اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

تب کریمه کنگو را با آنفولانزا اشتباه نگیرید

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم‌ پزشکی استان البرز گفت: تب کریمه کنگو در یک دوره ای شبیه به آنفولانزا همراه با تب، درد، گرفتگی عضلات، قرمزی چشم و کوفتگی خود را نشان می دهد.

تب کریمه کنگو را با آنفولانزا اشتباه نگیرید

حجت الله براتی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم‌ پزشکی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری مهمی است زیرا مرگ و میر بالایی در جهان دارد، گفت: عفونت تب کریمه کنگو از طریق تماس با حیوان آلوده به صورت مستقیم و غیر مستقیم، به انسان منتقل می‌شود. 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم‌ پزشکی استان البرز ادامه داد: این بیماری در حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند به وجود می آید اما علائم مشخصی ندارد و حداکثر موجب تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

به گفته وی، تب کریمه کنگو جزو بیماری های عفونی همراه با تب و خونریزی است که عامل آن ویروس بوده و راه انتقال نیز دام های آلوده ای هستند که مورد گزش کنه قرار گرفته اند؛ کنه بیماری را از دام آلوده به انسان‌ منتقل می کند. نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو و گوسفند ناقل این بیماری محسوب می‌شوند که از طریق مصرف گوشت یا تماس با خون حیوان مبتلا قابل انتقال است.

کنه، عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو

براتی توضیح داد: زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده تماس پیدا می‌کند، بیماری به صورت مستقیم به وی منتقل می‌شود اما در روش غیرمستقیم، کنه‌ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می‌کند و آلوده می‌شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می‌تواند آلودگی را منتقل کند.

وی افزود: به جز انتقال از راه گزش کنه، راه های دیگری مانند تماس انسان با خون و بافت حیوان آلوده و یا تماس با فرد مبتلا وجود دارد. اگر انسانی که ویروس را دریافت کرده، در مواجهه با انسان دیگری قرار بگیرد، از طریق ترشحات خونی و بدنی خود، بیماری را منتقل می‌کند که این روش انتقال در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و کادر درمان در معرض این نوع ابتلا قرار دارند.

براتی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو سالیان سال است که در کشور ما مشاهده شده و با تلاش متخصصین شناسایی و هر ساله مواردی از این بیماری در کشور گزارش می شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه چرخه انتقال این بیماری وابسته به گزش کنه است، انتظار می رود در فصولی که احتمال برخورد با دام و محل زندگی کنه وجود دارد بیشتر رخ دهد.

دام آلوده هیچ علامتی ندارد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم‌ پزشکی استان البرز با بیان اینکه هیچ علامتی در دام آلوده به این بیماری وجود ندارد، مطرح کرد: مانند دیگر بیماری ها دوره نهفتگی در این بیماری نیز وجود دارد که پس از گذشت چندین روز، در یک دوره ای شبیه به آنفولانزا همراه با تب، درد، گرفتگی عضلات، قرمزی چشم و کوفتگی خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به سیر برق آسای تب کریمه کنگو و عوارض ناخوشایند آن که موجب ایجاد رعب و وحشت در مبتلایان می شود، اذعان کرد: در فاز بعد، بیماری وارد مرحله خونریزی می شود که با افت پلاکت همراه بوده و این علائم معمولا حدود پنج روز پس از بروز علائم اولیه رخ می دهند. این بیماری در اکثر موارد به درمان پاسخ می دهد اما درصد قابل توجهی از این بیماران بر اثر ابتلا، جان خود را از دست می دهند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تأکید کرد: مهمترین نکته در رابطه با این بیماری عدم وجود علامت خاص در حیوان مبتلاست و به همین دلیل شناسایی آن امکان‌پذیر نیست؛ این بیماری اغلب در محیط های روستایی که دامپروری در آن ها صورت می گیرد مشاهده و به افراد منتقل می شود.

براتی بیان‌کرد: خطری که جامعه شهری را تهدید می کند مسافرت به مناطق روستایی است که افراد باید به این موضوع دقت کنند و از محیط هایی که احتمال وجود کنه در آن ها هست به شدت خودداری و در صورت گزش کنه، آن را به آرامی از بدن جدا کنند زیرا له کردن این موجود بر روی پوست می تواند خطرناک باشد.

از ذبح سنتی و غیربهداشتی در منزل خودداری کنید

وی ذبح های سنتی در منزل را خطرناک برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم مشاهده این بیماری در استان البرز به معنای بی تفاوت بودن افراد نیست و باید تمام موارد بهداشتی در زمان ذبح حیوانات رعایت شود زیرا تماس با خون و احشاء حیوان آلوده امکان انتقال ویروس به انسان را افزایش می دهد.

براتی اظهار کرد: دامی که در کشتارگاه ذبح می شود وارد دوره یک شبانه روزی شده و مرحله جمود نعشی را می گذراند که پس از طی کردن این مرحله وجود بیماری در دام به صورت کامل منتفی است اما بر خلاف آن، دام هایی که در منزل سلاخی می شوند، بدون جمود نعشی وارد یخچال شده که این امر موجب نگهداشتن بیماری در وجود دام می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه امسال تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای افراد به این بیماری در استان البرز وجود نداشته است، توصیه کرد: افراد باید به محض بروز علائم‌ خاص مانند تب و خونریزی و سابقه سفر به مناطق روستایی حتما به مشاور و سپس به پزشک‌ متخصص مراجعه کنند تا در صورت ابتلا، اقدامات اولیه درمان صورت گیرد.

براتی در پایان یادآور شد: شهروندان از ذبح غیربهداشتی دام در منازل خودداری کرده و حتما گوشت مورد نیاز خود را از قصابی ‎ها و مراکز بهداشتی مورد تأئید دامپزشکی تهیه کنند.

انتهای پیام/م/1104/س/3

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول