اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

صفر تا صد سفر استاندار به خوسف؛ از تأثر «معتمدیان» تا تصویب ۵۵ مصوبه

استاندار خراسان‌جنوبی در ادامه سفرهای شهرستانی طی سفری دو روزه به همراه چند تن از معاونانش، مدیران دستگاه‌های اجرایی به شهرستان خوسف سفر کرد.

صفر تا صد سفر استاندار به خوسف؛ از تأثر «معتمدیان» تا تصویب ۵۵ مصوبه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، استاندار خراسان‌جنوبی در ادامه سفرهای شهرستانی طی سفری دو روزه به همراه چند تن از معاونانش، مدیران دستگاه‌های اجرایی به شهرستان خوسف سفر کرد.

وی در بدو ورود به شهرستان خوسف به روستای سیوجان رفت و با حضور در مزار شهدا به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

سید حامد رضازاده برادر شهید  با بیان اینکه روستای سادات‌پرور و شهیدپرور سیوجان، در دوران انقلاب به عنوان روستای نمونه معرفی شده، گفت: یکی از عمده مشکلات این روستا نبود فضای ورزشی و زمین چمن است.

درخواست‌های اهالی روستای سیوجان

وی نبود برق را از مشکلات گلزار شهدا دانست و بیان داریم تقاضا داریم برای برق‌رسانی به این مجموعه و غسالخانه اقدام شود زیرا با مشکل کمبود اعتبار مواجه است.

سید محمد موسوی‌رستگار دهیار روستای سیوجان با اشاره به اینکه زمین برای احداث سالن ورزشی و چمن وجود دارد اما با کمبود اعتبار در این زمینه مواجه‌ایم، مطرح کرد: اجرای طرح هادی و سنگفرش کوچه‌های بافت قدیم، آسفالت معابر و ایجاد مجتمع دامداری از دیگر درخواست‌های مردم روستا است.

وی خواستار ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری عناب در این روستا شد و افزود: با انجام این مهم زمینه اشتغال جوانان نیز فراهم و جلوی مهاجرت به شهر گرفته خواهد شد.

برنامه دیگر استاندار خراسان‌جنوبی به شهرستان خوسف بازدید از مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان، مجتمع گلخانه ای محمدیه و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی شهرستان بود.

این مرکز آموزشی با دارا بودن ۹۵ پرسنل در دو حوزه پژوهشی و فناوری فعال و سالانه ۴۰ فقره طرح پژوهشی محصول زارعی و باغی مزیت‌دار استان از قبیل زرشک، زعفران، عناب، پسته، پنبه و غلات در این مرکز انجام می‌شود که در حوزه غلات طرح‌های محصولات سازگار و مقاوم با تنش‌های محیطی مانند شوری خشکی مد نظر است.

تولید سالانه یک‌هزار و 695 تن محصول گلخانه‌ای

غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای خوسف 9.2 هکتار و تولید سالانه یک‌هزار و 695 تن در سال است، گفت: مجتمع گلخانه‌ای خوسف 39 هکتار است و دارای 54 قطعه که هر کدام دو هزار و 500 متر مربع مساحت دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای این مجتمع هزینه شده و در حال حاضر 30 واحد واگذار و فعال است، تصریح کرد: برای واگذاری 24 واحد آماده واگذاری با مشکل کمبود آب مواجه‌ایم.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان‌جنوبی تصویب شد

استاندار خراسان‌جنوبی سند سازگاری با کم‌آبی خراسان‌جنوبی به عنوان طرح پایلوت کشوری نخستین‌بار روز(شنبه) در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس جمهوری تصویب شد، گفت: باید براساس این سند تمامی محصولات و میزان آب مصرفی استان در بخش‌های مختلف با عدد و رقم ارائه شود.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح تا سال ۱۴۲۵ میزان آب مورد نیاز استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس آن کسری مخازن آب جبران خواهد شد.

برنامه بعدی معتمدیان حضور در جمع مردم دهستان خور بود. استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه 300 میلیارد تومان تسهیلات به منظور واردات دام و شتر مولد برای استان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: این تسهیلات برای پنج شهرستان مستعد پرورش شتر استان از جمله خوسف لحاظ شده است.

خوسف؛ پایلوت جمع‌آوری محصولات شیر و کشتارگاه شتر

استاندار خراسان‌جنوبی شهرستان خوسف را یکی از شهرستان‌های پایلوت برای جمع‌آوری محصولات شیر و کشتارگاه شتر دانست و افزود: در ارتباط با خانه بهداشت در حال ساخت دهستان خور تلاش می‌کنیم با تخصیص بودجه حداکثر تا هفته دولت سال آینده شاهد تکمیل و راه‌اندازی این خانه بهداشت باشیم.

معتمدیان گفت: تلاش ما این است که خدمات بیشتری در اختیار عشایر قرار دهیم و برای تأمین علوفه و افزایش سهمیه آرد آنان تلاش می‌کنیم، همچنین در بحث تسهیلات مورد نیاز عشایر، زیرساخت‌ها، آبرسانی و مرمت چاه‌های عشایری موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تمام قنواتی که در دهستان خور نیاز به احیا و مرمت دارند تا پایان سال انجام خواهد شد و در این خصوص ۵۰ درصد از محل اعتبارات شهرستان و مابقی استانی تأمین خواهد شد.

اشتغال 300 نفری در بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور

استاندار خراسان‌جنوبی همچنین از پروژه در حال احداث بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین شرق کشور در شهرستان خوسف بازدید کرد. این کشتارگاه در زمینی به مساحت ۴۸ هزار مترمربع احداث خواهد شد که باید برای تصفیه‌خانه آن هفت هزار مترمربع تغییر کاربری انجام شود.

مجموع اشتغال پیش‌بینی شده برای این طرح ۳۰۰ نفر است که در فاز نخست برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد، ظرفیت تولید این کشتارگاه در یک شیفت کاری شامل ۵۰۰ راس دأم سبک، ۵۰ راس دأم سنگین و ۵۰ رأس شترمرغ است.

معتمدیان همچنین عصر شنبه از کارخانه چدن خوسف بازدید کرد. کارخانه چدن خوسف سرمایه‌گذار چینی چند سال است که کار می‌کند و فاز نخست چدن حدود ۹۸ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی همچنین شنبه شب در جمع مردم بخش جلگه ماژان حضور یافت و گفت: یکی از اولویت‌های استان توسعه سیستم‌های آبیاری نوین است که در این زمینه امسال ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه ملی اختصاص یافت.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه برخی شهرها و روستاهای استان دارای مشکلات جدی در منابع آبی هستند اما شهرستان خوسف نسبت به سایر مناطق استان از وضعیت بهتری برخوردار که بخشی ناشی از عنایت الهی بوده است.

پاییز خوبی در راه است!

معتمدیان با بیان اینکه امسال براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی پاییز خوبی در راه و میزان بارندگی‌ها نرمال اعلام شده، اضافه کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای سبب صرفه‌جویی در مصرف آب و از طرفی درآمدزایی و اشتغال می‌شود که مدیران باید بکوشند نهضت کشت گلخانه‌ای در سراسر استان نهادینه شود.

وی بیان داشت: اگر با همکاری فرمانداری خوسف مجتمع اداری دربخش جلگه ماژان راه‌اندازی شود آمادگی داریم نمایندگی‌های مورد نیاز مردم را فراهم و با توجه به قول‌هایی که رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور دادند در شهرهای زیر ۷۰ هزار نفر و بخش‌های کوچک نمایندگی احداث شود.

استاندار خراسان‌جنوبی در دومین روز از سفر خود به شهرستان خوسف در جمع مردم روستای قلعه‌زری خوسف حاضر شد و گفت: خراسان‌جنوبی از استان‌های برخوردار معدنی از نظر تنوع و ماده معدنی است و در حال حاضر بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی فلزی و غیر فلزی در کشور شناسایی شده که ۴۰ نوع آن در استان وجود دارد.

سودی که به جیب سایر استان‌ها می‌رود

معتمدیان بیان داشت: بخش عمده‌ای از زحمات در بخش معادن توسط مردم استان انجام می‌شود اما عواید و منافع آن در استان‌های دیگر است در حالی که باید برای توسعه استان در بحث صنایع فرآوری معدنی بیشتر اقدام شود چراکه زمینه‌هایی خوبی است که می‌تواند باعث توسعه شود.

وی تصریح کرد: معادن قلعه‌زری یکی از قدیمی‌ترین معادن کشور است که محصولات آن به شکل خام از استان خارج می‌شود در معادن دیگر از جمله نهبندان نیز بزرگ‌ترین معادن سنگ گرانیت را داریم اما خروجی آن خام‌فروشی است که هم اشتغال کم و هم درآمد و ثروت کمتر را به دنبال دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی اضافه کرد: برخورداری روستاها از نعمت گاز یکی از اولویت‌های استان است که بر همین اساس تا پایان امسال شاهد راه‌اندازی شبکه گاز و برخورداری مردم منطقه قلعه‌زری خوسف از نعمت گاز خواهیم بود.

استاندار متأثر شد!

معتمدیان گفت: از دیدن معدن قلعه‌زری با این حجم از تولیدات و سابقه کاری و از طرفی دارا بودن مشکلاتی از قبیل آب شرب، راه و خانه‌های سازمانی متأثر شدم اما یکی از مطالبات ما تأمین خدمات رفاهی برای مردم این منطقه است.

وی در ادامه دومین روز سفر به خوسف در جمع نخبگان این شهرستان از تهیه سند بالادستی استان خبر داد و گفت: همچنین سند توسعه شهرستان‌های خراسان‌جنوبی به‌زودی تدوین و ابلاغ می‌شود که بین سند آمایش، سند شهرستانی و استانی باید ارتباط باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طی سفر به شهرستان خوسف متوجه شدم که همه مسؤولان شهرستانی دغدغه توسعه خوسف را دارند، عنوان کرد: می‌توان استان خراسان‌جنوبی را به منزله پازلی از 11 قطعه تعریف کرد و این پازل زمانی در کنار هم نقش خود را به زیبایی ایفا می‌کند که از پتانسیل‌های شهرستانی خود استفاده کنند.

مشکلی با عنوان خام‌فروشی در سطح معادن

معتمدیان با بیان اینکه خام‌فروشی در سطح معادن استان مشکلی است که تقریبا همه معادن با آن درگیر هستند، تصریح کرد: باید فرآوری مواد معدنی در استان پیگیری شود تا شاهد توسعه و رونق استان باشیم.

حجت‌الاسلام حامد شاهبیکی امام جمعه خوسف گفت:60 واحد مسکونی شرکت تعاونی شهید مطهری خوسف در حد اسکلت باقی مانده و چند واحد دیگر از تعاونی‌های مسکن مهر هنوز بلاتکلیف است که باید تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه فضاهای مذهبی شهرستان شایسته شهرستان نیست و حصار کشی مصلی خوسف و فضاهای مذهبی برای برگزاری جلسات باید انجام شود، تصریح کرد: باید در حوزه گردشگری شهرستان قدم‌های مثبتی برداشت.

دیدار با کارگران مجتمع مس قلعه‌زری، بازدید از معدن طلای شادان، دیدار با مردم شهر خوسف در مسجد باقرالعلوم(ع)، حضور بر مزار شهدای گمنام و شهید عبادی و مقبره ابن حسام از دیگر برنامه‌های دومین روز سفر استاندار به شهرستان خوسف بود.

۵۵مصوبه رهاورد سفر دو روزه استاندار

سفر دو روزه استاندار خراسان‌جنوبی به شهرستان خوسف ۵۵مصوبه داشت. تکمیل بیمارستان 32 تخته‌خوابی شهرستان تا پایان امسال، بهره‌برداری از مجتمع فرهنگی هنری ناقوس در هفته دولت سال آینده، تکمیل استخر شنا تا پایان امسال، مصوباتی در حوزه تامین آب مورد نیاز شهر خوسف، برق و زیرساخت‌ها، راه‌اندازی مرحله اول کارخانه چدن در خوسف، آغاز عملیات گازرسانی به دهستان قلعه‌زری در دهه فجر، اختصاص 500میلیون تومان برای زیرساخت‌های توسعه شهری، تعیین تکلیف ساخت سد بر روی رودخانه شاه‌رود تا دهه فجر، احداث مخزن یک هزار مترمکعبی آب در خوسف تا پایان شهریور امسال از مصوبات سفر استاندار بود.

بهره‌برداری از مدرسه شش کلاسه مسکن مهر و مدارس روستاهای آرک، علی‌آباد و بیشه تا مهر امسال، آغاز عملیات اجرایی عملیات ساختمانی اورژانس جاده‌ای ماژان، احداث سه چمن مصنوعی در خوسف، مرکز بخش ماژان و روستای سیوجان، ساخت یک سالن ورزشی سقف کوتاه تاپایان سال99، احداث یادمان شهدای گمنام با اختصاص 250میلیون تومان تا سه ماه آینده، اجرای طرح‌های آبخیزداری در روستاهای بیدخت، عیلکی و بصیران، تأمین برق موقت معدن شادان ظرف یک ماه آینده و برق معدن طلای هیرد تا یک هفته آینده از مهم‌ترین مصوبات این سفر بود.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول