اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

برداشت از صندوق توسعه ملی نسبتی با اصلاح ساختار بودجه ندارد+ویدئو

برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران هزینه‌های جاری دولت، نه تنها با ماهیت این صندوق سازگاری ندارد، بلکه اساسا به دلیل افزایش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، با آنچه از اصلاح ساختاری بودجه مدنظر است نیز تناقض دارد.

برداشت از صندوق توسعه ملی نسبتی با اصلاح ساختار بودجه ندارد+ویدئو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، برداشت از صندوق توسعه ملی سهم اصلی را در جبران کسری بودجه امسال داشته و دولت قصد دارد حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از این صندوق برداشت نماید.

این درحالی است که هدف از تاسیس صندوق توسعه ملی تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی است. به عبارت ساده تر صندوق توسعه ملی «قلک دولت» نیست که هر زمان به منابع مالی نیاز داشت، از آن برداشت نماید و چنین کارکردی اساسا با ماهیت این صندوق در تضاد است.

گفتنی است در طول سال‌های اخیر دولت نه تنها سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را پرداخت نکرده، بلکه آن را به مرور زمان کاهش داده و به بهانه‌های مختلف از منابع آن برای جبران هزینه‌های روزافزون جاری خود برداشت نموده است. این درحالی است که برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران هزینه‌های جاری دولت، نه تنها با ماهیت این صندوق سازگاری ندارد، بلکه اساسا به دلیل افزایش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، با آنچه از اصلاح ساختاری بودجه مدنظر است نیز تناقض دارد. در واقع، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران هزینه‌های جاری دولت، در عمل به معنی هدردادن ذخایر خارجی کشور است.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه ببینید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول