اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

دانشگاه رازی، اتوپیای داوطلبان کنکور سراسری 98/ طلایه‌دار آموزش عالی در کرمانشاه

این روزها انتخاب دانشگاه خوب و رشته مناسب تحصیلی از جمله دغدغه‌های مهم داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود، دانشگاه رازی کرمانشاه می‌تواند به‌عنوان دانشگاه مادر، مقصد خوبی برای دانش‌آموزان دیروز باشد.

دانشگاه رازی، اتوپیای داوطلبان کنکور سراسری 98/ طلایه‌دار آموزش عالی در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، این روزها انتخاب دانشگاه خوب و رشته مناسب تحصیلی از جمله دغدغه‌های مهم داوطلبان کنکور سراسری به‌شمار می‌رود پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری 98 در تاریخ 15 مردادماه از سوی سازمان سنجش، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شدند می‌توانند پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته، فرم انتخاب رشته تحصیلی خود را به ترتیب اولویت تا 150 رشته و به صورت اینترنتی از تاریخ 20 تا 24 مردادماه ثبت کنند.

انتخاب دانشگاه خوب و رشته مناسب تحصیلی سبب می‌شود تا آینده  روشن رقم بخورد، دقت در انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر، مهم و گاهی سرنوشت‌ساز است، دانش‌آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای اقبال بهتر و آینده‌ای روشن‌تر نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهرهای مختلف کشورمان هستند.

از همین رو با توجه به اهمیت انتخاب دانشگاه و رشته مناسب تحصیلی، خبرگزاری فارس استان کرمانشاه برآن شد تا به معرفی دانشگاه های ملی و مطرح استان خود بپردازد تا ضمن معرفی دانشگاه هایی با تراز علمی مناسب به جامعه ی آموزشگاهی، فرصت خوبی را نیز برای داوطلبان کنکور سراسری 98 جهت انتخاب رشته و دانشگاه فراهم کند.

در میان موسسات و مراکز مرتبط با آموزش عالی، دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان دانشگاه مادر، طلایه‌دار آموزش عالی در استان کرمانشاه است؛ دانشگاه رازی تنها دانشگاه کشور است که توانسته به کمک اساتید خود مطالعات آمایش یک استان را با موفقیت و با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور به سرانجام برساند.

این دانشگاه در بهمن‌ماه سال 1351 در شهر کرمانشاه با عنوان دانشکده علوم تاسیس شده است و در سال 53 به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی52-51 دانشکده علوم با پذیرش 200 دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی آغاز به کار کرد. در حال حاضر پس از گذشت 40 سال 13 هزار و 887 دانشجو و 826 استاد در 6 دانشکده و 2 آموزشکده در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول فعالیت هستند.

براساس تحلیل‌های انجام شده این مرکز تاکنون 6 هزار و 727 مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی منتشر کرده است و صاحب امتیاز و ناشر چهار مجله تخصصی است و تاکنون هشت همایش توسط این دانشگاه برگزار شده است؛ علاوه بر این تاکنون 5 هزار و 928 مقاله معتبر بین‌المللی(ISI) نیز از این مرکز استخراج شده است.

دانشگاه رازی از نظر تعداد ارجاعات به هر مقاله ISI برترین دانشگاه کشور طی سال‌های 1990 تا 2008 بوده‌ است. این دانشگاه مقام برتر ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های کشور را در سال 1387 کسب کرده است همچنین در آذرماه 1389، دانشگاه رازی کرمانشاه به همراه دانشگاه بوعلی سینا، برترین دانشگاه‌های جهان اسلام از لحاظ شاخص میانه استنادی هنجار شده شناخته شدند و در رتبه‌بندی وبومتریکس (2013) رتبه 3 هزار و 309 در جهان و 871 در آسیا را کسب کرده است.

فضای آموزشی و کمک آموزشی

کل فضای آموزشی و کمک آموزشی مورد بهره‌برداری تا اردیبهشت‌ماه سال 83 حدودا 610 هکتار بود که در پنج منطقه شهر، شامل پردیس طاق‌بستان، باغ میوه (پردیس کشاورزی)، دانشکده علوم اجتماعی، و دانشکده دامپزشکی مستقر است، در حال حاضر دانشکده‌های علوم، فنی و مهندسی، تربیت بدنی، و دبیرستان وابسته به دانشگاه در پردیس طاق‌بستان مشغول به فعالیت هستند. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، موزه تاریخ طبیعی، دانشکده و درمانگاه تخصصی دامپزشکی در زمینی به مساحت 500 هکتار موسوم به باغ میوه واقع شده‌اند؛ و مجتمع آموزش عالی قصرشیرین، در شهر قصرشیرین فعالیت دارد.

حوزه ریاست دانشگاه به انضمام حوزه‌های معاونین دانشجویی و فرهنگی، اداری مالی، پژوهشی و آموزشی در ساختمان مرکزی دانشگاه واقع در طاق‌بستان دانشگاه بر انجام امور اجرایی و اداری دانشگاه نظارت دارند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علاوه بر گروه‌های آموزشی مربوطه سالن‌های ورزشی را در خود جای داده‌است.

امکانات رفاهی

این دانشگاه امکاناتی مانند تعاونی مصرف کارکنان، امور نقلیه، مرکز فروش کتاب، درمانگاه، انتشارات مرکزی، ستاد امور رفاهی اعضای هیأت علمی، مهمانسرا، اداره تربیت بدنی و صندوق قرض‌الحسنه را دارا است.

خوابگاه‌ها

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای هفت دستگاه خوابگاه است؛ چهار سرای دختران، 2 سرای پسران و یک سرای خانوادگی که گنجایش حدود 3 هزار و 700  دانشجو را دارد.

 البته در سال‌های اخیر این دانشگاه برای برخی دانشجویان پسر تنها 2 سال و برای دانشجویان دختر به مدت سه سال خوابگاه دولتی ارائه می‌دهد؛ آدرس خوابگاه اشرفی در خیابان باغ‌ابریشم و در داخل محیط دانشگاهی قرار دارد. اکثر اتاق‌های این خوابگاه 2 نفره و تعدادی نیز سه نفره است.

غذاخوری‌ها

دانشگاه رازی با داشتن سه باب سالن غذاخوری روزانه به دانشجویان، اعضای هیأت علمی، کارمندان و کارکنان شرکتی خود سرویس می‌دهد. سلف مرکزی در داخل دانشگاه در خیابان باغ ابریشم و سلف دیگر در دانشکده علوم اجتماعی و در پردیس کشاورزی نیز یک سلف وجود دارد.

کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی

ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه رازی در سال 82 با زیربنای یک‌هزار و 670  مترمربع و در سه طبقه همراه با زیرزمین افتتاح شد در داخل این ساختمان علاوه بر بخش‌های مختلف کتابخانه، بخش اینترنت، واحد تحصیلات تکمیل دانشگاه و کتابفروشی دانشگاه نیز قرار دارد.

کتابخانه مرکزی دارای مجموعه‌ای در حدود 60 هزار عنوان کتاب، 420 عنوان نشریه فارسی، هشت پایگاه اطلاعاتی و حدود 3 هزار پایان‌نامه و طرح پژوهشی است. این کتابخانه 4 هزار و 400 نفر عضو و روزانه حدود 350 نفر مراجعه‌کننده دارد. اعضای کتابخانه مرکزی را دانشجویان، اساتید دانشگاه و کارمندان تشکیل می‌دهند.

کتابخانه دارای 2 سالن مطالعه برای خواهران و برادران به صورت مجزا است که حدود 800 مترمربع مساحت و گنجایش 300 نفر مراجعه‌کننده را دارد.

*کدام دانشکده

تنوع رشته‌ها در دانشگاه رازی آن‌قدر زیاد است که این امکان را به شما می‌دهد که دستتان برای انتخاب رشته باز باشد در زیر با دانشکده‌های این دانشگاه آشنا می‌شوید.

دانشکده علوم

اگر تصمیم دارید در دانشگاه رشته‌های علوم پایه را ادامه دهید، دانشکده علوم پایه دانشگاه رازی گزینه‌ای است که می‌توانید به آن فکر کنید؛ این دانشکده در سال 1351 افتتاح شده است و 79 عضو هیأت علمی دارد. رشته‌های آمار، ریاضی، زیست‌شناسی و فیزیک در این دانشکده تدریس می‌شود.

البته باید گفت: گروه فیزیک این دانشکده بسیار فعال است؛ گروه فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه فعالیت خود را در سال 1351 با یک عضو هیأت علمی ثابت و با همکاری پنج عضو هیأت علمی از دانشگاه تهران آغاز کرد. ابتدای فعالیت آموزشی این گروه با پذیرش 40 دانشجو در مقطع کارشناسی همراه بود که این تعداد در سال‌های بعد با اضافه شدن اعضای هیأت علمی، افزایش یافت. در سال 1371، گروه فیزیک اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کرد و در سال 1381، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری را آغاز کرد.

در حال حاضر، گروه فیزیک دانشگاه رازی با داشتن 2 پژوهشکده، آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی و همچنین 22 عضو هیأت علمی در گرایش‌های حالت جامد، نظری، ذرات بنیادی، هسته‌ای، اتمی مولکولی، هواشناسی و ژئو فیزیک به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشکده علوم اجتماعی

دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی نیز در سال 1366 راه‌اندازی شد که با 44 نفر هیأت علمی در حال حاضر فعالیت دارد، در این دانشکده مدیریت، کارآفرینی، حسابداری، علوم اقتصادی، مشاوره، علوم سیاسی، کتابداری و علوم اطلاعات، روانشناسی و جامعه شناسی ارائه می‌شود.
 
البته باید گفت: رشته‌های 2 دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی تا زمستان سال 1386 جزو دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند که مکان آن در بلوار شهید بهشتی رو به روی بیمارستان طالقانی بود در این سال دانشکده ادبیات به 2 دانشکده تفکیک شد و رشته‌هایی که جزو دانشکده ادبیات بودن با این عنوان به ساختمان جدیدی در پردیس طاق‌بستان دانشگاه رازی منتقل شدند و مابقی رشته‌ها با عنوان دانشکده علوم اجتماعی در مکان سابق دانشکده ادبیات باقی‌مانده است.

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

این دانشکده در سال 1362 افتتاح شد و در حال حاضر 46 عضو هیأت علمی دارد و یک‌هزار و 476 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. مهندسی مکانیک بیوسیستم (ماشین‌های کشاورزی)، مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات)، مهندسی کشاورزی (علوم دامی)، مهندسی کشاورزی (مهندسی آب)، مهندسی کشاورزی (ترویج و آموزش کشاورزی)، مهندسی کشاورزی (گیاه پزشکی)، مهندسی کشاورزی (خاک‌شناسی) از جمله رشته‌هایی است که دانشجویان می‌توانند در این دانشگاه آن‌ها را انتخاب و براساس علاقه در آن تحصیل کنند، اما مهندسی منابع طبیعی دارای 2 رشته 1. مرتع و آبخیزداری 2. جنگلداری است که به تازگی در این دانشگاه تدریس می‌شود.
 کتابخانه اختصاصی دانشکده با نام کتابخانه مفتح در سال 1372 کار خود را در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی (دانشکده کشاورزی سابق) شروع کرد.

دانشکده فنی مهندسی
ورود به دانشکده فنی و مهندسی کمی سخت‌تر است و دانش‌آموزانی که قصد دارند به دانشکده فنی و مهندسی وارد شوند، باید تراز بالاتری در کنکور گرفته باشند. دانش‌آموزانی که این تراز را کسب کرده‌اند و کرمانشاه هم یکی از گزینه‌های انتخابی آن‌ها است باید بدانند که دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی در سال 1371 تاسیس شده است و بیش از 88 نفر هیأت علمی دارد و در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 700 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند.
رشته‌های مهندسی برق (الکترونیک، قدرت، مخابرات)، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار، سخت‌افزار، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی مواد (زیر مجموعه گروه مکانیک) و مهندسی نساجی (زیر مجموعه گروه مکانیک) از رشته‌هایی است که می‌توان در این دانشکده ادامه داد. کتابخانه اختصاصی دانشکده بیش از  19 هزار و 599  جلد کتاب فارسی و لاتین دارد.

دانشکده دامپزشکی

در این دانشکده بیش از 200 دانشجو در حال حاضر مشغول به تحصیل‌اند و بیش از 20 عضو هیأت علمی در آن‌جا مشغول به کارند. در درمانگاه تخصصی دامپزشکی سالن تشریح، خانه حیوانات مزرعه‌ای و آزمایشگاهی، کتابخانه اختصاصی، سالن مطالعه، سایت اینترنت، آمفی تئاتر وجود دارد. آزمایشگاه‌های سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی، انگل‌شناسی، بافت‌شناسی، پاتولوژی، هماتولوژی و بیوشیمی بالینی، کنترل کیفی مواد غذایی، فیزیولوژی و تغذیه نیز در این دانشکده فعال است.

دکتری حرفه‌ای دامپزشکی، مرحله پیش درمانگاهی علوم پایه و پاتوبیولوژی، مرحله درمانگاهی و کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشکده تربیت بدنی

این دانشکده در سال  ۱۳۷۴فعالیت خود را آغاز کرده است و بیش از 400 دانشجو در این دانشکده مشغول تحصیل هستند نکته جالب این دانشکده این است که می‌تواند 6 دانشجو را به دانشگاه‌های دیگر بورسیه کند. رشته‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، یادگیری و رفتار حرکتی، مدیریت ورزشی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی در این دانشکده ارائه می‌شود.

در این دانشکده آزمایشگاه‌های تردمیل، چرخ‌های کارسنج پایی و دستی، گاز آنالایزر، لاکتات سنج، چادر هیپوکسی، هیپوکسی کاتور، تجزیه و تحلیل ترکیب بدن، تعادل‌سنج، اندازه‌گیری‌های مختلف زمان‌های واکنش، ECG.. قرار دارد. سالن بدنسازی، زمین چمن، سالن‌های سرپوشیده ورزشی، سالن کشتی از امکانات این دانشکده است.اما  پیست دو ومیدانی، استخر سرپوشیده، سالن ورزشی 2هزار متری با جایگاه تماشاچی، سالن ورزش باستانی از امکاناتی است که در حال حاضر در دست ساخت است.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی
رشته‌های الهیات و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، جغرافیا طبیعی، زبان و ادبیات عرب، فقه و مبانی حقوق در دانشکده ادبیات و علوم انسانی تدریس می‌شود و علاقمندان رشته انسانی می‌توانند تحصیلاتشان را در این دانشکده ادامه دهند.
ساختمان جدید این دانشکده در سال 1386 افتتاح شد و در حال حاضر دارای 6 گروه آموزشی: زبان و ادبیات عرب، الهیات، معارف اسلامی، زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا، تاریخ و حقوق با تعداد بیش از 70 عضو هیأت علمی و تعداد بیش از یک‌هزار و 550 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد.

دانشکده شیمی
دانشکده شیمی در اسفندماه سال 1387 از دانشکده علوم تفکیک شد. این دانشکده بیش از 20 عضو هیأت علمی دارد که در مرتبه استادی سه نفر، در مرتبه دانشیاری 6 نفر، در مرتبه استادیاری هفت نفر و در مرتبه مربی هفت نفر مشغول به انجام امور آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی می‌باشند که حاصل آن در سال ۲۰۱۰ میلادی، چاپ بیش از 80 مقاله ISI در مجلات معتبر خارجی و تصویب 2 طرح پژوهشی ملی با وزارت صنایع است. این دانشکده هم اکنون علاوه بر رشته‌های شیمی محض و کاربردی و دبیری شیمی که در مقطع کارشناسی دارد، در رشته‌های شیمی تجزیه، شیمی آلی، شیمی کاربردی، شیمی معدنی و شیمی فیزیک نیز دارای 76 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 46 دانشجو در مقطع دکتری است.

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سنقر

سال 1392 برای سنقری‌ها سال خوبی بود، زیرا دانشکده کشاورزی این شهر کوچک شروع به کار کرد و بیش از 150 دانشجو در این دانشگاه شروع به تحصیل کردند.

کارشناسی مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی، کارشناسی مهندسی مکانیک بیوسیستم، کارشناسی مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی در این دانشکده آموزش داده می‌شود. این دانشکده از خوابگاه خودگردان بهره می‌برد.

دانشکده فنی مهندسی در اسلام‌آباد غرب
 دانشکده فنی مهندسی اسلام‌آباد غرب در چند سال اخیر با حاشیه‌هایی همراه بود و به علت شرایط نامناسب رفاهی و صنفی با اعتراض دانشجویان مواجه شد که همین امر سبب شد تا تنها دانشکده اسلام‌آباد غرب در مدت زمانی تعطیل شده و دانشجویان آن به دانشگاه های مختلف استان منتقل شوند. این دانشکده که زیرنظر دانشکده فنی و مهندسی رازی در کرمانشاه است، رشته‌های مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار)، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، دانشکده مدیریت و حسابداری را ارائه می‌کند. این دانشکده فاقد خوابگاه دولتی است و از خوابگاه‌های خودگردان استفاده می‌شود.

دانشکده نفت و پتروشیمی
این دانشکده در مهر سال 95 برای نخستین بار با 42 دانشجوی مهندسی نفت کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر تنها در مقطع کارشناسی دانشجو جذب کرده است، اما به گفته مسؤولان دانشکده در آینده نیز مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا راه‌اندازی می‌شود.

==================

گزارش از سعید مخدومی

==================

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول