اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

راه‌حل برچیده شدن «فساد» از نگاه پزشکیان

نایب‌رئیس اول مجلس گفت: همیشه از زمین‌خواری، قاچاق، رشوه، اختلاس و رانت شکایت می‌کنیم و حتی ستاد مبارزه با آنها و تخلفات دیگر نیز تشکیل دادیم ولی تا به امروز هیچ کاری نتوانسته‌ایم بکنیم در حالیکه این مشکلات فقط یک راه‌حل دارد و آن سیستم داده است.

راه‌حل برچیده شدن «فساد» از نگاه پزشکیان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از جمله افراد مطرح استان در کشور است که با ریاست علوم پزشکی تبریز بر سر زبان‌ها افتاد و سپس به عنوان وزیر ترک زبان به وزارت بهداشت و درمان رسید.

ساعت به وقت هفته خبرنگار است و این روزها فرصتی شد تا  نماینده مردمی به جمع تحریریه خبرگزاری فارس بیاید؛ این در حالی است که ابتدا هیات همراه آقای نماینده اعلام کردند که فقط دو سوال بپرسید و وقت زیادی نیست ولی صحبت با دکتر گل کرد و این دیدار یک ساعت و نیم طول کشید.

البته ناگفته نماند که در این دیدار آقای پزشکیان از اخبار ۲۰:۳۰ در رابطه با ناقص پخش کردن مصاحبه گلایه کرد و آخر این گلایه به خنده و قهقهه تبدیل شد، چراکه خبرنگاران فارس نیز با شوخی به آقای نماینده گفتند که گلایه از پخش ناقص مصاحبه چه تصویری و چه مکتوب کار اشتباه است و حق‌الناس است ولی آقای نماینده به خدا وقتی شما مصاحبه ترکی می‌کنید به قدری از اصطلاحات اصیل ترکی استفاده می‌کنید که هیچ معادل فارسی ندارد و حتی مثال ( پولچوح بند الییر) و  را هم زدند که آقای نماینده هم با خنده جواب داد که این طبیعی است و هر منطقه‌ای زبان و حرف خاص خود را دارد که نمی‌توان برای آن معادل‌سازی کرد.

از دیگر موارد می‌توان به راحتی نوع صحبت کردن آقای نماینده اشاره کرد که اولاً او علاقه‌ای نداشت تا در رأس مجلس بنشیند و در ثانی کلمات قلمبه و سلمبه در جملاتش دیده نمی‌شود و حتی به پذیرایی بچه‌های خبرنگار نیز گیر داد و گفت که ما از خوردن فراری می‌کنیم ولی شما خورد و خوراک جلوی ما می‌گذارید.

البته خبرنگاران نیز باز سر شوخی را با نایب رئیس اول مجلس باز کرده و گفتند که ما هر چه بگوییم شما با چند فراز از نهج‌البلاغه ما را قفل می‌کنید ولی این بار تمام فرازها را ضبط کرده و درستی و صحت آنها را  جستجو خواهیم کرد.

البته شوخی‌های دیگری نیز با سرپرست خبرگزاری فارس در آذربایجان‌شرقی شد که وقتی همه بچه بودند او هنوز خبر می‌نوشت و این باعث شد تا خاطراتی از نوشتن اخبار دکتر پزشکیان در زمان ریاست علوم پزشکی توسط وحید زینالی  مطرح شود.

نیم ساعتی از حضور آقای پزشکیان در تحریریه گذشته بود و مصاحبه شکل رسمی به خود نگرفته بود و آقای مدیر فارس استان آذربایجان شرقی با آقای نماینده در مورد انتشار یک عکس از مقبره‌الشعرا بحث می‌کردند که در آن وضعیت نابسامانی حکمفرما بود و سگی از زیر مقبره‌الشعرا خارج می‌شد.

بعد از گذشت نیم ساعت، گفت‌وگوی خبرنگاران فارس با نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در تحریریه فارس تبریز آغاز شد که مشروح آن در دو بخش موضوعات استانی و کشوری ارائه می‌شود.
 

نبود ایجاد سیستم داده های درست

فارس: آرزویی که در طول نمایندگی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس داشته و دارید که هنوز محقق نشده، چه چیزی است؟

پزشکیان: بنده در تمام دوران نمایندگی خود به دنبال ایجاد سیستم داده‌های درست در ساختار شهر و استان بودم و حتی تلاش کردم تا قانون آن نوشته شود ولی بعد از پیگیری‌ها متوجه شدم که این موضوع قانون خود را دارد و  مشکل فقط عدم اجرای آن است به طوریکه قانون از سال ۱۳۷۸ تصویب شده است ولی متاسفانه تا به امروز  اجرا نشده است، از این‌رو در کمیسیون دولت مجلس پیگیری کرده تا بتوانیم این قوانین را عملیاتی کنیم.

 

فارس: این موضوع الان در چه مرحله‌ای است؟

پزشکیان: همیشه از زمین‌خواری، قاچاق، رشوه، اختلاس و رانت شکایت می‌کنیم و حتی ستاد مبارزه با آنها و تخلفات دیگر نیز تشکیل دادیم ولی تا به امروز هیچ کاری نتوانسته‌ایم بکنیم در حالیکه این مشکلات فقط یک راه‌حل است و آن سیستم داده است.


فارس: لطفا در مورد سیستم داده و قوانین آن بیشتر توضیح دهید؟

پزشکیان: ببینید هر انسانی یک هویت دارد و این هویت با سکونت در یک محل منجر به ایجاد هویت مسکن می‌شود و اگر آن فرد در یک جایی مشغول به کار باشد، یک هویت اجتماعی و شغلی هم پیدا می‌کند و این فرد با هویت، طبق قانون موظف است تا میزان دارایی و درآمد خود، هویت خود را اعلام کند و بگوید که چه کسی بوده و کجا کار می‌کند و چه مقدار درآمد دارد و در مقابل وزارت دارایی موظف است تا بر اساس آن اطلاعات مالیات برای افراد را برآورد کند.

به عبارت دیگر هر فرد باید در قبال خدمات گرفته، مالیات بدهد و اگر فردی اطلاعات غلط بدهد حتما یک نام و نشانی از فرزندان و قوم و خویش او در سامانه ثبت می‌شود و روزی که آن فرد بخواهد زمین، خودرو یا پولی به حساب خود واریز کند، باید از او بازجویی کرد که چطور با این اطلاعات ارائه شده، این کارها را انجام می‌دهید.

اصلا چطور می‌شود فردی با درآمد ۵ میلیون تومان یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی بخرد؟ از این‌رو سیستم داده و اجرای آن راهگشا خواهد بود که این کار نیز سخت و کار شق‌القمری نیست.  

برای مثال الان با یک اپلیکیشن «ویز» می‌توانیم در سریع‌ترین زمان به مسیر مشخص شده برویم ولی در کشور ما ۱۰ هزار میلیارد، ۴۰ هزار میلیارد و ۷۰ هزار میلیارد تومان پول گم می‌شود ولی قوه قضائیه دنبال آن می‌گردد که چطور و چگونه این پول گم شده است! مگر چند ریال پول است که نتوان آن را پیدا کرد؟

متاسفانه الان افرادی داریم که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خورده‌ است ولی نمی‌توانیم آن را پیدا کنیم و وقتی مردم برای اعتراض جلوی بانک یا موسسه جمع می‌شوند، آنها را به خاطر به خطر انداختن امنیت مورد کتک‌کاری قرار می‌دهیم.

دلیل این همه مشکل این است که سیستم داده‌ها وجود ندارد و اگر این سیستم درست شود، هیچ‌کسی به عنوان مسوول یا فرد نمی‌تواند رشوه بخورد،رشوه بدهد و قاچاق انجام دهد.
 

فارس: همه این‌ها را دانسته و عملی نمی‌کنیم، به نظر شما مشکل عدم اجرا چیست؟

پزشکیان: در این شهر کاملا معلوم است که کدام منطقه مسکونی، تجاری و مرتع است و حتی یک نفر نمی‌تواند یک سند ملکی برای مرتع ایجاد کند و اگر کسی چنین جسارتی کرد در اولین قدم می‌توان پدرش را درآورد ولی چون سیستمی نیست با بروز هر مشکلی به مدیر و مسوول توهین کرده و آنها را بی‌عرضه خطاب می‌کنیم در حالیکه تقصیر مدیر نیست.

آن چیزی که در دوران نمایندگی پیگیر آن بوده و هستم،  همین سیستم داده‌ها بود که اگر این پیاده شود دیگر نیازی نیست که دنبال دزد، زمین‌خوار و رانت‌بگیر باشیم.
 

فارس: نظرتان در مورد FATF چیست؟

پزشکیان: دقیقاً همان سیستم داده به این موضوع نیز مرتبط است، چراکه برخی‌ها مخالف و برخی‌ها موافق این تعهد بودند که من با آنها کاری ندارم، چراکه آنهایی که مخالف بودند به این خاطر بود که معتقد هستند که با قبول آن باید به اروپا و آمریکا اطلاع دهیم که کجا و چگونه دلار هزینه می‌شود ولی منظور من این است که اگر FATF  خارجی‌ها را قبول نداریم لااقل یک FATF داخلی برای کشور خودمان ایجاد کنیم تا معلوم شود که پول‌ها از کجا آمده و به کجا می‌رود.

در کل به عقیده بنده اگر FATF داخلی در کشور ایجاد نشود، مبارزه با قاچاق، رانت، اختلاس، رشوه و غیره انجام نمی‌گیرد و از هر وقت خوشمان بیاید کسی را دستگیر کرده و افرادی که نخواهیم کسی به آن تو بگوید را محفوظ نگه می‌داریم و مشترکا با هم پول‌های بالا کشیده شده را می‌خوریم.

جان کلام اینکه اگر بتوانیم سیستم داده را در مجلس مورد اجرا قرار دهیم، مملکت را نجات خواهیم داد.

 

مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی آنگونه که باید محکم باشد، نیست

فارس: آقای پزشکیان به نظر شما مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی کارآیی لازم داشته و عملکرد خوبی از خود نشان داده است؟

پزشکیان: نه،آ نگونه که باید محکم باشد، نیست ولی نسبت به دوره‌های قبلی اختلافات کم بوده ولی طبیعتاً هر نماینده به دنبال منافع شهرستان خود است ولی الحمدالله این دوره آنگونه که باید به کل استان می‌توانستیم کار انجام دهیم، داده شده و به نظر من از تمامی دوره‌ها بهتر بود به طوریکه الان با همت نمایندگان استان استقلال مس سونگون، رفع مشکلات نفلین سینیت سراب، انتقال خط اتیلن از میاندوآب، تکمیل قطار تبریز به میانه تا به بستان‌آباد انجام گرفته است و حتی رئیس جمهور به صورت کتبی دستور اجرای سریع آن را داده است، تکمیل قطار نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان پول لازم دارد و حتی سال گذشته برای این پروژه در وضعیت اقتصادی حاکم توانستیم علاوه بر اوراق و اعتبارات، ۱۱۰ میلیارد پول نقد بگیریم.

در رابطه با مسیر، کارهای زیادی شده است به طوریکه در حال حاضر نزدیک به  یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر در کل کشور اتوبان کار شده است که ۶۰۰ کیلومتر از آن در استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد و این یک ظرفیت بسیار بزرگی است. 

اتوبان ارومیه و اتوبان اهر از دیگر پروژه‌های مهمی است که با شرایط فعلی تعطیل نشده و در حال اجراست و به امید خداوند امسال سهند به تبریز وصل خواهد شد که همه این اقدامات با تلاش و هماهنگی مجمع میسر شده است و یک نماینده نمی‌تواند ادعا کند که صرفا کار او بوده است.
 

فارس: وضعیت استان از نظر شما؟

پزشکیان: در حال حاضر کارهای بزرگی از لحاظ حمل و نقل و عمران در استان در حال اجرا می‌باشد به طوریکه الان  پتروشیمی و پالایشگاه سالانه یک‌هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند و این کار کوچکی نیست و یا الان در این دو شرکت نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد که نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این از جمله اتفاقاتی است که در استان رخ می‌دهد که همه این دستاوردها در این شرایط اقتصادی بسیار ارزشمند می‌باشد.
 

فارس: تبریز مدت‌هاست که با بحران آب مواجه است و اگر امسال این مشکل را جدی نگیریم قطعا سال دیگر به صورت جدی خود را نشان خواهد داد، نظرتان چیست؟

پزشکیان: اتفاقی که در رابطه با آب برای استان افتاد، یک موضوع استثنایی بود به طوریکه  دولت برای دریاچه ارومیه ۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است، برای مثال سد و تونلی در حال احداث است که آن تونل به طول ۳۵ کیلومتر است که تاکنون نزدیک به ۳۰ کیلومتر آن احداث شده است و با عنایت پروردگار تا پایان سال‌جاری خاتمه خواهد یافت که در نهایت دریاچه از طریق سد آبگیری خواهد شد و اگر بارش‌ها زیاد شود وضعیت دریاچه بهتر هم خواهد شد.

از این طرف، در رودخانه ارس با پول و اعتبار مرزی ۴۰ کیلومتر کار انجام شده است و حتی یک موضوع فاینانس نیز برای انتقال آب از ارس به دشت شبستر نیز وجود دارد که ۶۰۰ میلیون یورو در شورا مورد تصویب قرار گرفته است که این فاینانس با تعللی روبه‌ رو شد که آن هم به‌خاطر فاینانس خارجی بود که در خود استان هم با  تأخیر روبه‌ رو شده است و در نهایت تحریم‌ها منجر شد که وضعیت به این حال در آید.

گاهاً دقت زیاد و دلسوزی بی‌مورد باعث می‌شود تا چندین میلیارد ضرر کنیم، چراکه از زمان غافل شده و به تحریم می‌خوریم که منجر می‌شود تا فاینانس به زمان دوم برخورد ترامپ بیانجامد ولی الان سعی می‌کنیم تا این فاینانس از طریق تهاتر نفتی حل شود.

 

فارس: همه فرمایشات شما صحیح است ولی خود تبریز در آب آشامیدنی مشکل دارد و برای آن چه راهکاری اندیشیده شده است؟

پزشکیان: الان مهم‌ترین کار تأمین تصفیه‌خانه ارومیه و تبریز است که هرکدام بیش از  ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال آب به دریاچه وارد می‌کنند و حتی دولت تعهد تأمین پول آن را داده است و بنده نیز در سفر اخیر رئیس جمهور به استان به دو موضوع آب و راه‌آهن میانه و تبریز اشاره کردم که رئیس‌جمهور نیز دستور اکید برای به اجرا درآوردن این پروژه‌ها دادند.

ولی در رابطه با مشکلات آب تبریز باید گفت که مشکل آن‌چنانی در این خصوص وجود ندارد و اگر ما با وضعیت موجود آب مدیریت مناسبی داشته و پروژه‌های اصلی سرانجام گیرد، دیگر مشکلی ایجاد نخواهد شد چرا که برای مثال ما آب زیادی را به نیروگاه می‌دهیم که آنها نیز آن را گرفته و به بخار تبدیل می‌کنند که این کار سازگار با روش‌های فعلی جهانی نیست، از این‌رو اگر بتوانیم با روش‌ها و تکنولوژی‌های مدرن آب به نیروگاه بدهیم و در عوض آب صرفه‌‌جویی شده را حفظ کنیم، می‌توان حتی ذخیره‌سازی آب در تبریز نیز انجام داد.
 

فارس: مردم بیش از ۱۰ سال است که با مشکلاتی در مقبره‌الشعرا روبه‌ رو هستند و الان با یک پروژه پایان ناپذیر روبه‌ رو هستیم که روز به روز ساختمان‌های کناری قد علم می‌کند و الان هم که عکسی از خروج سگ‌ها در آن منطقه منتشر شده است، چه اقداماتی انجام خواهد گرفت؟

پزشکیان: این پروژه‌ای مابین میراث فرهنگی و شهرداری است و کاملاً به تصمیم شورا و اعضای شورای شهر بستگی دارد که باید آن را پیگیری کنند که چرا این روند پیش آمده است و من نیز حتما پیگیری می‌کنم.

تا آنجایی که اطلاع دارم مجوز و روند قضیه توسط شورا و شهرداری انجام می‌شود و اگر اختلافی بین میراث فرهنگی و شهرداری باشد، این شورای شهر است که می‌تواند آن را حل کند ولی بنده هم حتما پیگیری خواهم کرد.
 

فارس: در خاتمه می‌خواهم به مطالبه رسانه استان مبنی بر ایجاد موزه مطبوعات اشاره کنم که بیش از ۶ سال از تفاهم‌نامه آن با میراث فرهنگی می‌‌گذرد و حتی خانه حریری برای راه‌‌اندازی موزه اختصاص یافته است ولی تاکنون هیچ همکاری از سوی میراث‌ فرهنگی در این رابطه دیده نمی‌شود؟

پزشکیان: تفاهم‌نامه را به من بدهید تا به صورت جدی پیگیر آن شوم، چراکه استان و شهر اولین‌ها نیاز به یک موزه در شأن خود برای مطبوعات دارد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول