اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حفظ قرآن کریم بهترین زمینه برای انس با آن را فراهم می‌سازد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردی که قرآن کریم را حفظ کرده و به آن عمل نکند بهره‌ای از عملکرد قرآن نبرده چرا که در هیچ جای قرآن که ننوشته که قرآن نازل شده تا آن را حفظ و تلاوت کنند.

حفظ قرآن کریم بهترین زمینه برای انس با آن را فراهم می‌سازد

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، عبدالهادی فقهی‌زاده عصر امروز در آئین اختتامیه آزمون ترنم وحی با بیان اینکه بدون شک قرآن معجزه الهی و انسان کامل‌ترین موجود خلق شده است، اظهار کرد: قرآن کریم بزرگترین معجزه تشریعی الهی است و این یک رابطه خاص بین انسان و قرآن به وجود آورده است.

معاون قرآن و عترت  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرآن برای انسان و زندگی است و شاهد هستیم که هیچ آیه‌ای خطاب به مردگان نازل نشده و همه آیات خطاب به انسان زنده است.

وی گفت: قرآن برای زندگی و تربیت انسان در جهت حضور معنادار درعرصه زندگی است، دانشمند ژاپنی که نظریه معنا شناسی قرآنی وی در جهان شهرت دارد به این نکته رسید که قرآن خطاب نامه خدا به انسان است.

فقهی‌زاده افزود: به حفظ و تلاوت آن باید به عنوان یک راه نگاه کرد، نگاه ابزار و وسیله‌ای که انسان به مرتبه بالای هدف که قرآنی شدن، تربیت شدن به آموزه‌های قرآن کریم است چرا که به قرآن برای درمان دردهای روحی  و روانی و اجتماعی نیاز داریم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر کشورهای دیگر حتی جهان اسلام موجودیت خود را وامدار قرآن کریم نباشند اما موجودیت و حاکمیت دولت اسلامی سخت وام دار قرآن کریم است و از این جهت لازم که حاکمیت نظام و دولت نگاه ویژه به فعالیت‌های قرآنی نشان می‌دهد که چنین توجهات درسطح بسیار شایسته‌ای صورت گیرد.

وی گفت: اگر به دلیل کمبود اعتبارات شاهد افت و خیزهایی در موضوع قرآن بودیم درکنار بهره‌مندی از خیران قرآنی که در طول تاریخ حق بزرگی برگردن قرآن داشتند زمینه‌هایی فراهم شد که مؤسسات قرآنی در سطوح مختلف قرآنی فعال شوند.

فقهی‌زاده افزود: کار ویژه برای حفظ قرآن کریم در کنار معانی قرآن صورت گرفته است و اگر بخواهیم با قرآن انس داشته باشیم باید با آن همدم باشیم و حفظ قرآن کریم بهترین زمینه برای انس با آن را فراهم می‌سازد.

معاون قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آسیب اینکه شخص در کنار حفظ قرآن و هنرهای قرآنی کارهای دیگر را انجام می‌دهد، فردی که قرآن کریم را حفظ کرده و به آن عمل نکند، بهره‌ای از عملکرد قرآن نبرده چرا که در هیچ کجای قرآن نیامده است که قرآن نازل شده تا آن را حفظ و تلاوت کنند.

وی افزود: تلاوت به معنای دقیق کلمه برعهده پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم(ع) همراه با فهم درست و بدون خطا است و در مرحله بعدی مسؤولیت اساسی عالمان دین و خادمان قرآن کریم که عمری در سایه‌ آموزه‌های عترت سپری کردند.

فقهی‌زاده تصریح کرد: با پیروی از این شاخصه‌ها هدایت قرآن را تلاوت و با خدا هم سخن شویم که منتی برای خدا و قرآن کریم نیست بلکه ما به آن ها نیاز داریم، خود را با تلاوت برای انس با قرآن آماده می کنیم و در سایه های آموزش های عالمان دینی یعنی ائمه اطهار کوشش می‌کنیم و قرآن را به قدر استطاعت در می‌یابیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تنها معصومان به طور کامل و به درستی معنای قرآن را می‌فهمند و سایر مفسران با چند درصد خطا و نه به طور کامل از قرآن فهم می‌کنند.

 وی افزود: اگر تلاش نشود و آیات همه جانبه درک نشوند مورد عتاب خداوند قرار خواهیم گرفت و راه را نیز خود معرفی کرده است و آن فهم صحیح، تلاوت و فهم عالمانه است.

فقهی‌زاده‌ با بیان اینکه این مفاهیم قرآن برخی کانونی و با مفاهیم کلیدی ارتباط دارند، گفت: حفظ قرآن یک مفهوم کلیدی فرهنگ اسلامی است که فاعل آن خداوند است و حافظان قرآن با پیامبران در پاسداشت حریم قرآن کریم مشارکت می‌کنند، این مفهوم کانونی ارتباط با تقوا، ایمان وعمل صالح دارد و اگرآن مفاهیم در کنار حفظ قرآن به کار بسته نشود بهره چندانی از حفظ نبرده‌ایم.

معاون قرآن و عترت  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر ایمان وعمل صالح منقطع شود ارزش ندارد، گفت: خداوند خود قرآن را نازل کرده حافظ آن نیز است و حافظان قرآن کریم نیز با پیامبر(ص) وائمه اطهار(ع) در حفظ این کتاب از هر گزندی همکاری دارند.

انتهای پیام/64071/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول