اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

از ناکافی بودن اعتبارات تا چشم انتظاری اهالی روستای «بلم جرک» مینودشت از حمایت مسؤولان

اهالی روستای بلم جرک مینودشت در کنار مشکلات زیادی که با آن مواجه هستند در این روزهای گرم تابستان قطعی آب آشامیدنی و نامناسب بودن جاده دسترسی نیز بر خیل مشکلات آنها افزوده است، مشکلاتی که به گفته مسؤولان تنها در صورت تخصیص اعتبار رفع خواهد شد.

از ناکافی بودن اعتبارات تا چشم انتظاری اهالی روستای «بلم جرک» مینودشت از حمایت مسؤولان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حالیکه طی چند سال گذشته بیشتر مسوولان تلاش می‎کنند با ارائه طرح‎های اشتغالزا و تخصیص اعتبارات برای عمران و آبادانی روستاها از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کنند اما همچنان شاهد آن هستیم در استان‎هایی از جمله گلستان که بیش از نیمی از ساکنان آن را روستاییان تشکیل می‎دهند هنوز برخی از روستاها از حداقل امکانات و نبود زیرساخت‎ها رنج می‎برند.

روستای «بلم جرک» یکی از روستاهایی است که در ارتفاعات مینودشت و در 130 کیلومتری مرکز گلستان واقع شده است اهالی این روستا در کنار مشکلات زیادی که با آن مواجه هستند در این روزهای گرم تابستان قطعی آب آشامیدنی و نامناسب بودن جاده دسترسی نیز بر خیل مشکلات آنها افزوده است، مشکلاتی که به گفته مسوولان تنها در صورت تخصیص اعتبار می‎توان برای رفع آن تلاش کرد، با این وجود این روزها اهالی روستای «بلم جرک» در مقابل نارضایتی و گلایه‎مندی از وضعیت روستای خود تنها از مسوولان امر نبود بودجه را می‎شنوند.

*قطعی و کمبود آب در روستای «بلم جرک»/ اعتبارات کافی نیست

در همین رابطه عضو شورای روستای «بلم جرک» مینودشت در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی اهالی این روستا  قطعی آب در اکثر ساعات شبانه روز است، اظهار کرد: بارها برای رفع این مشکل به اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان مراجعه کرده‎ایم اما هر بار کمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبار را عنوان می‎کنند.

زینب کوهی تصریح کرد: با گفتن نبود بودجه نمی‎توان مردم را متقاعد کرد، مردم آب آشامیدنی خود را از داخل روستا و منازلی که قطعی آب وجود ندارد تهیه می‎کنند تنها در نیمه‎های شب آب با فشار کمی داخل لوله‎ها جریان پیدا می‎کند حتی برای استحمام و شستن ظروف مجبورند از پایین دست روستا آب تهیه کنند.

وی ادامه داد: در حالیکه در اکثر ساعات شبانه روز در بالادست روستا قطعی آب وجود دارد با این وجود قبض‎های آب با قیمت‎های نسبتأ بالا برای اهالی روستا صادر می‎شود.

*خطر رانش زمین در کمین روستای «بلم جرک»

عضو شورای روستای «بلم جرک» با اشاره به وضعیت نامناسب مسیر روستا گفت: با توجه به بارش‎های ابتدای سال شاهد رانش در روستا بودیم حدود  پنج ماه از وقوع سیل اخیر می‎گذرد اما هنوز برای جبران خسارت جاده و زمین‎های کشاورزی اعتباری تخصیص نیافته است.

کوهی اذعان کرد: مسیر روستا بسیار خطرناک است و اگر فردی غریبه  در ساعات منتهی به شب وارد این روستا و رانندگی کند اتفاق ناگواری پیش خواهد آمد.

*شکستگی پنهان لوله آب زیر سنگفرش‎های روستا، دلیل قطعی آب در «بلم جرک»

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان در خصوص مشکلات قطعی آب در روستای «ـبلم جرک» مینودشت گفت: روستای «بلم جرک» یکی از روستاهایی است که منابع تأمین آب و مخزن موجود با وضعیت روستا هم‎خوانی دارد.

عاشور محمد مرگان‌پور تصریح کرد: متأسفانه به دلیل شکستگی‎های لوله آب که به صورت پنهان در زیر سنگفرش‎های این روستا قرار دارد و از طرفی سنگفرش‎ها به شکلی اجرا شده است که اگر شکستگی صورت گیرد خودش را نشان نمی‎دهد در قسمت‎های بالای دست روستا که در ارتفاعات واقع شده در برخی ساعات روز با قطعی و کمبود آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد:شبکه داخلی آب روستا سال 1386 و سنگفرش روستا دو سال بعد انجام شد در زمان سنگفرش که توسط پیمانکار صورت گرفت شکستگی‎هایی در لوله آب بوجود آمد و زمانی که لوله‌کشی گاز در این روستا انجام شد این شکستگی‎ها تشدید شد.

معاون بهره‎برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات کمبود و قطعی آب در قسمت‎هایی که به صورت غیر فنی رفع شکستگی صورت گرفته و شکستگی‎ها خود را نشان می‎دهد نسبت به تعمیر آن اقدام خواهد شد و در جاهایی که پیش بینی می شود احتمال شکستگی وجود دارد نسبت به تعویض لوله‎های آب اقداماتی انجام می‎دهیم.

به گفته مرگان‌پور در انجام کارهای تکمیلی مثل خط انتقال، لوله‎های آن خریداری شده و جزو پیش‎بینی‎های اعتبار سال جاری می‎باشد.

وی ادامه داد: قسمتی از شبکه که در اجرای سنگفرش و گاز رسانی شکستگی‎های بیشتری داشته است مجبوریم این قسمت‎ها را در بازسازی انجام دهیم تا از هر لحاظ شکل روستا حفظ شود.

*تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت از سیل در گلستان

از سویی دیگر مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان با اشاره به اقداماتی که برای تعمیر و مرمت جاده روستایی «بلم جرک» در دست اجراست اظهار کرد: در مقطعی که شاهد بارش و وقوع سیلاب در استان بودیم رانش‎ها و لغزش‎های زیادی در مناطق کوهستانی و ارتفاعات مینودشت، گالیکش و خوش‌ییلاق ایجاد شد.

مهدی میقانی تصریح کرد: دو روز گذشته اعتباراتی که از محل خسارت سیل به استان تخصیص یافته بود از استانداری به سازمان مدیریت برنامه و بودجه ابلاغ شد و حدود 50 میلیارد تومان برای استان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات بتوان بخش زیادی از مشکلات در حوزه محورهای روستایی را رفع کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان بحث اعتبارات را یکی از موانع مهم در ساخت و تعمیر محورهای روستایی عنوان کرد و گفت: واقعیت آن است که پیمان‎کاران بسیاری از دستگاه‌های دولتی از جمله اداره راهداری طلب دارند و تا زمانی که اعتبار نباشد کارهای عملیاتی و عمرانی به سختی انجام می‎شود.

میقانی با بیان اینکه به تازگی تخصیص اعتبار خوبی برای استان در نظر گرفته شده است افزود: 80 درصد تخصیص اعتبار داریم و امیدواریم در این دوره با همکاری پیمان‎کاران مشکلات رفع شود عمق فاجعه در برخی محورهای روستایی بسیار زیاد است ترمیم و مرمت نیازمند اعتبارات و قرارداد با پیمان‎کاران است که این امر در دستور کارفرما نیز قرار دارد.

انتهای پیام/83017/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول