اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

واگذاری فناوری تولید 3 رقم بذر جدید به بخش خصوصی/ تولید 60 هزار تن بذر ارقام در موسسه تحقیقات دیم

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: فناوری تولید سه رقم بذر جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به بخش خصوصی واگذار شد.

واگذاری فناوری تولید 3 رقم بذر جدید به بخش خصوصی/ تولید 60 هزار تن بذر ارقام در موسسه تحقیقات دیم

صابر گلکاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار داشت: اولین دانه روغنی گلرنگ دیم با نام فرامان، نخود سعید و گندم واران از جمله ارقام واگذار شده به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه این ارقام به منظور افزایش تولید بذر واگذار شده است، افزود: تاکنون 25 رقم این موسسه برای تولید بذر به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، امسال نزدیک به 60 هزار تن بذر ارقام این موسسه تولید شده است.

وی تصریح کرد: تولید بذر ارقام این موسسه در سال‌جاری نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

گلکاری افزود: برای تولید بذر ارقام جدید این موسسه با  31 شرکت بخش خصوصی در استان‌های اردبیل، کرمانشاه، ایلام، لرستان، زنجان، قزوین، خراسان‌شمالی، آذربایجان‌شرقی و غربی قرارداد بسته شده است.

وی هدف از واگذاری دانش فنی تولید بذر این موسسه را تقویت شرکت‌های بخش خصوصی در تامین بذر مورد نیاز کشور، تسریع در جایگزینی ارقام جدید به‌جای ارقام بومی و کمک به شکل‌گیری صنعت بذر کشور بیان کرد.

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور ادامه داد: در این طرح شرکت‌های بخش خصوصی بر اساس اعلام نیاز معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی بذر ارقام جدید را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ارقام موسسه تحقیقات دیم نسبت به ارقام موجود در کشور 25 درصد برتری عملکرد دارد، خاطرنشان ساخت: مقاومت در برابر سرما، خشکی و بیماری‌ها از ویژگی‌های محصولات تولیدی در این موسسه است.

گلکاری گفت: سالانه در کشور حدود 8 میلیون هکتار از زمین‌های دیم زیر کشت گندم، نخود و جو می‌رود که در 70 درصد، از بذر ارقام معرفی شده موسسه دیم استفاده می‌شود.

از زمان فعالیت موسسه تحقیقات دیم کشور در استان‌های دیم‌خیز تاکنون 66 رقم جدید در بخش غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه معرفی شده است.

انتهای پیام/60007/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول