اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

نظر سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره نخبه‌‌ای که به دنبال استخدام است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت:‌‌‌‌ معتقدم نخبه‌ای که به دنبال استخدام می‌گردد باید به نخبه‌ بودنش شک کرد.

نظر سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره نخبه‌‌ای که به دنبال استخدام  است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در آیین تجلیل از برترین‌های کنکور سال 98 با اشاره به اینکه بنده از طرف مجلس به رتبه‌های برتر کنکور، سرپرست و معلمان، کسب رتبه‌ها را تبریک می‌گویم، گفت: می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست و با وجود شما و افتخارآفرینی‌هایتان کشورمان را امیدوار خواهیم کرد. 

وی افزود:‌ نمی‌خواهم اسم رشته یا حوزه‌ای را بیاورم و بنده اینکه چقدر صداوسیما و رسانه‌ها به برخی رشته‌ها می‌پردازند، کاری ندارم و هر فردی با هر رشته‌ای که رتبه‌ای کسب می‌کند، افتخارآفرین است؛ بنابراین رسانه‌ها باید به تک‌تک شما بپردازند. به اینکه چگونه اوقات فراغت خود را گذراندید و چه کردید تا به این مرحله رسیدید، کدام معلمان برای شما نقش اساسی داشتند، به نحوه و زحمت تربیت خانواده‌ها، اینکه باید چه برنامه جداگانه‌ای از زندگی شما پخش شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: دو نکته دارم که مربوط به 40 سال گذشته است. قبل از شما نیز در این سالن و سالن‌های دیگر برای برترین بودن تجلیل به عمل آمده است. شما که رتبه‌های برتر را کسب کردید از این به بعد بار سنگینی بردوش دارید و مردم کشور از شما انتظاراتی دارند. 

بوی افزود: شما نخبه این کشور هستید و باید کشور را بیش از دیگران بشناسید و حرف جدیدی برای گفتن نیز داشته باشید. اگر شما در آینده نتوانید مسئله‌های کشور را حل کنید قطعاً برای نخبه بودن شما در تاریخ علامت سؤالی خواهند گذاشت؛ آیا چهار تست زدن مهم است یا حرفی برای گفتن داشتن؟!

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اگر شما نخبگان صورت مسأله را پاک کنید و کشور دیگری را برای زندگی انتخاب کنید ما به شما شک می‌کنیم؛ اگر این کشور را نپسندید نیز به شما شک خواهیم کرد؛ نباید بگویید در این کشور مرا تحویل نمی‌گیرند بلکه شما باید سکاندار کشور شوید.

میرزاده گفت: اگر بنده پشت‌ میزنشین، نخبه نیستم و جایگاه و شأن شما را درک نمی‌کنم شما بیایید جا را اشغال کنید نه اینکه صورت مسأله را پاک کنید و بگویید این کشور جاری زندگی برای نخبه‌ها نیست؛ اتفاقاً این کشور بهترین مکان برای زندگی نخبگان است اما به شرطی که نخبگان خود بپذیرند مسؤولیت بزرگی بر دوش‌شان است.

وی افزود: بنابراین در ادوار گذشته افرادی که نفرات برتر کنکور بودند مشارکت زیادی در حل مسائل کشور نداشتند و نماندند تا به داد ملتی که حاصل زحمات آنان و خروجی‌شان بودند، برسند و برای حل مسائل سایر کشورها بیش از کشور خود پیشقدم شدند؛ آینده این کشور به شما نیاز دارد و اگر شما در حل مسائل کشور کمک نکنید در تاریخ  در کنار بحث نخبه بودن شما و درست یا غلط بودنش علامت سؤالی قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: روزی که به دانشگاه راه یافتید بدانید مانند سایر دانشجویان هستید و منیت نفر اول بودن در کنکور وجود ندارد. لذا در آنجا باید ثابت کنید که نفر اول هستید و باید کاری در دانشگاه انجام دهد که نشان دهد ارزش نفر اول بودن را داشته‌اید. مرحله جدیدی برای زندگی شما ایجاد شده و دانشگاه باید بداند شما به حق نفرات برتر کنکور شده‌اید؛ شما حرف‌های جدیدی در دانشگاه برای گفتن دارید و مسئله‌های کشور را بهتر از دیگران می‌توانید حل کنید.

میرزاده با اشاره به اینکه برخی از نفرات برتر کنکور در سال‌های قبل دچار افسردگی شده‌اند، گفت: این افراد انتظار داشتند مسئولان دانشگاه و اساتید هر لحظه هوای آنها را داشته باشند و تفاوتی بین آنان و دیگران قائل شوند. لذا شما باید هنگام ورود به دانشگاه یک رقابت علمی سازنده برای خود و کشور در مسیر زندگی داشته باشید وگرنه ممکن است افسردگی به دنبال این موضوع باشد و بنده این موضوعات را انگار به فرزند خودم می‌گویم.

وی اظهار داشت: برخی از شما که نخبه شدید استان خود را دوست ندارید و آن را رها می‌کنید در حالیکه دعای خیر خانواده و مردم آن شهرستان پشت‌سر شما بوده است. اگر شما واقعاً نفر برتر کشور هستید باید برای توسعه استان خود نسخه‌‌ای بپیچید نه اینکه بگویید چون جایگاه برتر را کسب کرده‌ام شهر یا استان و شأن من جای دیگری است و این مشکلی بوده که دوستان شما در 40 سال گذشته داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌ این روزها که نتایج کنکور منتشر شده است به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تا کنون چندین مصاحبه داشته‌ام. طی صحبت‌هایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، شاید نمایندگان مجلس و سرپرست آموزش و پرورش نتوانند به خوبی از خود دفاع کنند؛ نمی‌شود با چند نفر از مدرسه‌ای خواست برتر شدن کل مدارس دولتی را زیر سؤال برد و گفته شود در مدارس دولتی کار خاصی انجام نمی‌شود.

میرزاده اضافه کرد: افرادی که رتبه برتر کسب کرده‌اند تلاش خودشان بوده است و اگر این مدارس معتقدند که آنان باعث قبولی کنکور بوده‌اند چرا نفر دوم یا سوم کنکور از آن کلاس یا مدرسه نیست؛ با قاطعیت می‌گویم شما اگر در هر مدرسه‌ای تحصیل می‌کردید این جایگاه برتر از آن شما بود لذا منظور بنده این نیست که مدرسه هیچ نقشی در پیشرفت دانش‌آموزان نخواهد داشت.

وی افزود: مدرسه‌ای وجود دارد که سه رتبه برتر کنکور را به خود اختصاص داده است که در آن رشته و کلاس برتر شدگان نیز یکی نیستند، معلمان ما چه در مدرسه دولتی، چه غیر دولتی، تیزهوشان و ... برای‌شان فرقی ندارد و با اخلاص تلاش خود را می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اذعان کرد: افرادی وجود دارند که کل نظام آموزشی را زیر سؤال برده‌اند. ممکن است شخصی از آقای حسینی خوشش نیایید یا اینکه با دولت زاویه داشته باشد که به آن کاری ندارم ولی نظام آموزشی و مدارس دولتی نباید به این شکل زیرسؤال روند و رسانه‌ها نیز نباید نادرست قضاوت کنند؛ آقای حسینی صادقانه از سال‌های گذشته زحمات بسیاری کشیدند و در استان خراسان مدیر برتر کشور بودند.

میرزاده افزود: بنده تقاضا دارم بپذیریم اینکه عدالت آموزشی زیر سؤال رفته به آموزش و پرورش وارد است. تنوع مدارس بسیار زیاد بوده و باعث شده است کمتر به مدارس دولتی پرداخته شود که بسیاری از مشکلات را در مدارس دولتی ایجاد کرده است. به طور مثال در برخی مناطق ساختمانی تازه ساخته شد و به مدرسه خاصی اختصاص یافت در حالی که مدرسه دولتی در آن مکان وجود ندارد و جایی برای تحصیل افراد با وسع مالی پایین نیست.

وی ادامه داد: در زمینه کم شدن تنوع مدارس مجلس با شما همراهی خواهد کرد و باید آتش‌بس افزایش این نوع مدارس که به صورت کمی ادامه فعالیت می‌دهند اعلام شود. آقای بطحایی کار خوبی را شروع کرد ولی همه ما با وی همراهی نکردیم. او می‌خواست تنوع مدارس کم شود تا از وجود نخبگان در همه مدارس دولتی استفاده شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مدرسه نمونه کوچکی از جامعه است و بچه‌های مختلف با هر نوع تملک مالی، ضریب هوشی و ... باید در کنار یکدیگر بنشینند، درد همدیگر را بفهمند و از یکدیگر یاد بگیرند؛ چون اگر این بچه‌ها کنار یکدیگر باشند مدرسه را تغییر می‌دهند و نباید مدرسه‌ای جزیره‌ای ایجاد شود تا جامعه از وجود برخی نخبگان محروم شود تا بخشی از طبقاتی بودن که نارضایتی ایجاد کرده است از بین برود.

میرزاده اظهار داشت: مردم بزرگوار باید بدانند تمام مدارس آموزش و پرورش با هر تابلو یا اسمی شعارش عدالت آموزشی است و سند تحول بنیادین جزو اهداف اصلی آن به حساب می‌آید.

وی افزود: اینکه در مدارس خاص بسیاری دروس تربیتی، اجتماعی، مهارت‌های زندگی و ... زیرپا گذاشته می‌شود و تنها به سه تا چهار درس اهمیت می‌دهند اصلاً خوب نیست و مدیران باید بدانند به همان اندازه که ریاضی یا فیزیک برای کشور مهم است به همان اندازه نیز رشته انسانی، هنر و هنرستان‌ها نیز برای این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مدارس تیزهوشان به هیچ‌وجه اجازه نمی‌داد که رشته انسانی به آن وارد شود ولی اکنون این اتفاق افتاده است؛ شما کشورتان را بسازید و تلاش کنید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول