اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

ورود فاضلاب به آب زیرزمینی روستای«چنگل» در دیشموک /آب «گیوه‌ترکن» دیگر حیات‌بخش نیست

ورود فاضلاب و شیرابه پسماندها به آب‌های زیرزمینی روستای چنگل از توابع بخش دیشموک سلامت مردم را تهدید می‌کند.

ورود فاضلاب به آب زیرزمینی روستای«چنگل» در دیشموک /آب «گیوه‌ترکن» دیگر حیات‌بخش نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، تأمین آب شرب سالم از ضروریات تأمین سلامت مردم است و آب آلوده یکی از راه‌های ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی و میکروبی تلقی می‌شود.

با این حال اما منابع آب برخی مناطق روستایی کهگیلویه به دلیل ورود فاضلاب دیگر حیات‌بخش نیست و سلامت مردم را تهدید می‌کند این موضوع سال‌های گذشته در شورای سلامت مطرح شد اما برای رفع آلودگی به نظر می‌رسد در سایه بی‌خیالی مسؤولان اقدام مهمی صورت نگرفته است.

روستای چنگل از توابع بخش دیشموک از جمله روستاهایی است که آلودگی آب آن تیر ماه سال گذشته به شورای سلامت ورود پیدا کرد در آن نشست امیریان بخشدار وقت دیشموک نسبت به آلودگی آب این روستا که چشمه‌ای به نام«گیوه ترکن» بود هشدار داده و گفته بود آب این چشمه که در مسیر عبور به یاسوج قرار دارد به خاطر روانه شدن فاضلاب روستای بالادستی آلوده است.

این چشمه در اصطلاح محلی به «دوپوتی» و «گیوه ترکن» معروف است و در پایین دست روستا واقع شده است.

ساکنان روستای چنگل در گفت‌وگو با فارس از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به رفع آلودگی آب شرب انتقاد کرده و خواستار توجه فرماندار به این موضوع شدند.

مادر بارداری که برای آبگیری بشکه‌ها به این چشمه آمده بود گفت: سال‌های گذشته به ما اعلام کردند آب سالم نیست اما چاره‌ای نداریم باید استفاده کنیم.

فرج روبیان از ساکنان روستا با بیان اینکه این چشمه تنها محل تأمین آب روستا از 20 سال تاکنون است، گفت: بارها به بخشداری دیشموک مراجعه کردیم ولی تاکنون برای رفع مشکل آلودگی کاری انجام نشده است.

مادر جوانی که با دختر خردسالش آمده بود نیز با بی‌توجه خواندن مسؤولان نسبت به این موضوع گفت: به ما می‌گویند از آب چشمه استفاده نکنید اما برای تأمین آب روستا از جای دیگری کاری انجام نمی‌دهند فکر نمی‌کنند مردم به آب نیاز دارند.

نرگس صادقی افزود: اگر آب آلوده است باید چشمه را پلمب کنند و اجازه ندهند مردم از آب استفاده کنند و اگر آلوده نیست چرا به مردم نمی‌گویند.

صفا حبیبی با تأئید غیر بهداشتی بودن آب این چشمه به خبرنگاران گفت: به دلیل معارضات اجتماعی تاکنون آب لوله‌کشی روستا اجرایی نشده است.

بخشدار دیشموک اظهار داشت: سال جاری 300 متر لوله برای آبرسانی روستا خریداری شده اما اختلافات خانوادگی اهالی روستا اجرای این طرح را با مشکل مواجه کرده است.

ورود فاضلاب و شیرابه‌ پسماندهای روستا به آب‌های زیرزمینی آب شرب این روستا که علاوه بر ساکنان سلامت مسافران و رهگذران بسیاری را تحت تأثیر قرار داده یک خطر جدی است که نیاز است فرماندار هر چه سریعتر در شورای سلامت این موضوع را بررسی و برای رفع آن اقدام عملی صورت گیرد.

=============================
گزارش و عکس از: طیبه‌سادات سعادتی‌نیک
============================

انتهای پیام/82016

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول