اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

نبرد سخت مردم سیستان با گرما، توفان وبی‌آبی+فیلم و عکس

بیش از یک ماه است که مردم هیرمند با آفتاب سوزان، توفان و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند، اما مسؤولان انگار این وضعیت را نمی بینند، مسوولانی که باید اولویت نخستشان رسیدگی به مشکلات مردم و خدمت به آنها باشد معلوم نیست اولویتشان چیست و برای حل این مشکل چه می کنند.

نبرد سخت مردم سیستان با گرما، توفان وبی‌آبی+فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، باز هم تابستان و توفان و بی آبی، شاید سایر نقاط کشور بی صبرانه منتظر تابستان و فرا رسیدن تعطیلات باشند تا به تفریح و گردش و پارک رفتن بپردازند و از چهار دیواری خانه خود را براهنند اما در منطقه سیستان تابستان ها شرایط فرق می کند، برای فرار از گرد و غبارها باید خود را در خانه حبس کنی، اگر چه که گرد و خاک ها فضای خانه را هم نا ایمن کرده اما از آفتاب و گرد و خاک بیرون خانه بهتر است، البته این بهتر بودن هم برای روستاهایی از سیستان است که مشکل بی آبی و کم آبی ندارند که آن هم کمتر روستایی است که در آن آب جاری بود و مردم مشکل نداشته باشند.

 

بیش از یک ماه است که مردم هیرمند با آفتاب سوزان، توفان و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند، اما مسؤولان انگار این وضعیت را نمی بینند، مسوولانی که باید اولویت نخستشان رسیدگی به مشکلات مردم و خدمت به آنها باشد معلوم نیست اولویتشان چیست و برای حل این مشکل چه می کنند.

ائمه جمعه سیستان هر کدام به طریقی در تریبون ها مشکلات را منعکس می کنند و می گویند مسؤولان، نمایندگان و همه فرمانداران مناطق توجه کنند که در منطقه ای که تحت نظر آنهاست مشکلات مردم را پیگیری کنند، اما مسوولان انگار متوجه صحبت آنان نشدند. اصلا انگار نشنیدند.

*دانشجویان، مردم و رسانه ها هر یک به طریقی در فضاهای مجازی مشکلات را فریاد می زنند اما چه شده که گوش شنوایی نیست؟

یکی از شهروندان هیرمندی می گوید: دیدن زنان و مردان، کودکان و نوجوانان گالن به دست در این گرما و هجمه توفان در روستاها دل هر رهگذری را به درد می آورد آیا مسؤولان هرگز این مسیرها عبور نمی کنند که این وضعیت را ببینند؟

حسین شهرکی می گوید: آیا نمایندگان مجلس که رای این مردم آنها بهارستانی کرده بفکر اهالی زادگاه خود هستند؟ چه اقداماتی برای رفع مشکلات تبعات ناشی از توفان و کم آبی انجام داده اند، چقدر نظر مسؤولان کلان را به این منطقه و مشکلاتش جلب کرده اند

ترقویی یکی از شهروندان شهرستان زهک نیز می گوید: در این شهرستان هم با وجود چاه نیمه ها باز هم مردم روستاهای آن از بوی بد آب گلایه دارند اما انگار چیز مهمی نیست که مسؤولان برای آن وقت بگذارند.

مردم روستاهای شهرستان های نیمروز و هامون هر کدام به طرق دیگر با مشکل کم آبی گرفتارند.

لکزائیان پورمعاون تامین آب وآبرسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان اوایل مرداد ماه جاری اظهارداشت: با توجه به افزایش مصرف آب وشدت گرما وبروزافت فشار وقطعی آب دربرخی ازروستاهای شهر ستان های منطقه سیستان ، مقرر شد ازبرخی ایستگاه های پمپاژ و شبکه آبفای شهری آب به شبکه آب روستایی تزریق شود، تا مشکل قطعی  وافت فشارآب درروستاهابرطرف گردیده وکاهش یابد.

 

  محمد کیخا جوان می گوید: گرما و طوفان امان ما را بریده، روزی نیست که بچه ها را به مراکز درمانی نبریم، پدر و مادرهایمان که سن و سالی از آنان گذشته در معرض خطر بیمارهای تنفسی بودند حالا هم که از قحطی آب باید در عذاب باشند.

 

درهمین راستاایستگاه پمپاژکمکی ادیمی جهت پمپاژ حداقل۲۰لیتر در ثانیه به شبکه آب روستایی  درحوزه شهرستان نیمروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

یکی دیگر از مردم روستاهای هیرمند در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: چرا در هیرمند مشکل کم آبی درست نمیشود، اگر زیرساخت های آن مهیا نیست تعداد تانکرها را افزایش دهند.

محمد کیخا جوان می گوید: گرما و طوفان امان ما را بریده، روزی نیست که بچه ها را به مراکز درمانی نبریم، پدر و مادرهایمان که سن و سالی از آنان گذشته در معرض خطر بیمارهای تنفسی بودند حالا هم که از قحطی آب باید در عذاب باشند.

 

 

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح «نذر آب» سعی در برطرف کردن گوشه ای از مشکلات مردم کرده قطعا نمی توانند به کل روستاهای دچار بحران کمک کنند و لازم است که دولت پای کار آید و تخصیص اعتبار و انجام پروژه های کارشناسی نسبت به رفع مشکل آب سیستان اقدام کند.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در بیانیه ای خواستار توجه استاندار به مشکلات منطقه سیستان به ویژه شهرستان هیرمند شد، در قسمتی از این بیانیه آمده است:  مدتی است خبرهایی مبنی بر مطالبات اقشار مختلف مردم، از جمله دانشجویا ن فعالین رسانه ای و ... درباره مسئله کم ابی و بی ابی شهر و روستاهای شهرستان هیرمند (از شهرستان های سیستان) به گوش می رسد.

شهرستانی که به سبب دارا بودن اراضی وسیع کشاورزی، استخرهای پرورش ماهی، بازارچه های مرزی و مهمتر ان که ، حضور سکنه مرزی ، حائز اهمیت استراتژیک بالایی است، چراکه سیستان از منظر مقام معظم رهبری ، تنگه احد تلقی می شود.

اما برخلاف آن که سال بارشی خوبی را پشت سر گذاشته ایم، اخبار حاکی از آن است که مردم این منطقه در گرم ترین ماه های سال ، در کنار طوفان های 120 روزه ، از این نعمت حیاتی محروم اند، تا انجا که بعضا از ماه رمضان تاکنون بی ابی را تحمل کرده و تنها راه دسترسی ان ها به اب، معدود تانکرهای ابی است که هر 2-3 روز یک بار ابرسانی می کنند ؛ و چه بسا مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات بهداشتی برایشان ایجاد شده است.

نکته قابل توجه ان است که برخلاف مطالبات حقیقی و مجازی اقشار جامعه ، هنوز پاسخی از مسئولین مربوطه به گوش نمی رسد.

بسی جای تعجب و تاسف است ، مسولینی که دم از لب تشنه سالار شهیدان کربلا حضرت ابی عبدا...الحسین (ع) می زنند، این چنین بی تفاوت نسبت به تشنگی محروم ترین مردم کشورشان عبور می کنند، مردمی که برخلاف مظلومیت، هنوز هم صبورانه سوء مدیریت مسئولینشان را تحمل می کنند.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل، با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه احساس مسئولیت مسئولان امری فوری ، ضروری و واجب است، قاطعانه خواستار پاسخگویی مسئولین مربوطه از جمله استاندار سیستان و بلوچستان نسبت به مطالبات اخیر مردم و دانشجویان و هم چنین ورود سریع و جدی به بحران بی ابی منطقه هیرمند جهت مرتفع شدن این مشکل است تا شاهد رنج بیشتر مردم محروم این منطقه نباشیم.

 

 

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول