اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

بخش نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به پایان رسید

آخرین روز بخش نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پنج شنبه هفدهم مرداد ماه با حضور هنرمندان شرق و جنوب خراسان برگزار شد.

بخش نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، تالار رودکی در آخرین روز بخش موسیقی نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از نوازندگان شرق و جنوب خراسان در بخش های دوتار، آواز، دایره و دهل میزبانی کرد و نفرات راه یافته به مرحله نهایی در مقابل هیأت داورانی متشکل از اسفندیار تخم‌کار، عزیز تنها، محمدفاروق دُرپور و حسین رحمت‌الهی قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

 

جشنواره در بخش اول با حضور نوازندگان دوتار رده های سنی الف و ب فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا در رده سنی الف کیان واحدی به روی صحنه رفت و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او امین دامن پاک، علی سپهری حسن پور، امیر مددی، عطیه محفوظی فر، نازنین تنها، مهدیس ابراهیمیان و آرمان واحدی حاجی آباد حاجی ابراهیمی از این رده سنی به نوبت به روی صحنه رفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

 

پس از استراحتی کوتاه نوبت به اجرای گروه سنی ب رسید و در ابتدا یاسمین تنها مقابل هیأت داوران قرار گرفت و به اجرای قطعات خود پرداخت. پس از او، مصطفی اسلامی، بنیامین جوان بخت، ایمان تخم کار علیائی، محمدامین شیری و علیرضا رجب زاده از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به دوتار نوازی پرداختند.

 

بخش دوم جشنواره به دوتار نوازان گروه سنی ج اختصاص داشت. سلمان سلیمانی، محمد سلیمانی، محسن کریمی، صالح افضلی شهرنوی، علی شیری مشهد ریزه و ناصر رسولی نفراتی بودند که در این رده سنی قطعات خود را اجرا کردند.

 

بخش سوم و پایانی روز یازدهم جشنواره موسیقی جوان به بخش های آواز، دایره و دهل اختصاص داشت و در ابتدا در بخش آواز، مبین درپور، کیان واحدی، محمدامین امینی خلیلی و محمد حسن زاده از رده سنی الف و عبدالرحمان باطوری از رده سنی ب و همچنین عباس اعظمی چشم سرخ، محمد غیبی یوسف آبادی و محسن کریمی از رده سنی ج مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به نغمه سرایی پرداختند.

 

در بخش دایره نیما ضربی از رده سنی ب تنها شرکت‌کننده این بخش بود. همچنین در بخش دهل نیز امید  نی‌نواز شهرنوی از رده سنی ج تنها شرکت‌کننده این بخش بود.

مصطفی تیموری از تربت جام، مصطفی سلیمانی از تایباد و اله داد بهرامی از تایباد غایبان یازدهمین روز جشنواره موسیقی جوان بودند.

حضور علی ترابی و محمدرضا درویشی مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی از نکات حاشیه‌ای یازدهمین روز جشنواره موسیقی جوان بود.

 

کیفیت اجراها در تمام رده‌های سنی بسیار نزدیک بود

حسین رحمت‌الهی عضو هیأت داوران در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراهای روز یازدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: کیفیت اجراها در تمام رده‌های سنی بسیار نزدیک بود و این موضوع کار را برای اعضای هیأت داوران بسیار سخت کرده است. در کل اجراها نسبت به سال گذشته بهتر شده بود و بنده از نوازندگان رده سنی ج خصوصا در بخش دوتار رضایت بیشتری داشتم.

 

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: تعدادی از نوازندگان روایت‌های قدیمی موسیقی را کمتر کار کرده بودند که امیدواریم بیشتر تلاش و تحقیق کنند تا در دوره‌های آینده بهتر شوند.

حسین رحمت الهی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و در صورتی که تداوم داشته باشد، می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کشور کمک کند و اگر چنین جشنواره‌هایی برگزار نشود، امکان دارد نوازندگان زیادی دلسرد شوند و نوازندگی را کنار بگذارند.

 

برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث ایجاد انگیزه بین جوانان شده است

عزیز تنها عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراهای روز یازدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: کیفیت اجراها هر سال بهتر از سال‌های گذشته می‌شود و قلبا از تمام مسئولین برگزاری جشنواره موسیقی جوان بابت برگزاری چنین جشنواره‌ای تشکر می‌کنم. سطح کیفی اجراها نیز در رده‌های سنی مختلف بالا رفته است. ضمن اینکه بنده از نوازندگان سازهای دوتار و دهل رضایت بیشتری داشتم اما متأسفانه در ساز دهل تنها یک شرکت‌کننده داشتیم و امیدوارم که در سال‌های آینده شرایطی فراهم شود که تعداد نوازندگان بیشتری از این ساز در جشنواره حضور داشته باشند.

 

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: تعدادی از نوازندگانی که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت کرده بودند، استرس داشتند و این موضوع نیز طبیعی است.

عزیز تنها در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یکی از بهترین جشنواره‌هایی است که در حال حاضر در کشور برگزار می‌شود و برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث ایجاد انگیزه در بین جوانان شده است و قطعا می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند. کما اینکه در حال حاضر نیز این جشنواره تأثیر خودش را بر روی نوازندگان جوان گذاشته است.

 

لزوم یادگیری مقام‌های موسیقی توسط نوازندگان

اسفندیار تخم‌کار عضو دیگر هیأت داوران در بخش موسیقی موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراهای امروز گفت: اجراها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود و نوازندگان پیشرفت بسیار خوبی داشتند. ضمن اینکه از نوازندگان بخش‌های دوتار و دهل رضایت بیشتری داشتم.

 

وی همچنین در مورد اجرای نوازندگان نیز افزود: نوازندگان رده سنی الف و ب باید بیشتر تلاش و تحقیق کنند و مقام‌های موسیقی را یاد بگیرند و به یکی دو مقام بسنده نکنند. این نوازندگان می‌توانند زیر نظر اساتید موسیقی آموزش ببینند تا بهتر شوند.

اسفندیار تخم‌کار در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان در نوع خودش یک جشنواره کم‌نظیر است به دلیل اینکه در بخش موسیقی نواحی باعث می‌شود اصالت‌ها حفظ شود. ضمن اینکه نوازندگان نیز به سمت موسیقی نواحی می‌روند و این موضوع برای آینده بسیار پربار و مفید خواهد بود.

 

جشنواره موسیقی جوان باعث معرفی نوازندگان ناشناخته می‌شود

محمدفاروق دُرپور دیگر عضو هیأت در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراهای روز یازدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امروز بسیار خوب بود و به دلیل اینکه این جشنواره هر ساله برگزار می‌شود، طبیعتا حضور در این جشنواره نیز برای شرکت‌کنندگان تجربه شده و طبیعتا بهتر از سال‌های گذشته بودند. تمام رده‌های سنی بسیار خوب اجرا کردند اما از رده سنی ج رضایت داشتم. ضمن اینکه از بخش‌های دوتار و آواز رضایت بیشتری داشتم.

 

وی در مورد اجراهای نوازندگان نیز بیان کرد: درست است که از رده سنی ج رضایت داشتم اما توقع اجراهای بسیار بهتری از این رده سنی و همچنین رده سنی ب داشتم و در قسمت آواز باید بیشتر تلاش کنند و حتما زیر نظر اساتید برجسته کشور آموزش ببینند تا در بخش آواز قوی‌تر شوند.

 

 

محمدفاروق دُرپور در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره بسیار خوب و عالی است و وجود چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود نوازندگانی که ناشناخته هستند و در شهرها و روستاهای دور افتاده زندگی می‌کنند، از وجود چنین جشنواره‌ای اطلاع پیدا کنند و بتوانند هنر خودشان را ارائه دهند.

 

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول