می‌کند.

وی با بیان این‌که اهل بیت (ع) معتقدند مهریه باید به شکلی باشد که داماد توان پرداخت آن را داشته باشد، ادامه داد: پیامبر (ص) جهاز حضرت فاطمه زهرا (س) را که از پول مهریه حضرت زهرا (س) تهیه شده بود را فراهم کردند، پیغمبر وقتی جهاز حضرت زهرا را دیدند به گریه افتادند و فرمودند خداوندا به زوجی که بیشتر ظرف‌های‌شان سفالی است برکت بده.

گرجی بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) به دلیل روح معنویت حضرت علی (ع) تن به این زندگی ساده دادند، امتیاز معنوی و الهی، ایمان و توحید حضرت علی (ع) عامل گذشت بزرگ حضرت فاطمه (س) بود.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که اگر جوانی مخالف سنت‌های ناپسند است و  می‌خواهد آن را زیر پا بگذارد چگونه باید مخالفت خود را ابراز کند، گفت: جوان باید با خانواده خود رابطه صمیمی و دوستانه داشته باشد، هنگام ازدواج آن‌ها را توجیه کند و بگوید دوست دارم ساده زندگی کنم تا چنین ازدواج‌هایی در جامعه به صورت یک الگو شود؛ والدین هم اگر ببینند جوان منطقی است، می‌پذیرند اما برخی از جوان‌ها، بعضی مواقع دوست دارند، تشریفات بگیرند تا مهم جلوه داده شوند.

وی با اشاره به این‌که در کتاب «ازدواج آسمانی» که نوشتم ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگو معرفی کردم، خاطرنشان کرد: این ازدواج می‌تواند اسوه و سرمشق شود در این ازدواج، سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س)، سادگی، صداقت، ادب، محبت، همکاری و تعاون عمومی مورد هدف است.

انتهای پیام/63101/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول