اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تنش بین مقامات سعودی و فلسطینی در بالاترین حد است

یک روزنامه‌ صهیونیستی به نقل از مقاماتی در تشکیلات خودگردان فلسطین نوشت که این تشکیلات برای بهبود روابط متشنج با عربستان سعودی، قصد دارد هیأتی به ریاض بفرستد.

تنش بین مقامات سعودی و فلسطینی در بالاترین حد است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی و سیاسی آگاه در گزارشی به روابط تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران عربستان سعودی پرداخت و مدعی شد که این روابط بسیار بحرانی است و می‌رود که از کنترل خارج شود.

روزنامه جروزالم‌پست سه‌شنبه (۱۵ مرداد) نوشت که مقامات فلسطینی‌ به دنبال ممانعت از تشدید بحران با سعودی‌ها هستند و در مقطعی که تنش بین آن‌ها رو به تزاید است، تشکیلات خودگردان بنا دارد هیأت برجسته‌ای به ریاض بفرستد تا با اعضای خاندان سعودی و مقامات دولت سعودی گفت‌وگوهایی داشته باشند.

این روزنامه به نقل از مسئولی در تشکیلات خودگردان نوشت که سعودی‌ها به شدت از این تشکیلات ناراحت‌اند و روابط دو طرف از دو سال پیش و به دنبال روابط ریاض با دولت آمریکا و نزدیکی سعودی‌ها به رژیم صهیونیستی، با موانعی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، بحران در روابط عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان به سطح بالایی رسیده است، به ویژه اینکه ریاض اعلام کرد که در نشست اقتصادی ضد فلسطینی بحرین به رغم درخواست تشکیلات خودگردان برای تحریم آن، شرکت می‌کند که این مسئله باعث شد این تشکیلات، کشورهای عربی را که در این نشست شرکت کردند،  به خیانت به فلسطین و خنجر زدن از پشت متهم کرد.

آغاز تنش‌ و بحران؛ وقتی بن‌سلمان محمود عباس را تهدید می‌کند

در گزارش جروزالم‌پست پیرامون تنش بین فلسطینیان و عربستان سعودی به آغاز این تنش اشاره شده است. این روزنامه می‌نویسد تنش بین طرفین اواخر ۲۰۱۷ آغاز شد؛ زمانی که مسئولان فلسطینی گفتند که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را تهدید کرد که در صورت عدم همکاری با ریاض، از قدرت برکنار خواهد شد.

رفتار بن‌سلمان با عباس «بسیار بی‌شرمانه» بود

جروزالم‌پست دلایل فشار بن سلمان به محمود عباس را به معامله قرن آمریکا ربط می‌دهد و می‌نویسد ولی‌عهد سعودی به تشکیلات خودگردان فشار اعمال کرد تا با دولت دونالد ترامپ در این طرح ضد فلسطینی مشارکت کند. این روزنامه به نقل از مقام فلسطینی دیگر نوشت که رفتار بن سلمان طی دیداری که با عباس داشت، «خیلی‌بی‌شرمانه بود». این مسئول در باره این دیدار می‌گوید: «بعد از این تصور که با یک زورگویی نشسته‌ایم که تلاش می‌کند به ما دیکته کند، [جلسه] را ترک کردیم».

این رسانه صهیونیستی به ماجرای جنجالی سفر یکی از رونامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان سعودی به سرزمین‌های اشغالی و اخراج او از قدس از سوی فلسطینیان اشاره می‌کند و می‌نویسد اینکه تشکیلات خودگردان به این مسئله واکنشی نشان نداد، بیانگر حمایت ضمنی از این اقدام فلسطینیان است.

در بخشی از این گزارش به واکنش فلسطینی‌ها به اتهام‌های سعودی‌ها علیه آن‌ها و گروه‌های مقاومت اشاره شده است به گونه‌ای که آن‌ها سلسله ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و در آن‌ها نفرت خود از سیاست‌های سعودی و خیانت خاندان حاکم به فلسطین و فلسطینیان را ابراز داشتند. از نظر فلسطینی‌ها عربستان سعودی «عروسکی» در دستان آمریکا است.

در یکی از مطالب منتشر شده، آمده است: «هنگامی که فرزندان پابرهنه آل سعود شترچرانی می‌کردند، شهر الخلیل [فلسطین] کفش می‌ساخت». بر اساس این گزارش، فلسطینی‌ها در واکنش به نشست بحرین در ابتدای تیر ماه، سران این کشور را «مزدوران آمریکا» خوانده‌اند.

جروزالم‌پست می‌نویسد، سعودی‌ها و بقیه کشورهای عربی خلیج فارس، این حملات فلسطینی‌ها را با طرح شعار «خودشان وطنشان را فروختند ولی ما را لعن می‌کنند» پاسخ دادند. از طرفی تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه، حملات لفظی و رسانه‌ای به عربستان سعودی را محکوم کرد و خواهان کاهش تنش با این کشور شد.

این روزنامه در پایان گزارش خود به نقل از یک شخصیت دانشگاهی فلسطینی می‌نویسد، این احساس وجود دارد که امور به سرعت از کنترل خارج خواهد شد و اگر اوضاع اصلاح نشود، عربستان سعودی، کشورهای عربی و فلسطینی‌ها متحمل هزینه های سنگینی خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول