اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دبیر انجمن برنج ایران: مطلقاً کسری برنج نداریم/ معمای حل نشده واردات برنج

دبیر انجمن برنج ایران با طرح این سؤال که چرا اصلا باید برنج وارد شود، گفت: ممنوعیت واردات برنج مربوط به زمان خاصی نیست و مطلقاً در بازار کسری برنج نداریم.

دبیر انجمن برنج ایران: مطلقاً کسری برنج نداریم/ معمای حل نشده واردات برنج

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، برنج‌کارانی که از روزهای پایانی سال گذشته سرمای سخت را تحمل کرده و نشاهای سبز را در دل زمین نشانده این روزها باید با برداشت خوشه‌های طلایی مزد زحمت خود را بگیرد ولی بیشتر نگران است تا اینکه خوشحال باشد.

زمان برداشت که می‌شود کشاورز مزد زحمت یک‌ساله‌اش را دریافت می‌کند ولی هر سال این کشاورزان هستند که برای تامین معاش در همان روزهای آغازین مجبور به فروش محصول البته با قیمتی پایین‌تر هستند و این دلالان هستند روز به روز جیب‌هایشان پُرپول می‌شود.

قصه کشاورزان بی‌پول و دلالان پولدار حکایت این روزهای کشاورزان مازندران است که مجبور هستند برنج‌های خود را با قیمت پایین به فروش برسانند چرا که هزینه‌های تولید بالاست و کشاورزی که در طول فصل کاشت تا برداشت تنها در زمین بوده و درآمد دیگری نداشته باید با برداشت معاش خود را تامین کند.

هر سال برنج‌کاران تراژدی تلخی را تجربه می‌کنند که امسال نیز این ماجرا تکرار شد و آن هم واردات برنج بود که موجب شد کمر کشاورزان خمیده و خمیده‌تر شود.

بحث ممنوع بودن واردات برنج طی سال‌های گذشته در فصل برداشت تا حدودی توانست کشاورزان مازندران را خوشحال کند و لبخند بر لب‌هایشان بنشاند ولی در حال حاضر به جای اینکه کشاورزان به تولید دلگرم باشد اما آزاد شدن واردات در سال جاری تمام آرزوهای برنج‌کاران را نقش برآب کرد.

اینجاست که به جای اینکه شالیزارهای مازندران روز به روز سبز شود در کنارش ویلاها و آسمان‌خراش‌های قد و نیم قد سبز می‌شود و کشاورز می‌ماند تنهای و تنها.

دبیر انجمن برنج ایران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: آزاد شدن بحث واردات برنج تنها شیطنت و اذیت کردن کشاورز است.

جمیل علیزاده شایق افزود: برخلاف قول معاون رئیس‌جمهور در جمع برنج‌کاران گیلان متاسفانه هیچ عکس‌العملی در مقابل حمایت کشاورز از خود نشان ندادند.

وی بیان کرد: میزان واردات در صورت برآورد میزان تولید و میزان نیاز برآورد می‌شود که چه میزان کسری داریم و در این صورت باید واردات صورت گیرد.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: 3 میلون تن میزان نیاز ماست که امسال 2 میلیون و 300 هزار تولید تولید داریم پس میزان کسری 700 هزار تن است درحالی‌که در سال 96، یک‌میلیون و 200 هزار تن، سال گذشته یک‌میلیون و 600 هزار تن و در سه ماهه امسال  ۶۰۰ هزار تن واردات صورت گرفته است.

علیزاده شایق ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که چه میزان برنج اضافی وارد شد و با این وجود امسال نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی بحث واردات در فصل برداشت مطرح می‌شود در حالی‌که باید بحث ممنوعیت واردات مطرح شود چرا که برنج به میزان نیاز در کشور موجود دارد پس باید گفت اینها چیزی جز شیطنت نیست اگر ریگی به کفش‌شان نیست چرا بحث ممنوعیت واردات اعلام نمی‌شود؟

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: کشاورز هم راضی نیست مصرف‌کننده گرسنه بماند ولی تمام این اتفاقات عمدی بوده و هدفی جز اذیت کردن کشاورز از نظر روانی نیست.

علیزاده شایق در پایان با طرح این سؤال که چرا اصلا باید برنج وارد شود، گفت: ممنوعیت واردات برنج مربوط به زمان خاصی نیست ما که کسری نداریم بلکه زیاد هم داریم.

به گزارش فارس، روزهایی که باید کشاورز خستگی‌اش از روی دوشش برداشته شود با بحث آزاد شدن واردات، خسته و نگران فرداست که چگونه باید تا سال آینده معاشش را تامین کند؟!

انتهای پیام/86034/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول