اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چند سیاستمدار «جامو و کشمیر» حبس خانگی شدند

به موازات اعلام تصمیم دولت هند برای لغو وضعیت خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر»، چند شخصیت‌ سیاسی این ایالت از قبیل سروزیر سابق، در بازداشت خانگی قرار گرفتند.

چند سیاستمدار «جامو و کشمیر» حبس خانگی شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌ها درباره تصمیم جنجالی دولت مرکزی هند برای لغو وضعیت خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» افزایش یافته، رسانه‌ها از حبس خانگی چند نفر از شخصیت‌های این ایالت خبر دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سروزیر یا رئیس حکومت انتخابی سابق ایالت «جامو و کشمیر» امروز دوشنبه در توییتی خبر داد که او تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است.

«عمر عبدالله» در پیامی توییتری نوشت: «من از نیمه شب گذشته تحت بازداشت خانگی قرار گرفتم و این فرایند برای دیگر رهبران (ایالت جامو و کشمیر) هم شروع شده است. اطلاع دقیقی درباره این موضوع (بازداشت خانگی دیگر شخصیتهای جامو و کشمیر) ندارم اما اگر این موضوع صحت داشته باشد من همه شما را در دیگر طرف این ماجرا خواهم دید. الله نگهدار همه ما باشد».

پیش از این برخی رسانه‌ها از قبیل «ان‌دی‌تی‌وی» هند خبر داده بودند، «محبوبه مفتی» رئیس حزب دموکراتیک خلق جامو و کشمیر که در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سر وزیر این ایالت بود و «سجاد لون» یک سیاستمدار دیگر هم تحت بازداشت خانگی قرار گرفته‌اند.


«عمر عبدالله» سروزیر سابق جامو و کشمیر «محبوبه مفتی» رئیس حزب دموکراتیک خلق جامو و کشمیر

 

این خبرها در حالی مطرح شده که دولت هند امروز دوشنبه اعلام کرد وضعیت ویژه منطقه مورد مناقشه «جامو و کشمیر» را لغو می‌کند.

«آمیت شاه» وزیر کشور هند در پارلمان این کشور گفت این ایالت که تاکنون خودمختار بوده، قرار است به دو منطقه به نام‌های جامو و کشمیر با پارلمان محلی و «لداک» بدون پارلمان محلی، تقسیم شود.

ایالت جامو و کشمیر، بخش تحت کنترل هند، از منطقه بزرگتر کشمیر است که میان هند، پاکستان و چین مورد مناقشه قرار دارد.

بر اساس تصمیم امروز دولت هند، بند ۳۷۰ قانون اساسی این کشور که به غیر از مسائل دفاعی، خارجی و مالی، بقیه اختیارات جامو و کشمیر را به پارلمان محلی واگذار می‌کرد، لغو می‌شود. این وضعیت از دهه ۱۹۵۰ میلادی تاکنون در جامو و کشمیر برقرار است و لغو آن می‌تواند به تشدید تنش‌ها در این منطقه منجر شود.

کشمیر در روزهای گذشته شاهد اعتراض گسترده بوده و بر اساس خبرهای غیررسمی، دولت مرکزی هند اینترنت و دیگر راه‌های ارتباطی را در این منطقه قطع کرده است. همچنین شماری از مقام‌های سابق منطقه در حبس خانگی قرار گرفته‌اند و شماری نیز بازداشت شده‌اند. همچنین گزارش شده است که با بالا گرفتن تنش، هزاران نفر از ساکنان این مناطق نیز تخلیه شده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول