اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

سفیر هند: میانجیگری آمریکا درباره کشمیر، در دستور کار نیست

«هارش واردان شرینگلا» سفیر هند در آمریکا در مصاحبه با رسانه آمریکایی مواضع پاکستان درباره کشمیر و همچنین پیشنهاد میانجیگری ترامپ برای حل و فصل این بحران را رد کرد.

سفیر هند: میانجیگری آمریکا درباره کشمیر، در دستور کار نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برنامه «گزارش ویژه» شبکه «فاکس نیوز» دوشنبه شب (به وقت واشنگتن) مصاحبه‌ای با سفرای هند و پاکستان در آمریکا ترتیب داده و نظرات آنها را درباره تنش‌ها بین دو کشور بر سر «کشمیر» را جویا شده است.

این برنامه با مصاحبه «برت بائر» مجری فاکس نیوز با «اسد مجید خان» سفیر پاکستان در آمریکا شروع شد و مجری آمریکایی نظر دیپلمات ارشد پاکستانی را درباره لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر جویا شد.

سفیر اسلام‌ آباد در واشنگتن که به استودیوی فاکس نیوز آمده بود، گفت: «اقدامات تهاجمی و یکجانبه هند تهدیدی بزرگ برای وضعیتی است که از قبل هم به شدت وخیم بوده است. تغییر یکجانبه وضعیت منطقه‌ای که طی سال‌ها جامعه بین‌المللی آن را منطقه مورد مناقشه دانسته است، واقعا منطقه را در آستانه یک درگیری جدی قرار داده است».

وی افزود: «آنها (مقام‌های هند) در تلاش هستند که تاریخ را دوباره بنویسند و تلاش کرده‌اند که مردم (کشمیر) را از هویتشان محروم کنند. آنها همچنین تلاش کردند موضوعی که برای حدود ۷۰ سال در دستور کار سازمان ملل قرار داشته است را به صورت یکجانبه حل و فصل کنند».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با هشدار درباره اقدامات تحریک‌آمیز هند، خواستار ایفای نقش و مداخله «سازمان ملل و دوستانی شبیه به ایالات متحده و دیگر بازیگران بین‌المللی» برای توقف اقدامات یکجانبه در قبال کشمیر شد.


از راست، سفیر پاکستان در آمریکا، مجری فاکس نیوز و سفیر هند در آمریکا

 

مجری فاکس نیوز بلافاصله بعد از پایان صحبت‌های سفیر پاکستان در آمریکا، با «هارش واردان شرینگلا» سفیر هند در آمریکا مصاحبه ویدئویی ترتیب داد.

سفیر دهلی نو در واشنگتن با دفاع از تصمیم جنجالی لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر، اظهارات همتای پاکستانی خود را رد کرد و به سوال خبرنگار فاکس نیوز درباره هشدار تند عمران خان نخست‌وزیر پاکستان هم پاسخ داد.

شرینگلا گفت: «ما در هند ۲۰۰ میلیون مسلمان داریم که در کشور ما زندگی می‌کنند و آنها ۱۸ درصد از جمعیت‌مان را تشکیل می‌دهند. آنها دومین جمعیت بزرگ مسلمانان در جهان هستند».

وی با رد مواضع عمران خان علیه مواضع هند در قبال کشمیر گفت: «نخست‌وزیر عمران خان نماینده همه مسلمانان در هند نیست. مهم است این موضوع درک شود که ما (هند) یک دموکراسی هستیم و صرفنظر از اینکه مذهب افراد چه باشد، آنها را نمایندگی می‌کنیم».

مجری فاکس نیوز از سفیر هند در آمریکا درباره تدابیر شدید امنیتی در جامو و کشمیر از قبیل قانون حکومت نظامی، قطع اینترنت و دیگر تدابیر سوال کرد و گفت: «منتقدین می‌گویند شما در حال سرکوب هستید».

سفیر دهلی نو مدعی شد که این تدابیر برای اطمینان از تامین امنیت در منطقه صورت گرفته و «موقتی» است.

به گفته او، دولت هند در نظر دارد که ضمن کمک مالی به جامو و کشمیر، در این منطقه انتخابات برگزار کند.

شرینگلا گفت: «ما آرام آرام وضعیت (تدابیر شدید امنیتی) را رفع می‌کنیم. ما انتخابات برگزار خواهیم کرد و آنها (ساکنان جامو و کشمیر) سر وزیر خودشان را انتخاب خواهند کرد.

اظهارات سفیر هند درباره انتخاب سروزیر جامو و کشمیر در حالی مطرح شده که در خبرها آمده بود که به دنبال لغو خودمختاری جامو و شکمیر، چندین سیاستمدار محلی در کشمیر از قبیل دو سروزیر سابق در بازداشت خانگی قرار گرفته‌اند (جزئیات بیشتر).

در ادامه این مصاحبه، مجری فاکس نیوز نظر سفیر هند را درباره اظهارات چندی قبل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی دیدارش با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان جویا شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در حضور خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرده بود که او برای میانجیگری بین پاکستان و هند درباره کشمیر آمادگی دارد.

سفیر هند در آمریکا به فاکس نیوز گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ خیلی صریح گفته بود که این موضوع (میانجیگری آمریکا درباره کشمیر) دیگر روی میز قرار ندارد. این، موضع بلندمدت آمریکا بوده است. دبیرکل سازمان ملل هم خیلی روشن گفته بود که این موضوع باید به صورت دوجانبه بین هند و پاکستان حل و فصل شود».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول