اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

اجرای طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان» باهدف افزایش دانش حقوقی مردم

مسؤول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور با اشاره به اجرای طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان» گفت: بناست در این طرح طی امسال، در ۱۲۰۰ مسجد یک حقوق‌دان برای ارائه مشاوره‌های لازم به مردم حضور پیدا کند.

اجرای طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان» باهدف افزایش دانش حقوقی مردم

حجت‌الاسلام احسان رضایی، مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهارداشت: سازمان بسیج مستضعفین رویکرد برنامه‌های خود را «مسجد محور» طراحی کرده است و تلاش دارد برای اجرای برنامه‌های خود از بستر مساجد استفاده کند و به ارائه خدمات به مردم بپردازد.

اجرای طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان» از سوی بسیج

وی اضافه کرد: یکی از نقش‌آفرینی‌های پیش‌بینی شده برای مساجد، در راستای ارتباط بسیج حقوق‌دانان با مسجد است که در این راستا طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان» طراحی شده است. در قالب این طرح بسیجیان حقوق‌دانان و یا حقوق‌دانانی که عضو بسیج هستند، مرتبط و متصل به مساجد می‌شوند و حداقل در این طرح به هر مسجد یک حقوق‌دان متصل خواهد شد.

هدف اصلی طرح، افزایش دانش حقوقی مردم محله

رضایی افزود: حقوق‌دانان با تعامل با فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مسجد، برنامه‌هایی را برای افزایش دانش حقوقی مردم محله و ارائه خدمات حقوقی به آنان طراحی می‌کنند.

عرصه‌های خدمات رسانی حقوقی به مردم در مساجد

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور با اشاره به محورها و اهداف پیش‌بینی شده برای این طرح گفت: این طرح با هدف تحکیم بنیان خانواده با ارائه آموزش‌های فقهی و حقوقی در راستای کاهش اختلافات و پیشگیری از طلاق که این آموزش‌ها برای قبل از ازدواج افراد طراحی شده است تا به طور مثال یک مرد بداند مهریه‌ای که بناست برای ازدواج تعیین شود چه تبعات حقوقی برای او خواهد داشت و یا خانم بداند انتخاب همسر چه تبعات حقوقی برای او خواهد داشت تا افراد با معلومات دقیق‌تر انتخاب کنند.

وی افزود: دومین هدف آگاه‌سازی و پیشگیری از اعتیاد و آلودگی به مواد مخدر است، متاسفانه بسیاری از نوجوانان و خانواده‌ها از تبعات حقوقی این حوزه‌ها با خبر نیستند لذا بسیج حقوق‌دانان توافق کرده تا در این طرح به خانواده‌ها و نوجوانان را آموزش دهد تا درصد آسیب‌ها را از محله و محل زندگی مردم از منشاء کاهش دهیم و بازدارندگی ایجاد کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه سومین عرصه در زمینه آگاه‌سازی‌های حوزه مالی و اقتصادی است، افزود: در این عرصه به موضوعات خانوادگی مانند ارثیه تا معاملات در حوزه چک، کارتخوان و ... که زمینه کلاهبرداری را ایجاد می‌کند در جلسات مشاوره و عمومی پرداخته می‌شود.

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور چهارمین حوزه در ارتباط با حقوق عامه است، تصریح کرد: در این عرصه موضوعاتی مانند معابر، حجاب، امر به معروف و نی از منکر و حقوق شهروندی پرداخته می‌شود که آگاه‌سازی مردم در زمینه حقوق خود می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عرصه‌ها تبیین و روشنگری مجازات اسلامی در خصوص خشونت و رفتارهای خشونت‌آمیز میان مردم است که باتوجه به آسیب‌های موجود جزء اولویت قرار گرفته است.

قالب‌های اجرای طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان»

رضایی با بیان اینکه طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان» دارای دو نحوه اجراست، افزود: یکی جلسات مشاوره عمومی است که موضوع اعلام می‌شود، مردم حضور پیدا می‌کنند و مشاور حقوق‌دان به تبیین و توضیح موضوعات می‌پردازد و سوالات را پاسخ می‌گوید و دومین محور نیز در حوزه مشاوره فردی است که در قالب میز خدمت انجام می‌شود و مشاوره حقوقی سوالات مردم را پاسخ می‌گوید که ان‌شاءالله با نقش‌آفرینی بی‌مزد حقوق‌دانان اثرگذار باشد.

اجرای آزمایشی طرح در ۵۰۰ نقطه کشور طی سال قبل

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور با بیان اینکه طرح «هر مسجد یک حقوق‌دان» به صورت آزمایشی در استان‌های یزد، کرمان و اصفهان  به شکل آزمایشی در ۵۰۰ نقطه اجرا شد، تصریح کرد: امسال به صورت سراسری در مرحله اول در ۱۲۰۰ مسجد اجرا می‌شود و ان شاء الله بناست گام به گام با کسب تجربه این فعالیت را گسترش دهیم.

حضور بیش از ۱۲۰۰ حقوق‌دان در مساجد

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰۰ حقوق‌دان در این طرح فعال خواهند بود، افزود: قطعا این فضای تعاملی فرهنگ‌سازی مراجعه به حقوق‌دانان را در جامعه گسترش خواهد داد که امیدواریم با استقبال آنان نیز مواجه شود.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از سال گذشته آغاز شده است و امسال نیز در دست اجراست و روز به روز گسترش می‌یابد تا به سطح ۱۲۰۰ مسجد برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول