اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

هیچ دانشگاهی برای اشتغال دانشجویان ضمانت نمی‌دهد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: بیشتر دانشجویان این دانشگاه شاغلانی هستند که برای گذراندن آموزش های تخصصی در حرفه خود در این دانشگاه تحصیل می‌کنند این در حالی است که هیچ دانشگاهی برای اشتغال دانشجویان هیچ ضمانتی به فارغ‌التحصیلان نمی‌دهد.

هیچ دانشگاهی برای اشتغال دانشجویان ضمانت نمی‌دهد

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزای فارس، حجت عابدی اصل - دانشگاه‌ها مهم ترین عامل توسعه در هر کشور هستند به این معنی که با پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مختلف است که یک کشور در دنیا مطرح می شود و دستاوردهای مختلفی که از راه دانش به دست آورده می تواند او را به قطب علمی تبدیل کند.

کشور ایران در سال های اخیر در حوزه علم و فناوری پیشرفت های قابل توجهی داشته است که این موفقیت ها را از فعالیت نخبگان، دانشجویان و اساتید دانشگاهی به دست آورده است در واقع دست یافتن به برخی فناوری ها در حوزه های نانو، سلول های بنیادی و حتی صنایع نظامی ناشی از پیشرفت های علمی کشور است.

دانشگاه پیام نور در میان همه دانشگاه ها و مراکز علمی در سال های اخیر فضای خوبی را برای تحصیل اقشار مختلف جامعه مهیا کرده است و براساس نیاز جامعه به تعریف رشته های تحصیلی جدید پرداخته است.

برای اطلاع بیشتر از فعالیت های آموزشی این دانشگاه که در سال رونق تولید گام های خوبی برداشته و برنامه های تحصیلی جدیدی را برای سال تحصیلی تدارک دیده است با مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور ساعاتی را با او مصاحبه کردیم که شنیدن صحبت هایش خالی از لطف نیست.

آنچه در گفت‌وگوی ما با محسنی می‌خوانید:

* وضعیت آموزشی دانشگاه پیام نور خوب است

* ایجاد سه رشته تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد

* ویژگی‌ این دانشگاه نبود محدودیت برای امتحانات دانشجویان است 

* رشته های مجازی می توانند تحصیل مجازی داشته باشند

* طراحی دروس مهارتی برای دانشجویان

* همه مراکز پیام نور دارای کارگاه آموزشی هستند

 * اولویت دانشگاه توانمند سازی اعضای هیأت علمی است

*  امتحانات این دانشگاه به صورت متمرکز است

* هیچ دانشگاهی برای اشتغال دانشجویان ضمانت نمی دهد

* وضعیت آموزشی دانشگاه پیام نور خوب است

فارس: فعالیت دانشگاه پیام نور در حوزه آموزش  چگونه است؟

محسنی: این دانشگاه با توجه به ماموریتی که برعهده اش است از نظر آموزشی وضعیت مطلوب و قابل قبولی دارد چراکه تمامی رشته‌های این دانشگاه دارای مجوز از وزارت علوم هستند و با دیگر دانشگاه‌های کشور هیچ تفاوتی ندارند. 

فارس: آموزش از راه دور در دانشگاه پیام نور وجود دارد؟

محسنی: بله، دانشگاه پیام نور در 3 مقطع تحصیلی آموزش از راه دور دارد البته در مقطع دکتری در رشته برنامه‌ریزی آ‌موزشی تحصیل امکان پذیر است از طرفی باید بگویم شورای برنامه‌ریزی آموزشی این دانشگاه همه برنامه‌های درسی دانشگاه را مورد بازنگری قرار می‌دهد و نسبت به ایجاد رشته‌های جدید  اقدام می‌کند. 

* ایجاد سه رشته تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد

فارس: آیا رشته های تحصیلی جدید در دانشگاه تاسیس شده است ؟

محسنی : دانشگاه پیام نور در  حال ایجاد سه رشته تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد است که مجوز اولیه آن را از وزارت علوم دریافت کرده که پس از تایید شورای گسترش وزارت علوم راه‌اندازی خواهد شد. درواقع ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز روز جامعه طراحی شده و در قالب بین‌رشته‌ای در حال تدوین هستند. 

فارس: آیا در طرح بازنگری رشته تحصیلی حذف می کنید؟

محسنی: خیر، این دانشگاه ظرفیت رشته‌های تحصیلی که کمتر مورد اقبال دانشجویان باشد را کم می‌کند که البته این اتفاق با هماهنگی وزارت علوم انجام می‌شود. درواقع می‌توان گفت نظام آموزشی دانشگاه پیام نور باز است و متناسب با نیاز جامعه و همچنین در هر استان و هر شهر متفاوت است. به طور کلی این دانشگاه متناسب با اقشار وسیع کشور برای تحصیل تاسیس شده که آموزش و تحصیل در همه جا و همه وقت در این دانشگاه انجام می‌شود. 

* ویژگی‌ این دانشگاه نبود محدودیت برای امتحانات دانشجویان است 

فارس: مهم ترین ویژگی دانشگاه پیام نور چیست؟

محسنی: یکی از ویژگی‌های این دانشگاه نبود محدودیت شغلی برای دانشجویان است به طوری که اگر دانشجویی در یکی از واحدهای دانشگاهی مشغول به تحصیل باشد در صورتی که شرایطش برای شرکت در امتحان مهیا نباشد می‌تواند با دادن درخواست در شهر دیگری امتحان خود را بدهد. درواقع ساختار این دانشگاه با نیاز مخاطبان منطبق است. به طور مثال دانشگاه سنتی همه اموراتش برای دانشجو در محل دانشگاه انجام می‌شود اما در این دانشگاه دانشجو می‌تواند محل آزمون خود را خودش انتخاب کند که این اتفاق بیشتر برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. 

فارس: با توجه به وجود روش های مختلف برای تحصیل دانشجویان در دانشگاه پیام نور دراین باره توضیح دهید؟

محسنی: باید بگویم دانشجویان مقطع دکتری باید مثل دانشگاه‌های سنتی برای تحصیل در دانشگاه حضور داشته باشند اما برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز دو روش وجود دارد که می‌ توان به تحصیل مجازی و نیمه حضوری اشاره کرد. در تحصیل مجازی دانشجو نه تنها به صورت مجازی پذیرش می‌شود بلکه تحصیل او و کلاس‌هایش به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. همچنین آزمون پایان هر ترم خود را الکترونیکی می‌دهد. در روش نیمه حضوری نیز دانشجویان در ساعات مشخصی در دانشگاه حضور یافته و بیشتر برای رفع اشکالات دروس انجام می‌شود. 

* رشته های مجازی می توانند تحصیل مجازی داشته باشند

فارس: تحصیل در دوره های مجازی دانشگاه شرایط خاصی ندارد؟

محسنی: بله، تحصیل در رشته های مجازی برای همه رشته ها امکان پذیر نیست . از آنجایی که دانشگاه پیام نور یک دانشگاه کارآفرین است رشته‌هایی که نظری هستند و در آنها کارگاه‌های عملی وجود ندارد می‌توانند به صورت مجازی و نیمه حضوری تحصیل کنند که در این رابطه هیچگونه دغدغه‌ای برای آنها وجود ندارد اما در رشته‌های مانند مهندسی مکانیک کارگاه عملی لازم است چرا که اینگونه رشته‌ها ماهیت عملی دارند و نمی‌توان به هیچ عنوان به صورت آموزش مجازی یا نیمه حضوری در این رشته‌ها تحصیل کرد. 

فارس:  آیا اقدامی درباره مهارت افزایی دانشجویان انجام داده اید؟

محسنی : بله ، در این زمینه باید بگویم تفاهم‌نامه‌ای را با کانون کارفرمایی ایران امضا کرد‌ه‌ایم که دانشجویان می توانند از گسترده وسیع صنوف که با این تشکل ارتباط دارند استفاده کنند همچنین تفاهم‌نامه دیگری را با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منعقد کرده‌ایم که دانشجویان بتوانند در کنار برنامه درسی براساس علایق خود در رشته های مختلف بعضی از مهارت‌ها را آموزش ببینند. این در حالی است که در پایان هر دوره مهارت آموزی دانشجویان مدرک پایان دوره را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند که این مدارک دارای ارزش بین‌المللی است. 

* طراحی دروس مهارتی برای دانشجویان

فارس: آیا دروس مهارتی هم در دانشگاه وجود دارد؟

محسنی: بله ، دانشگاه پیام نور در راستای مهارت افزایی دانشجویان ،کارگروهی را تشکیل داده است که وظیفه آن طراحی دروس مهارتی برای دانشجویان است که در این رابطه باید بگویم تا کنون در  حال حاضر رشته کارآفرینی طراحی شده و جزو دروس اختیاری دانشجویان قرار دارد. از طرفی  دانشجویانی که در دروس مهارتی آموزش می‌بینند ورودشان به بازار کار با  توجه به مهارتی که دارند راحت‌تر است. البته باید به این نکته اشاره کنم که بزودی در هر رشته تحصیلی یک درس مهارتی طراحی و به سیستم آموزشی اضافه می‌شود.  

فارس: دانشگاه پیام نور دانشجوی خارجی هم دارد؟

محسنی: بله ، دانشگاه پیام نور دارای دانشجویان خارجی از کشور عراق و افغانستان است که امسال نیز برای افزایش دانشجویان خارجی در این دانشگاه ارتباطات بین‌المللی خوبی برقرار کرده‌ایم. همچنین از وزارت علوم برای جذب دانشجوی خارجی در مرکز تهران جنوب در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مجوز گرفته‌ایم. 

* همه مراکز پیام نور دارای کارگاه آموزشی هستند

ارس: دانشگاه کارگاه آموزشی دارد و اینکه در ارتباط با صنعت فعالیتی انجام داده اید؟

محسنی: بله ، همه مراکز پیام نور در سراسر کشور دارای کارگاه آموزشی هستند که هر کدام از آنها در طول سال تحصیلی کارهای مختلفی را برای دانشجویان برگزار می‌کند همچنین این مراکز قراردادهایی را با صنایع یا مراکز آموزش عالی منعقد کرده‌اند تا بتوانند تجهیزات و امکانات کارگاه‌های خود را به روز کنند. این در حالی است که دروس کارگاهی مصوب وزارت علوم در این دانشگاه ارائه شده است و اکنون در حال تغییر سرفصل‌های قدیمی و تاسیس سرفصل‌های جدید هستیم که در این رابطه از بخش‌های علمی دانشگاه درخواست کرده‌ایم که پیشنهادات خود را برای تغییر سرفصل‌ها ارائه دهند که اکنون این پیشنهادها در حال مطالعه است. 

فارس: تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه چند نفر است؟ آیا آنها را برای تحقیقات  در قالب فرصت مطالعاتی به کشور های خارجی اعزام می کنید؟

محسنی: دانشگاه پیام نور دارای 3800 عضو هیات علمی است که در واقع جزو بزرگترین اعضای هیات علمی در بین‌ دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شویم. همچنین 350 نفر از هیات علمی دانشگاه مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خوب هستند که اکنون در رتبه استادی و دانشیاری فعالیت می‌کنند. درواقع باید بگویم بافت هیات علمی این دانشگاه مربوط به رشته علوم انسانی بوده و ارتباط با صنعت در این دانشگاه کمتر است از طرفی باید بگویم دانشگاه اعضای هیات علمی را برای گذراندن دوره‌های آموزشی و فرصت‌های مطالعاتی در دو روش یکساله و کوتاه مدت به دانشگاه خارجی بورسیه می‌کند. 

* اولویت دانشگاه توانمند سازی اعضای هیأت علمی است

فارس: اولویت دانشگاه در سال تحصیلی جدید چیست؟

محسنی: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار ما که به صورت مستمر انجام می‌شود توانمندسازی اعضای هیأت علمی از طریق برگزاری پایگاه‌های آموزشی و مهارتی است البته این کار نیز توسط مراکز مختلف ما در استان‌های کشور انجام می‌شود. درواقع آموزش‌های دانشگاه پیام نور برای اساتید در حوزه‌های پژوهشی آموزشی و اجرایی انجام می‌شود. 

فارس: وضعیت کیفیت آموزشی در دانشگاه پیام نور چگونه است؟

محسنی: کیفیت آموزش در دانشگاه پیام نور وضعیت خوبی دارد و به صورت ستادی کنترل می‌شود چرا که منابع درسی این دانشگاه برای همه مراکز پیام نور یکسان است به طور مثال منابع درسی ما در تهران و یا در شهرهای مرزی هیچ تفاوتی ندارد و همه آنها منبع محور هستند که در این رابطه باید بگویم اساتید موظف هستند براساس منبع که در اختیار آ‌نها قرار داده شده تدریس کرده و آزمون برگزار کنند.

*  امتحانات این دانشگاه به صورت متمرکز است

فارس: امتحانات دانشگاه هم متمرکز انجام می شود؟

محسنی: بله ، امتحانات این دانشگاه به صورت متمرکز است یعنی دانشجوی داخل شهر همان آزمونی را که دانشجوی دیگر در خارج از شهر تحصیل می‌کند را می‌دهد و هیچ یک از دانشجویان و اساتید نمی‌توانند در تعیین نمره دخالتی داشته باشند. اساتید تنها 8 نمره دانشجویان که در قالب میان ترم آزمون برگزار می‌شود برعهده آنها است. 

فارس: کیفیت آموزشی در واحد های دانشگاهی یکسان است؟

نصرتی: بله ، کیفیت آموزشی دانشگاه پیام نور در واحدهای مختلف دانشگاهی هیچ تفاوتی ندارد چرا که براساس قانون مجلس شورای اسلامی 85 درصد از دانشجویان از طریق سوابق تحصیلی و 15 درصد دیگر از طریق آزمون وارد دانشگاه می‌شوند. 

* هیچ دانشگاهی برای اشتغال دانشجویان ضمانت نمی دهد

فارس: برای اشتغال دانشجویان دانشگاه اقدامی کرده است؟

محسنی: خیر ، بیشتر دانشجویان این دانشگاه افراد شاغل هستند که برای  گذراندن آموزش های تخصصی در حرفه خود در این دانشگاه تحصیل می‌کنند این در حالی است که هیچ دانشگاهی برای اشتغال دانشجویان هیچ ضمانتی به فارغ‌التحصیلان نمی‌دهد. از طرفی باید بگویم با توجه به مهارتی بودن دانشجویان آنها بعد از فارغ‌التحصیلی صاحب شغل می‌شوند و می‌توانند از تخصص خود استفاده کنند. 

فارس: به فعالیت های دانشگاه پیام نور چه نمره ای می دهید؟

محسنی: درباره وضعیت آموزشی دانشگاه پیام نور  با توجه به کیفیت آموزشی و استانداردهایی که در این دانشگاه رعایت می‌شود من نمره 18 را به این دانشگاه می‌دهم این در حالی است که به طور مثال دانشجویان این دانشگاه در آزمون وکلا بالاترین درصد قبولی را دارند که این نشان از کیفیت آموزشی این دانشگاه است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول