اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

راهبرد رئیس جمهور جدید موریتانی؛ مخالفت با دخالت‌های آمریکا و حمایت از فلسطین

یک رسانه موریتانیایی در توصیف رئیس جمهور جدید این کشور او را شخصیتی میانه رو و تلاشگر برای حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه‌ای، مخالف دیکته‌ها و دخالت‌های آمریکا و حامی مسئله فلسطین معرفی کرد.

راهبرد رئیس جمهور جدید موریتانی؛ مخالفت با دخالت‌های آمریکا و حمایت از فلسطین

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کمیته مرکزی انتخابات موریتانی سوم تیر ماه سال جاری رسما پیروزی «محمد ولد الغزوانی» را به عنوان رئیس جمهور جدید موریتانی اعلام کرد و روز جمعه گذشته مراسم تحلیف وی برگزار شد.

الغزوانی وزیر دفاع سابق در دوره «محمد ولد عبدالعزیز» رئیس جمهور سابق موریتانی بود که پس از دو دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری در انتخابات اخیر کنار رفت و از دست راستی خود در این انتخابات حمایت کرد.

تارنمای خبری «نوافذ» موریتانی در توصیف مراسم تحلیف و دو رئیس جمهور قدیم و جدید این کشور می‌نویسد: صحنه‌ای که موریتانی دیروز به جهانیان معرفی کرد در جهان عرب ناآشنا بود. دو رئیس جمهور که روی یک سکو نشسته بودند، اولی «محمد ولد عبدالعزیز» که پس از 10 سال به دوران قدرت خود پایان داد. دورانی که در آن امنیت کشور را کنترل کرد، با تروریسم جنگید، سفیر اسرائیل را اخراج کرد، سنگ بنای یک نهضت اقتصادی و اجتماعی جدید در موریتانی را گذاشت و از استقلال آن صیانت کرد.

نویسنده افزود: دومی محمد ولد الغزوانی، رئیس جمهور منتخب بود که در مراسم تحلیف خود به ملتش قول داد رئیس جمهور همه موریتانیایی‌ها خواهد بود  و از اینکه او  را برگزیدند قدردانی کرد و از مخالفانش هم تشکر کرد و وجود جریان اپوزیسیون را در موریتانی برای حفظ وحدت ملی بدون تفرقه و نژاد پرستی ضروری دانست و بر مخالفت با هر گونه دیکته (بیگانگان) تاکید کرد.

نوافذ نوشت: این صحنه همچنین با حضور سعد الدین العثمانی، نخست وزیر مغرب و نور الدین بدوی، همتای الجزائری او در بین آنها ابراهیم غالی(دبیر کل جبهه پولیساریو) نا آشنا بود.

این منبع افزود: موریتانی جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را به رسمیت می شناسد، اما مغرب صحرای غربی را بخشی از خاک خود می‌داند و این دلیلی بر حساسیت روابط بین نواکشوت و رباط بود. شاید صحنه انتصاب رئیس جمهور جدید موریتانی دوره جدیدی را تحت رهبری الغزوانی ترسیم کند. کسی که به شخصیت قاطع و آرام خود شناخته شده است و نماد یکی از ویژگی‌های مردم اصیل موریتانی  یعنی میانه روی و اعتدال در قبال کشمکش‌های بزرگ و پایبندی به مسائل عربی و حمایت از فلسطین است.

«سامی کلیب» نویسنده این گزارش آورده است: محمد ولد عبد العزیز شاهد سردترین روابط با مغرب بود به نحوی که در دوران حکومت او یک بار هم با پادشاه مغرب دیدار نداشت  و هنگامی که امیر قطر به عیدالعزیز توصیه کرد اسلام‌گراها را در حکومت شریک کند روابط موریتانی را با قطر قطع کرد قبل از اینکه در کنار عربستان و امارات قرار گیرد.( برخی هم می‌گویند که دلایل دیگری داشته از جمله اینکه رباط  و دوحه میزبان مخالفان موریتانی شدند.)

نویسنده افزود: اما این مرد در قبال سوریه نسبت به مواضع خود محکم ماند ، او چیزی را جز قرار دادن پرچم سوریه در اجلاس سران عرب به میزبانی کشورش قبول نکرد. روابط با دمشق را قطع نکرد و درها را به روی همه سوری‌ها  باز کرد و چه بسا به زودی شاهد سفر یک هیئت پارلمانی موریتانی به دمشق باشیم.

نوافذ آورده است: عبدالعزیز برای دفاع از مسئله فلسطین هم محکم و جسور ایستاد. سفارت اسرائیل را هنگامی که اسرائیل کودکان غزه را به خاک و خون کشید از بین برد. مجسمه‌ای از قبه الصخره را برابر سفارت آمریکا نصب کرد و نام خیابان همجوار آن را قدس گذاشت. به گونه‌ای که اگر بخواهید به سفارت آمریکا بروید باید بپرسید خیابان قدس کجاست و اگر دیپلمات آمریکایی پنجره سفارتخانه‌اش را باز کند مجسمه و پرچم فلسطین را می‌بیند.

این وبگاه خبری افزود: رئیس جمهور جدید رفیق و دوست محمد ولد عبدالعزیز و شریک دیرینه وی درقدرت بوده است مدارج تحصیل و قدرت را در با هم سپری کردند. الغزوانی یک مغز نظامی و مصمم برای کنترل امنیت و تشکیل مجدد نهاد نظامی در موریتانی بوده است. عبدالعزیز هم که عمیقا درگیر امنیت و ارتش بوده نقش ریاست جمهوری موریتانی را عالی ایفا کرد.

به نوشته نوافذ، رئیس جمهور جدید شخصیت آرامی دارد با قد بلند و عینکی که بر چشمانش دارد گویی یک استاد دانشگاه است. پدر وی یک شیخ  بوده او فرزند یک خانواده مشهور پیرو مذهب صوفیه است. این بدان معناست که او کاملاً از نحوه رسیدگی به مردم و موازنه‌های حساس اعم از قبیله‌ای ، منطقه‌ای یا مذهبی در موریتانی آگاه است کشوری که همه مردم آن از مسلمانان شاخه مالکی مذهب اهل تسنن هستند اما از حضور دیگر مذاهب هم استقبال می‌کنند.

یک حقوقدان ارشد و یک فعال سیاسی و حقوقی در موریتانی که رابطه نزدیکی با عبدالعزیز داشت گفته است: دشمنان این دو رئیس جمهور خودشان هستند، به این معنا که رئیس جمهور جدید آنچه را که رئیس جمهور قبلی شروع کرد تمام خواهد کرد و در همه زمینه‌ها توسعه خواهد داد و هیچ مسامحه‌ای نسبت به افراط گرایی نشان نخواهد داد.

 یک استاد دانشگاه موریتانی هم می‌گوید: موریتانی امروز احساس امنیت می‌کند. رئیس جمهور جدید در مسائل امنیتی قاطع است در سیاست، انعطاف پذیر و در قبال مناقشه‌های منطقه‌ای ، میانه رو است و در جستجوی راه حل‌ها و نه درگیری ها مدبرانه عمل می‌کند و در رابطه خود با مردم متواضع است.

نوافذ افزود: در صحبت از اعتدال و میانه روی رئیس جمهور جدید موریتانی، چقدر زیبا بود که در مراسم تحلیف وی  «جالو مامادو باتیا»، رئیس شورای قانون اساسی که یک سیاه پوست با قلب و سیرت سفید و شخصیت عرفانی است به زبان فرانسه و عربی صحبت می‌کند (فرانسوی او بهتر از عربی است و در آن بر ضرورت حفظ همبستگی ملی بزرگ بین اقوام ملت موریتانی تاکید می‌کند. همچنین حضور زن موریتانیایی در مراسم تحلیف در نشست شورای قانون اساسی این کشور شگفت انگیز بود.

این وبگاه خبری ادامه داد: الغزوانی در سخنرانی خود درباره وحدت و همبستگی ملی و نبودن تفرقه و تبعیض سخن گفت بخصوص که کسانی سال‌هاست شیوه‌های مختلفی را برای فتنه انگیزی و اختلاف میان عرب‌ها با زنگی‌ها در این کشور بکار گرفته‌اند به گونه‌ای که وزارت خارجه آمریکا هم چند روز پیش با صدور یکی دیگر از گزارش‌های ساختگی خود از وجود بردگی و نبود احترام به حقوق بشر در موریتانی سخن گفت. ولد عبدالعزیز حتی یک بار نزدیک بود سفیر آمریکا را به خاطر دخالت‌هایش درامور موریتانی از نواکشوت اخراج کند و به او توصیه کرد بود به امور داخلی کشورش بپردازد به جای اینکه در امور موریتانی دخالت کند.

نوافذ نوشت: الغزوانی هم در پایبندی به شرافت ملی دست کمی از عبدالعزیز ندارد زیرا کشورهایی که شرافت خود را حفظ کنند مورد عزت و احترام دنیا قرار می‌گیرند و رژیم‌های پست و سرسپرده عربی آنها را تحریم می‌کنند.

در مراسم تحلیف رئیس جمهور موریتانی همچنین از آمریکا «جان دی الکساندر»، مشاور امور انرژی و سرمایه گذاری ترامپ حضور داشت زیرا موریتانی برای آمریکا کشوری با ذخایر بزرگ گاز شناخته می‌شود. از روسیه هم «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه این کشور حضور دارد و رئیس جمهور فرانسه هم  «جان جاک بریدای»، رئیس کمیسیون دفاع ملی و نیروهای مسلح در پارلمان این کشور را به نواکشوت فرستاده بود رهبران بسیار دیگری هم از کشورهای آفریقایی همجوار موریتانی در کنار بیش از پنج هزار نفر دیگر برای حضور در این مراسم دعوت شده بودند.

«محمد عمرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت هم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مراسم تحلیف «محمد ولد الغزوانی» رئیس جمهور جدید موریتانی شرکت کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول