اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اجاره هزاران مزدور تازه نفس سودانی برای جنگ در یمن و لیبی

پایگاه خبری القدس العربی از زد و بند مالی مقامات شورای نظامی سودان با امارات برای اعزام مزدوران سودانی به یمن و لیبی خبر داده‌اند.

اجاره هزاران مزدور تازه نفس سودانی برای جنگ در یمن و لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی از اجاره نیروهای مزدور تیپ پشتیبانی سریع سودان برای مشارکت در جنگ خلیفه حفتر علیه دولت وفاق ملی لیبی و همچنین حضور در یمن در راستای اهداف نظامی ابوظبی خبر داد.

در این یادداشت آمده است: به گفته منابع دولت وفاق ملی لیبی، شمار کشته شدگان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (در درگیری‌های طرابلس) از 1100 نفر فراتر رفته است که بیشتر آنها مزدوران سودانی هستند. برخی از این جنگجویان سودانی هم اسیر شدند که نیروهای دولتی لیبی اسامی و تصاویر آنها را ثبت کرده، به نهادهای دولتی ذیربط هم اطلاع داده و به خانواده‌هایشان هم در عید فطر گذشته اجازه ملاقات با خانواده‌هایشان را داد.

نویسنده افزود: این اطلاعات به طور غیرمستقیم اعتبار بیشتری به گزارش‌های خبری انگلیس می‌دهد درباره اینکه یک هزار نفر از نیروهای پشتیبانی سریع سودان به شرق لیبی اعزام شدند تا در کنار نیروهای ژنرال خلیفه حفتر علیه دولت وفاق که توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته می‌شود مبارزه کنند.

این خبر یادآور حضور پنج تیپ از نیروی «پشتیبانی سریع» در مرز عربستان سعودی و یمن است و اخباری هم در دست است که تیپ ششم نیز برای اعزام به یمن پس از عید قربان آماده می‌شود که تعداد جنگجویان نیروی پشتیبانی سریع سودان در یمن را به سی و پنج هزار نفر می‌رساند.

القدس العربی تاکید کرد: این اخبار نشانه وجود یک تجارت بزرگ مالی بین «محمد حمدان دقلو» مشهور به حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان با کسانی است که روی اعزام نیروهای وی به یمن و لیبی سرمایه گذاری می‌کنند. این تجارت مبتنی بر یک منطق سیاسی قابل فهم نیست.

این روزنامه افزود: اگر نیروهای سودانی در یمن در کنار دولت منصور هادی که مورد حمایت ائتلاف عربی است مبارزه می‌کنند حمیدتی چگونه اعزام نیروهایش برای همکاری محرمانه در کنار ژنرالی را تفسیر می‌کند که علیه دولت مشروع و به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین المللی در لیبی شورش کرده است؟

به عقیده نویسنده وقتی حمیدتی توافق صلح با احزاب مخالف برای انتقال قدرت به دولتی مدنی را امضا کرده است چگونه این قضیه با اعزام یک هزار نفر از سربازانش به لیبی سازگار است (که البته گفته می‌شود این تعداد به زودی به چهار هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد). آن هم برای اینکه این نیروهای سودانی در جنگی داخلی در لیبی ورود کنند که هیچ سودی برای آنها ندارد و جنگ علیه دولتی مدنی است که سال‌هاست تلاش می‌کند ژنرال شورشی را وارد روند صلحی کند که به بحران لیبی پایان دهد.

القدس العربی نوشت: موارد مرموز بسیاری وجود دارد که در فرآیند ذکر شده نیاز به شفاف سازی دارند، اما مسلم است که امارات عربی متحده نقشی در آن دارد. وبگاه خبری الجزیره اسناد و اطلاعاتی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد ابوظبی از حریم هوایی سودان برای انتقال صدها مزدور استخدام شده توسط حمیدتی از قبایل عرب در دارفور و برخی کشورهای همسایه آفریقا به لیبی و یمن استفاده کرده است.

تارنمای میدل ایست آی هم خبر داد یک شرکت روابط عمومی کانادایی تحت مدیریت یک افسر سابق اطلاعات اسرائیل نقش هماهنگی میان حفتر و حمیدتی را برعهده دارد و قول هزینه‌های زیادی را برای این عملیات داده است.

القدس العربی نوشت: در حالی که اخبار بالا حاکی از تلاش بی امان امارات برای ایجاد خونریزی در امور جهان عرب است، رویکرد حمیدتی هم ترکیبی از فرصت طلبی سیاسی و تجارت خالص بر مبنای جمع کردن پول به قیمت ریختن خون سودانی‌هاست.

این با گزارش‌های متعدد تأیید می شود که نشان می‌دهد نیروی پشتیبانی سریع فقط یک شرکت خدمات نظامی فرا جغرافیایی است که کلا از منابع مالی سودان جدا شده است و  بودجه خود را از پروژه های سرمایه گذاری جدا از دستگاه‌های دولتی  تامین می‌کند که با درآمد معادن طلای جبل عامر برابری می‌کند (معادنی که طی چند سال گذشته حمیدتی از آنها بیش از 123 میلیون دلار درآمد کسب کرده است) درکنار درآمدی که از اعزام مزدور به یمن و لیبی کسب می‌کند.

به گفته نویسنده، چه بسا این وجوه ماجرای صعود سریع حمیدتی به راس قدرت در سودان را تفسیر می‌کند، صعودی که باعث می‌شود دولت سودان خود به منبع تزریق پول به حمیدتی و نیروهایش مبدل شود به گونه‌ای که بودجه سال 2019 سودان بیش از هشت میلیارد پوند به این ارتش خاص اختصاص داد علاوه اینکه دستگاه دولتی سودان  ابزار پولشویی حمیدتی می‌شود. پول‌هایی که از اقدامات ناشایست  وکثیف خود در داخل و خارج سودان دریافت خواهد کرد.

نیروی واکنش سریع سودان به فرماندهی  محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی معاون رئیس شورای نظامی سودان از حمایت امارات و عربستان برخوردار است.  افراد این نیرو شبه نظامیان جنجوید هستند که در ارتکاب جنایت علیه بشریت در دارفور دست داشتند و عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان به دلیل جنایات آنها در زمان قدرت وی تحت تعقیب بین المللی است.

نیروهای واکنش سریع سودان اردیبهشت ماه گذشته هم با حمله به تحصن معترضان به شورای نظامی  در مقابل مقر فرماندهی ارتش در مرکز خارطوم ده‌ها نفر را به خاک و خون کشیدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول