اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

زنجان رکوردار ارزانی «مرغ گران»!

این روزها قیمت مرغ گرم در زنجان در کانال 14 هزار تا 15 هزار تومان است، قیمتی که به ادعای مسؤولان پایین‌ترین نرخ در کل کشور است، در حالی که همین قیمت از مصوبه تنظیم بازار یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان گران‌تر است و در واقع رسیدن مرغ به همین قیمت خود یک نوع رکورد در گرانی است نه ارزانی.

زنجان رکوردار ارزانی «مرغ گران»!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طی سال گذشته قیمت مرغ به شدت افزایش یافت، اما بعد از تعطیلا‌ت نوروز قیمت‌ها متعادل و بر نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت شد، مدتی بعد اما دوباره قیمت‌ها آزاد شد و حتی به کمتر از این میزان رسید.

اواخر تیرماه ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرد که قیمت مرغ یکسان‌سازی خواهد شد و در کل کشور به قیمت 12 هزار و 900 تومان عرضه خواهد شد و در همه استان‌ها باید این قیمت رعایت شود.

روز 30 تیرماه در استان زنجان قیمت مصوب تنظیم بازار اجرایی شد اما به علت اجرا نشدن آن در سایر استان‌ها، این قیمت در زنجان نیز اجرایی نشد و به نرخ آزاد عرضه شد.

*گرفتاری مرغ در آزاد و دولتی شدن

همین عرضه آزاد مرغ و دوگانگی پیش آمده موجب شد که قیمت‌ها نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه روند افزایشی به خود بگیرد.

روند افزایشی قیمت مرغ گرم ادامه داشت تا اینکه به 15 هزار تومان هم رسید و از طرفی علاوه بر افزایش قیمت، مرغ چند روزی هم در بازار کمیاب شد.

اما با اینکه قیمت مرغ گرم در زنجان 14 هزار و 800 تومان یعنی قیمتی بسیار بالاتر از روزهای قبل بود، اعلام شد که قیمت مرغ در زنجان پایین‌تر از همه استان‌هاست.

این روزها قیمت مرغ در بازه 14 تا 15 هزار تومان برای مردم زنجان عادی شده و توزیع مرغ منجمد هم در حال انجام است، اما همین موضوع هم موجب کاهش قیمت مرغ گرم نشده است.

آخرین بررسی بازار نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در برخی از استان‌ها به بالاترین سطح به 18 هزار تومان نزدیک شده است، رقمی که با قیمت مصوب تنظیم بازاری یعنی 12 هزار و 900 تومان 5 هزار تومان تفاوت دارد.

البته این روزها دیگر خبری از ازدحام جمعیت در مقابل مرغ‌فروشی‌ها برای خرید مرغ گران و 15 هزار تومانی نیست، اما مردم همچنان نگران از آینده بیشتر از نیاز خود خرید می‌کنند.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان با بیان اینکه قیمت کنونی مرغ گرم 14 هزار و 350 تومان است، اضافه کرد: با افزایش قیمت و نوسانات اخیر مصرف مرغ در زنجان تغییری نداشته و همچون روال قبل است.

*زنجان رکوردار ارزانی مرغ

سید ناصر رمضانلو با اشاره به اینکه امروز قیمت مرغ گرم در زنجان بین 200 تا یک هزار تومان از استان‌های مجاور ارزان‌تر است، تصریح کرد: مصرف همچون قبل در حدود 50 تا 60 تن است.

وی با بیان اینکه در کنار مرغ گرم توزیع مرغ منجمد نیز برای تعدیل قیمت و تأمین نیاز شهروندان در حال توزیع است، اضافه کرد: به هر میزان که شهروندان نیاز داشته باشند مرغ منجمد وجود دارد اما با توجه به بررسی که شد مردم زیاد مرغ منجمد مصرف نمی‌کنند و روزانه در حدود چند تن از این مرغ توزیع می‌شود.

یکی از فروشندگان مرغ نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: در نخستین روزهای افزایش قیمت مرغ شاهد افزایش مصرف بودیم، همانند همه زمان‌هایی که وقتی کالایی گران می‌شود مردم برای خرید آن هجوم می‌برند و گاها صف هم می‌کشند.

این فروشنده با اشاره به اینکه افزایش و کاهش قیمت و نوسانات این چنین، یک امری طبیعی در صنعت مرغ‌داری است، افزود: برای تعدیل بیشتر بازار باید فرهنگ مصرف در جامعه اصلاح شود، چون این اصلا اصولی نیست که مردم با افزایش قیمت بیشتر خرید کنند.

احمدی با اشاره به اینکه این روزها با افزایش قیمت، مصرف مرغ مردم کاهش که نیافته افزایش هم یافته است، گفت: البته ممکن است مسائلی نظیر نزدیک بودن به عید قربان هم در این موضوع تأثیرگذار باشد اما تجربه نشان می‌دهد که مردم در بازه زمانی که قیمت افزایش می‌یابد، بیشتر خرید می‌کنند تا نیاز خود را برای چند هفته و یا حتی چند ماه برطرف کنند.

*دولت دست روی هر کالایی می‌گذارد، گران می‌شود

یکی از شهروندان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: هر زمان که دولت تلاش کرده قیمت کالایی را ثابت نگه دارد یا آن را متعادل کند، بازار بیشتر به هم ریخته است.

محمدی با اشاره به اینکه پس از تصویب عرضه مرغ 12 هزار و 900 تومانی، مرغ 14 هزار و 800 تومانی را هم به زحمت می‌توان در بازار پیدا کرد، افزود: برخی از تصمیمات و افزایش قیمت بی‌رویه موجب می‌شود که بنده و امثال من به خاطر قیمت بالا ، کالای مورد نظر را از سفره‌مان حذف کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال قبل تاکنون قیمت مرغ گرم افزایش دو برابری داشته است، تصریح کرد: این در حالی است که درآمد خانواده‌ها دوبرابر نشده است، پس در چنین شرایطی مجبورند که مصرف خود را نصف کنند تا هزینه‌های آنها با خریدشان همخوانی داشته باشد.

انتهای پیام/73005/ق/گ/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول