اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کشف راز «هیدر» در بازسازی مجدد اعضا

محققان با بررسی سلول‌های بنیادی «هیدر» راز بازسازی مجدد اعضای بدن این موجودات را کشف کردند.

کشف راز «هیدر» در بازسازی مجدد اعضا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بدن ما به طور خودکار قادر به ترمیم زخم‌ها و حتی استخوان‌های شکسته خود است اما در برخی موارد خاص مانند از دست دادن عضوی از بدن این امر صدق نمی‌کند و بدن قادر به ساخت مجدد آن عضو نیست.

براساس گزارش «نیواطلس»، باید بدانید که دیگر موجودات این مهارت را دارند و اکنون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و هاروارد برای کشف اینکه این موجود چگونه این کار را انجام می‌دهد، رونویسی‌های RNA هیدر را مرتب کردند.

هیدر یک بی‌مهره کوچک آب‌های شیرین است که تنها چند میلی‌متر طول دارد. این موجود شبیه به یک چوب کوچک نرم با شاخک‌هایی در انتهای آن است. جالب است بدانید که هیدر هیچ وقت پیر نمی‌شود زیرا طول عمرا آنها تا زمانی که توسط شکارچیان و یا عوامل محیطی کشته نشوند، نامعین است.

دیگر موارد شگفت‌انگیزی در مورد این موجودات، این است که آنها می‌توانند تمام بدن خود را به طور کامل بازسازی کنند به گونه‌ای که اگر یک هیدر را از وسط به دو نیم تقسیم کنید به زودی دو هیدر خواهید داشت زیرا این موجود می‌تواند تمام انواع بافت‌های خود را بازسازی کند و حتی یک سیستم عصبی مرکزی جدیدی را نیز به وجود بیاورد.

محققان در مطالعات جدید خود این اقدام هیدر را مورد بررسی قرار دادند تا شاید اطلاعاتی در مورد این توانایی به دست بیاورند. آنها دریافتند که هیدر از سه خط مختلف سلول‌های بنیادی برای بازسازی سلول‌های خود استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول