اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هند خطاب به چین؛ لغو خودمختاری کشمیر موضوعی داخلی است

«سوبرامانیام جیشنکار» وزیر خارجه هند در سفر به پکن به همتای چینی خود گفته که لغو خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» موضوعی «صرفا داخلی» و مربوط به دهلی نو است.

هند خطاب به چین؛ لغو خودمختاری کشمیر موضوعی داخلی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای درباره سفر وزیر خارجه این کشور به پکن، از مطرح شدن تصمیم جنجالی دهلی نو در لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر طی دیدار وزرای خارجه هند و چین خبر داد.

وزیر خارجه هند که دولتش پیش از این در رد مواضع پاکستان در خصوص لغو وضعیت خودمختاری جامو و کشمیر ادعا کرده بود این موضوع صرفا مساله‌ای داخلی است (+)، در سفر به پکن هم این ادعا را مطرح کرده است.

پیش از این سفر، وزارت خارجه هند درباره حضور سه روزه «سوبرامانیام جیشنکار» وزیر خارجه این کشور  در چین اعلام کرد که این سفر با هدف برگزاری نشست موسوم به «ساز و کار سطح بالای هند-چین» انجام می‌گیرد و او در مورد مسائل منطقه‌ای نیز با مقام‌های چینی گفت‌وگو می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وزیر خارجه چین در دیدار با همتای هندی خود در پکن موضوع لغو جنجالی خودمختاری جامو و کشمیر را پیش کشید و وزیر خارجه هند درباره این موضوع صحبت کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه هند، جیشنکار خطاب به «وانگ یی» گفت که لغو بند ۳۷۰ قانون اساسی هند (در رابطه با خودمختاری جامو و کشمیر) موضوعی صرفا داخلی است.

طبق این بیانیه، وزیر خارجه هند اعلام کرد، تصمیم این کشور برای لغو خودمختاری جامو و کشمیر برای «تقویت توسعه اقتصادی- اجتماعی و حکمرانی بهتر (در این منطقه) است و هیچ تاثیری روی مرزهای هند یا خط کنترل با چین ندارد».

به گفته این مقام دهلی نو، «هند هیچ ادعای سرزمینی جدیدی مطرح نکرده است و در نتیجه نگرانی‌های چین در این موضوع، نابه جا است».

دولت هند هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد با لغو بند ۳۷۰ قانون اساسی این کشور، به وضعیت خودمختاری جامو و کشمیر پایان دهد. این وضعیت، قریب به ۷۰ سال است که در این منطقه مورد مناقشه حاکم است.

چین و پاکستان به عنوان دو کشوری که در مورد کشمیر ادعای ارضی دارند، این تصمیم را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. پکن حتی اعلام کرد از اقدام احتمالی اسلام‌آباد علیه این تصمیم، پشتیبانی می‌کند.

سفر وزیر خارجه هند به پکن چند روز پس از آن صورت گرفت که «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان برای رایزنی در مورد کشمیر، به چین سفر کرده بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول