اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

چیرگی مزایا بر معایب حذف چهار صفر از پول ملی

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نمی‌توان منکر چیرگی مزایای حذف 4 صفر از پول ملی بر معایب شد اما مهم‌ترین مسأله در اجرای هر سیاستی، زمان اجرای آن است و برای این سیاست نیز، زمان اجرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چیرگی مزایا بر معایب حذف چهار صفر از پول ملی

رضا برادران اصفهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اثرات احتمالی حذف چهار صفر از پول ملی کشور اظهار کرد: این طرح که سال‌هاست که در محافل اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و موافقان و مخالفانی دارد که هر یک بر مزایا و معایب خاص آن تأکید دارند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: در رابطه با مزیت‌های این طرح به کاهش تورم، کاهش هزینه چاپ اسکناس‌های متعدد با رقم‌های متنوع، کاهش هزینه حمل‌ونقل پول، تقویت ظاهری پول ملی، ساده شدن درج اعداد در صورت‌های مالی و اثر مثبت روانی حذف چهار صفر برای جامعه اشاره می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: هزینه زیاد تغییر واحد پولی، افزایش سطح عمومی قیمت‌های زیر هزار تومان، کاهش درآمدهای صادراتی به دلیل اثر روانی تقویت پول ملی، سختی در رویه‌ها اجرایی و عدم همراهی جامعه با تغییرات سریع در واحد پولی از جمله معایبی است که برای این طرح عنوان می‌شود.

برادران یادآور شد: در مجموع نمی‌توان منکر چیرگی مزایای حذف چهار صفر از پول ملی بر معایب آن شد اما مهم‌ترین مسأله در اجرای هر سیاستی، زمان اجرای آن است و برای این سیاست نیز، زمان اجرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان اعلام داشت: در 50 سال گذشته، 15 کشور این سیاست را اجرایی کرده‌اند و در برخی کشورها نظیر آرژانتین و یوگوسلاوی این سیاست 4 بار مورد تکرار قرار گرفته است.

وی اعلام داشت: در بین این تجارب، ترکیه و آرژانتین موفق‌ترین سیاست حذف صفر را تجربه کرده‌اند و بزرگ‌ترین شکست برای زیمباوه رخ داد و تورم را در این کشور به بالای هزار درصد رساند.

برادران بیان داشت: دلیل اختلاف در نتایج اجرای این سیاست یکسان، میزان آمادگی اقتصاد کشورها برای عملیاتی شدن حذف صفر از پول ملی بوده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، این سیاست در زمان ثبات قیمت‌ها و افول تورم باید رنگ اجرا به خود بگیرد و در طرف مقابل، در دوره‌های تورمی، اجرای این سیاست با شکست مواجه خواهد شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان متذکر شد: در ترکیه، زمانی صفر پول‌ها را حذف کردند که سیاست‌های ضد تورمی همچنان در حال اجرا بود و قیمت‌ها روندی ثابت به خود گرفته بود اما در زیمباوه با اجرایی شدن این سیاست، سیاست‌های ضد تورمی قبلی به یک‌باره رها شد و فاجعه به بار آمد.

برداران خاطرنشان کرد: کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای به هدف رسیدن این سیاست باید دقت لازم برای تشخیص زمان اجرای آن صورت پذیرد.

انتهای پیام/63062/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول