اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

ذبح دام در معابر عمومی و اماکن غیرمجاز تهدیدی برای بهداشت عمومی است

رئیس شبکه دامپزشکی اردکان با اشاره به خطر انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام گفت: به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو با ذبح دام در معابر عمومی و اماکن غیرمجاز برخورد می‌شود.

ذبح دام در معابر عمومی و اماکن غیرمجاز تهدیدی برای بهداشت عمومی است

شهرام شاکر در گفتگو با خبرنگار فارس در اردکان، با اشاره به وظایف سازمان دامپزشکی و اهمیت آن در سلامت جامعه گفت: کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی، تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام مهم‌ترین وظیفه این سازمان است.

وی افزود: سالانه برای درمان بیماری‌ها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذاهای آلوده با منشأ فرآورده‌های خام دامی هزینه زیادی به خانواده و دولت تحمیل می‌شود لذا نقش دامپزشکی در تأمین مواد اولیه بهداشتی و سالم موردنیاز مواد غذایی با منشأ فرآورده‌های خام دامی به‌عنوان یک دستگاه پیشگیری‌کننده موردتوجه است.

رئیس شبکه دامپزشکی اردکان گفت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب مالت، سل، هاری و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق واکسیناسیون و معاینات دام‌ها، تشخیص و درمان بیماری‌های دامی نیز از دیگر وظایف و فعالیت‌های دامپزشکی است.

وی با اشاره به در پیش بودن عید قربان و تقاضای مردم برای احیای سنت حسنه قربانی کردن اظهار داشت: با توجه به گرمی هوا و به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از همشهریان می‌خواهیم که ذبح قربانی را فقط در محل کشتارگاه شهرداری انجام دهند.

شاکر افزود: با توجه به اینکه حضور دام زنده در محل زندگی افراد موجب انتقال کنه‌های بدن دام و احتمال انتقال بیماری از طریق کنه می‌شود لذا همشهریان عزیز از کشتار دام در معابر عمومی و محل‌های غیرمجاز که تهدیدی برای بهداشت عمومی است خودداری کنند در غیر این صورت با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی گفت: در صورت دریافت گوشت قربانی آن را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید و سپس مصرف کنید. همچنین برای خرد کردن گوشت تازه، جگر و سایر آلایش دامی حتماً از دستکش استفاده نمایید.

رئیس شبکه دامپزشکی اردکان افزود: اکیپ سیار این اداره در روز عید قربان در محل کشتارگاه اردکان مستقر خواهد بود و بر نحوه کشتار و سلامت دام‌های قربانی نظارت می‌کنند. همشهریان گرامی نیز از ذبح دام‌های تب‌دار و بیمار خودداری کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تاکنون مورد مشکوکی از بیماری دام در شهرستان اردکان مشاهده نشده است از عموم مردم خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک در دام و یا لاشه دام ضمن خودداری از مصرف گوشت و فرآورده‌های آلوده، مراتب را سریعاً به این واحد سیار و یا شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش نمایند.

انتهای پیام/ 90010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول