اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تجزیه طلبان جنوب: هدف ما تشکیل کشور یمن جنوبی است

شورای انتقالی جنوب که با حمایت امارات کنترل استان‌های جنوبی را به دست گرفته است؛ تأکید کرد که تنها هدف این شورا تشکیل دوباره کشور یمن جنوبی است.

تجزیه طلبان جنوب: هدف ما تشکیل کشور یمن جنوبی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای انتقالی جنوب که روز شنبه گذشته توانست با بیرون راندن نیروهای دولت منصور هادی کنترل شهر «عدن» را در دست گیرد، در بیانیه‌ای بر لزوم تشکیل دوباره کشور «یمن جنوبی» تأکید کرد.

به نوشته پایگاه خبری عربی۲۱، این بیانیه پس از نشست فوق‌العاده شب گذشته (پنجشنبه) در شهر «التواهی» در مقر شورای انتقالی جنوب صادر شد و در آن آمده است: «هدف مردم جنوب تشکیل دوباره کشور فدرالی یمن جنوبی است و این هدف هیچ جایگزین دیگری ندارد.»

شورای انتقالی جنوب افزود: «عدم توجه به مسأله هویت و ملت جنوب موجب افزایش خطرات و پیچیدگی‌های امنیت منطقه و جهان شده است و بیش از این نباید در این خصوص مماشات کرد.»

این شورا همچنین از ائتلاف سعودی برای کنترل بحران اخیر در عدن و دعوت از طرفین برای گفت‌وگو قدردانی کرد و خواستار گفت‌وگوی جدی «بدون وجود اشتباهات گذشته» شد. گفت‌و‌گوهایی که به گفته شورای انتقالی جنوب باید زمینه جدایی جنوب یمن را فراهم آورد.

جدایی‌طلبان جنوب یمن در ادامه بیانیه خود بر کنترل استان «حضرموت» که هنوز در اختیار دولت «منصور هادی» و شهرهای جنوبی «مکیراس» و «بیحان» که در کنترل انصارالله قرار دارد؛ تأکید کردند.

شورای انتقالی جنوب که از آن به «جنبش جنوب» نیز یاد می‌شود از ابتدای انقلاب سال ۲۰۱۱ جدایی از شمال یمن را جزو اهداف اصلی خود اعلام کرده است. این شورای روز شنبه گذشته توانست کنترل شهر «عدن» را در سایه سکوت عربستان سعودی و کمک‌های تسلیحاتی امارات بدست گیرد و گام مهمی در جهت تشکیل کشور «یمن جنوبی» بردارد.

کشور یمن جنوبی که بعدها به «جمهوری دموکراتیک خلق یمن» تغییر نام داد در ۲۲ آوریل ۱۹۹۰ با «جمهوری عربی یمن» یا همان یمن شمالی متحد شد و کشور یکپارچه «جمهوری یمن» شکل گرفت.

 


مناطق با رنگ آبی، تا سال ۱۹۹۰ کشور ««جمهوری دموکراتیک خلق یمن»» محسوب می‌شد.

 

همزمان با صدور این بیانیه، «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت منصور هادی از وزرا و استانداران تابع خود خواست تا هیچ گونه همکاری با شورای انتقالی جنوب نکنند. برخی از مقامات و وزرای وابسته به دولت منصور هادی از جمله «احمد المیسری» وزیر کشور، صراحتا اعلام کرده‌اند که کمک‌های تسلیحاتی امارات و سکوت چهار روزه عربستان موجب سقوط «عدن» شده است.

سفر مقامات شورای انتقالی جنوب به امارات

در همین حال منابع خبری یمنی اعلام کردند که «عیدروس الزبیدی» رئیس شواری انتقالی و «هانی بن بریک» معاون وی به امارات سفر کرده‌ و با مقامات ابوظبی از جمله «محمد بن زاید» دیدار کرده‌اند.

به نوشته عربی۲۱، این منابع اشاره‌ای به تاریخ دقیق این سفر نکردند اما گفتند که چند روز پس از بدست گرفتن کنترل «عدن» این سفر غیر رسمی و از پیش اعلام نشده انجام شده است.

 


«عیدروس الزبیدی» و «هانی بن بریک»

 

دیدار مقامات شورای انتقالی جنوب با «محمد بن زاید» پس از آن صورت گرفته است که ولی‌عهد ابوظبی دوشنبه هفته گذشته یعنی دو روز پس از سقوط «عدن» با پادشاه و ولی‌عهد سعودی دیدار کرد. به گفته منابع یمنی، در این دیدار توافقات اولیه در خصوص چگونگی اداره استان‌های جنوبی یمن انجام شده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول