اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عطوان: ورود عرب‌ها به ائتلاف با اسرائیل مثل جنگ یمن شکست خواهد خورد

نویسنده سرشناس جهان عرب پیوستن رژیم صهیونیستی به طرح تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را در راستای عادی سازی میان عرب‌ها با این رژیم اشغالگر توصیف کرد.

عطوان: ورود عرب‌ها به ائتلاف با اسرائیل مثل جنگ یمن شکست خواهد خورد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، عبدالباری عطوان یادداشت بخش سخن سردبیر امروز روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم را به موضوع پیوستن رژیم صهیونیستی به طرح تشکیل ائتلاف دریایی خود در خلیج فارس اختصاص داد.

عطوان نوشت: ترامپ اسرائیل را رسما محافظ کشورهای عرب حوزه خلیج(فارس) کرد... آیا یک سیستم امنیتی نظامی جدیدی متشکل از اسرائیل و خلیج (فارس) در حال تشکیل است؟ نتایج پنجگانه مورد انتظار از این اتفاق غیرمنتظره چیست؟ پاسخ ایران چه خواهد بود؟».

نویسنده در ادامه پاسخ داد، پیوستن رژیم اشغالگر اسرائیل به ائتلاف آمریکایی که دونالد ترامپ به بهانه محافظت از کشتی‌های تجاری در خلیج (فارس) و تنگه هرمز دعوت به تشکیل آن کرده است، گامی خطرناک در مسیر عادی سازی امنیتی و نظامی میان تل آویو و بیشتر کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است.

وی افزود: اسرائیل ناوگان دریایی ندارد و همسایه این خط کشتیرانی بین‌المللی نیست و در سایه حضور صدها کشتی جنگی و ناو هواپیمابر آمریکایی و انگلیسی هیچ چیزی برای انجام دادن ندارد و سکوت بیشتر کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) به ویژه عربستان سعودی، امارات، قطر و عُمان در قبال حضور اسرائیل در ائتلاف کمکی به عادی سازی و پشتیبانی برای آن است.

«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اولین نفری بود که رسما از حضور این رژیم در ائتلاف دریایی آمریکا خبر داد. وی در گفت‌وگو با رسانه های صهیونیستی پیش‌بینی کرد که گام آتی اسرائیل امضای توافق عادی‌سازی کامل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. کاتص گفت که نقش اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا در زمینه اطلاعاتی است و ان را تجارتی سودمند برای این رژیم توصیف کرد.

اغلب کشورهای اروپایی و بخصوص فرانسه و آلمان از پاسخ به درخواست رئیس جمهور آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف اجتناب کردند و چه بسا انگلیس تنها کشوری است که از جمع مخالفان بیرون آمد و اعلام کرد که در ائتلاف مذکور حضو ر می یابد. زیرا اروپایی‌ها می‌خواهند از سیاست‌های بی پروای دولت کنونی آمریکا فاصله بگیرند و به سمت هیچ جنگ احتمالی ناشی از آن بخصوص علیه ایران و محور آن سوق پیدا نکنند.

عضویت اسرائیل در ائتلاف دریایی جدید مقدمه معرفی وی به عنوان نماینده واشنگتن و مسئول حفاظت از امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از مترسک تهدید ایران است. این به معنای جداسازی کامل این کشورها از محیط عربی و اسلامی آنها و پیوند کامل آنها با امنیت اسرائیل در یک سیستم امنیتی و نظامی جدید است.

به عقیده  عطوان، دولت ترامپ در سایه مشغولیت کشورهای عربی نظیر عراق، سوریه، مصر و الجزایر به مشکلات داخلی خود، فکر کرد اکنون زمان مناسبی برای ایجاد این سیستم جدید به رهبری اسرائیل و اعمال آن با ایجاد ارعاب و هراس است و به نظر می‌رسد این گام تا حدودی هم موفقیت آمیز بوده و هیچ گونه اعتراضی از سوی مصر و به طور مشخص عراق به آن نشده است چه برسد به اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) به آن اعتراضی نشان دهند.

نویسنده افزود: ما بیشتر توضیح می‌دهیم و می‌گوییم این دولت و دولت‌های آمریکا که پیش از آن بودند ائتلاف‌های متعددی را تأسیس کردند و اسرائیل را برای پیوستن به آنها دعوت نمی‌کردند ، مانند ائتلاف سی گانه برای حمله به عراق ، ائتلافی که قبل از آزادسازی کویت تشکیل شد یا  ائتلاف شصتگانه برای جنگ علیه (داعش) . زیرا آمریکا آگاه بود  هر دعوتی از تل آویو برای پیوستن  به این ائتلاف‌ها زلزله‌ای در جوامع عربی به پا می‌کند.

رای الیوم آورده است: صرف نظر از موفقیت طرح ترامپ در ایجاد این ائتلاف یا شکست آن تحولات بسیاری در این زمینه اتفاق می‌افتد که در نکات زیر خلاصه می‌شود:

نخست اینکه الحاق اسرائیل به سیستم جدید ائتلاف دریایی بدان معنی است که  این رژیم در هر جنگی تحت رهبری ایالات متحده علیه ایران به یک شریک مستقیم و به یک رهبر عالی در امنیت خلیج فارس و همسایه‌ای قدرتمند برای کشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل شده است.

ثانیا ، هرگونه شلیک موشکی توسط ایران یا متحدین نظامی آن در منطقه به سمت اسرائیل در صورت وقوع جنگ ، قانونی و در چارچوب سیاست دفاع از خود و حفظ منافع خواهد بود.

سوم ، سپاه پاسداران ایران ممکن است از این حضور اسرائیل در سیستم امنیتی و نظامی جدید استفاده کند تا به اهداف اسرائیلی در آب‌های خلیج فارس یا دریای سرخ حمله کند.زیرا سپاه پاسداران کسی است که تصمیم می‌گیرد هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را سرنگون کند. بنابراین در تصمیم گیری مشابه برای حمله به اهداف اسرائیلی دریغ نخواهد کرد.

چهارم ، این عضویت اسرائیل در سیستم جدید به نفع رهبری ایران خواهد بود، زیرا ملت ایران را برای دفاع از نظام خود بسیج کرده و موجب انزوای رژیم‌های کشورهای حوزه خلیج فارس و قرار دادن آنها در ردیف دولت‌هایی می‌شود که با پروژه اسرائیل برای تأسیس اسرائیل بزرگ  و یهودی کردن اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس اشغالی هماهنگ هستند.

پنجم: مسلم است که رهبری اسرائیل مانند همتای آمریکایی خود هیچ گونه همکاری امنیتی و نظامی را در چارچوب حمایت از این کشورهای خلیج فارس به صورت رایگان ارائه نمی‌دهد و شروع به ارسال صورتحساب‌های خود به پایتخت‌های این کشورها خواهد کرد  تا آن را نقدی یا از طریق سیاست گذاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند.

نویسنده تصریح کرد: ترامپ اکثر دولت‌های خلیج (فارس) را به دام امنیت و عادی سازی نظامی با اسرائیل می‌کشاند و این خطرناک ترین نوع عادی سازی است ، زیرا هویت ملی عربی و اسلامی را از آنها سلب می‌کند  و آن را به عنوان سرسپرده رژیم عبری  و اسیر حفاظت‌ها و دیکته‌های آن می‌کند.

مهمترین وعده‌های انتخاباتی که ترامپ را به کاخ سفید آورد ، مواردی بود که در آن وی به رأی دهندگان خود قول داد که تمام نیروهای خود را از خاورمیانه خارج کند.  او گفت: کشورش 6 هزار میلیارد دلار از دست داده است و در عوض آن چیزی عایدش نشده است .

نویسنده تصریح کرد: هر جنگی را که آمریکا به سود اسرائیل و با فشار از جانب آن در خلیج (فارس) آغاز کند، افکار عمومی آمریکا به او صدمه می‌زند. خصوصاً اگر هزینه سنگینی داشته باشد. بعید نیست که ترامپ سربازان خود را پس بگیرد و از منطقه فرار کند ، همانطور که در ویتنام و عراق  انجام داد و به زودی در افغانستان و احتمالاً  در سوریه نیز انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: ما به برادران عرب خود در خلیج (فارس) یادآوری می‌کنیم که بیشتر سیاست‌های آنها در 20 سال گذشته منجر به فاجعه‌ای برای آنها و کشورهایشان شده است. آنها علیه عراق توطئه کردند ، کشوری که هشت سال برای حفاظت از آنها در برابر ایران جنگید و نقش مهمی در تسهیل اشغال آن داشتند. آنها حالا شکست خود را در یمن را هم پذیرفته و سربازان خود را پس از پنج سال خونریزی  از این کشور خارج می‌کنند و ورود به ائتلاف با اسرائیل ممکن است سومین مورد اضافی باشد.

عطوان گفت: خلاصه اینکه اسرائیل دیگر قادر به محافظت از خود نیست و در شرایط اضطراب و وحشت از موشک‌های محور مقاومت به سر می‌برد. ما اعتقاد نداریم که با توجه به تغییر معادلات قدرت و ظهور قابلیت‌های محور مقاومت ، ائتلاف دریایی آمریکا بتواند از دیگران  خصوصاً در خلیج فارس ، محافظت کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول