اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مقام‌ها و قطعات موسیقی اقوام و نواحی تمام‌شدنی نیست

رهبر بزرگترین ارکستر موسیقی اقوام ایران گفت: موسیقی اقوام و نواحی ایران آنقدر ثروتمند است که اگر سال‌های سال از مقام‌ها و قطعات، نواها و گویش‌هایش استفاده کرد تمام شدنی نیست، در واقع موسیقی هر قوم و ملیتی رنگ و بوی خاصی دارد و این نشان‌دهنده فرهنگ و آداب رسوم غنی ما ایرانی‌ها است.

مقام‌ها و قطعات موسیقی اقوام و نواحی تمام‌شدنی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نگاهی به تاریخ موسیقی دنیا، ارزیابی جوانب فنی، تحلیل معانی، کشف عواطف نهفته در آن و معرفی بزرگان این عرصه این تصورات را به ذهن متبادر می‌کند که شاید کُرد خالق موسیقی دنیاست یا اینکه کرد تکامل بخش آن  چرا که هیچ ملتی به اندازه کُرد رونق بخش این هنر نبوده و بالاتر از نوابغ کُرد در این حوزه ظهور نمی‌کند در واقع موسیقی و کُرد دو عنصر به هم پیوسته هستند که بدون هم معنایی نخواهند داشت.

جالب اینجاست که کُرد بانی ارتباط خداپرستی، انسان‌دوستی و عرفان با موسیقی بوده و مشاهده تاریخ موسیقی عرفانی گواه مدعای ماست که برای اطمینان سری بزنید به تکیه طریقت قادری و خانقاه عرفان نقشبندی تا با چشم خود بببینید که ابتکار این مردم چگونه معنای هنر، عشق و عرفان را جلا بخشیده و آتش در درون اهل حقیقت برپا می‌کند.

اگر مناسبات فرهنگی و اجتماعی جهان را بررسی کنید متوجه این واقعیت می‌شوید که در هیچ جای آن تنوع، غنا و معنای موسیقی به اندازه مناطق کُردنشین نیست و برای هر کدام از مناسبات و مراسمات شادی، جنگ، عرفان، سرگرمی و جشن‌های بومی صدها ریتم و آهنگ مجزا دارد .

اگر بخواهید سرآمدان موسیقی را در مناطق کُردنشین دنیا معرفی کنید و تصمیم به قضاوت در خصوص چهره‌های شاخص موسیقی کُردی بگیرید واقعا با بن‌بست مواجه می‌شوی زیرا هم، فاصله‌ها بسیار اندک است و هم هر کدام خالق سبکی خاص هستند.

کُردها در هر جای دنیا باشند در میدان موسیقی پیشتازند، خاندان‌های عندلیبی و کامکار دانش فنی موسیقی ایران را در دست دارند، در ترکیه افرادی همچون آرام تیگران و اردال ارزنجان یکه‌تاز عرصه‌اند تا جائیکه ابراهیم تاتلیس برای افزایش به اعتبارش ناچار شد خود را کُرد معرفی نماید، در سوریه نیز این اسطوره‌ها ظهور کردند که برای نمونه به افرادی از قبیل خیرو عباس و حاج ناصر سرنانواز اشاره می‌گردد و بالاتر از این افراد را ندارند.

در عراق که دیگر امکان شمارش نیست، روزی که تصمیم گرفته شد تا تصمیم در خصوص سرودن موسیقی در مراسم اهداء جوایز نوبل انتخاب کنند خانواده کامکار برگزیده شدند، سعدالله نصیری لقب پرچمدار موسیقی آشتی را از محافل معتبر اروپا گرفته و هر روز به دعوت نهادی از این اتحادیه برنامه اجرا می‌کند، خلیفه میرزاآغه‌غوثی سفیر موسیقی عرفانی دنیا شد، برات نورانی مایه تعجب جهان در دهل بود به‌ طوری که موفق به اخذ دکترای معتبر دهل شد، حسن زیرک مرزهای زبانی موسیقی را درنوردید زیرا نیازی به فهم اشعارش نیست و فقط کافی است گوش دهی، استاد مظهر خالقی نوآوری در موسیقی و بازتعریف مبانی تئوریک آن را آغاز نمود.

اکنون هم یک جوان کُرد رهبری بزرگترین ارکستر موسیقی اقوام ایران را به دست گرفته و در مقام رقابت با افراد مدعی همه را بدون استفاده از پارتی و رشوه و تنها با اتکاء به توانائی‌های فنی و ..... کنار زد.

خبرگزاری فارس برای آشنایی بیشتر با هیوا رنجبر، رهبر بزرگترین ارکستر موسیقی اقوام ایران گفت‌وگویی داشته که اینک پیش روی شماست.

فارس: از آشنایی و ورودتان به عرصه موسیقی بگویید..

متولد سنندج هستم و هنر موسیقی را براساس علاقه شدید شخصی انتخاب کردم، نقطه شروع فعالیتم در موسیقی به سال 1382 برمی‌گردد.

همیشه سعی داشتم که برای هنرم ایده‌پردازی کنم چون در کل دنیا، ایده‌پردازی و افکار درست، موفقیت را با خودش به همراه می‌آورد، پس در جامعه و هنرم سعی کردم انسان مفیدی باشم و همیشه راغب بودم طوری رفتار کنم که بتوانم برای هم‌نوعانم الگو باشم.

فارس: در چه نوع سبکی بیشتر فعالیت می‌کنید؟

با توجه به علاقه درونی خویش و به دنیا آمدن در مهد موسیقی ایران (کردستان) موسیقی اقوام را انتخاب نمودم براین اساس سفرهای تحقیقاتیم را در کل استان‌های ایران شروع کردم، عاشق مردم نواحی و قومیت‌های مختلف ایران شدم، هرچند خودم کُرد هستم اما تمام اقوام ایران برایم محترم و عزیز هستند و تمام مناطق ایران برایم کردستان می‌باشد.

 فارس: بیشتر فعالیت‌هایتان را تشریح کنید..

سال ۹۵ ارکستر هیژان را در شهر تهران تأسیس کردم، ارکستر هیژان از موسیقی‌های مختلف اقوام ایران با خواننده‌ها و سازهای اصیل هر قوم، سازهای سنتی ایران و سازهای کلاسیک و غربی تشکیل شده و تا امروز کنسرت‌های متعددی را در تالار وحدت تهران برگزار کردیم اما سال ۹۷ که به صورت تخصصی‌تر موسیقی اقوام را پیگیری می‌کردم تمایل داشتم سریع‌تر این سبک از موسیقی که تقریباً در جامعه کمرنگ شده بود باز بدرخشد، اساتید زیادی از پیشکسوتان موسیقی اقوام تا اساتید موسیقی دانشگاه سوره تهران به من در این راه کمک کردند که دست‌بوس همه این بزرگان هستم و همیشه درس پس دادن نزد آنان را افتخار خود می‌دانم.

البته با توجه به اینکه خودم از بچگی عاشق دف بودم و از همان کودکی شروع به یادگیری دف نزد اساتید مکتب دف سنندج کردم در ارکستر هیژان جدا از سازهای ایرانی و محلی، تعداد ۴۰ نفر نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای را هم به همراه داشتیم.

دف توسط کُردها خلق شده/ کُرد به اندازه کافی مستندات در ارتباط با ادعاهایش در مورد دف دارد

ما کُردها بر این باوریم که دف توسط کُردها خلق شده و پاسخی بوده به علایق و باورهای آسمانی و عرفانی نهفته در درونمان و همواره رونق بخش مراسمات و بزم‌های عارفانه طریقت‌های قادری و نقشبندی در تکایا و خانقاه‌های کردستان بوده است، کُرد به اندازه کافی مستندات در ارتباط با ادعاهایش در مورد دف دارد و اساتید این هنر کُرد بوده‌اند و معنای عرفانی را این مردم به دف داده و آن را از دست مراسمات غیر عرفانی نجات دادند و اگر امروزه ترکیه ادعای بنیانگذاری دف را داشته و در تلاش است تا آن را به نام خود ثبت جهانی کند علتش تنها در کوتاه آمدن ایران است.

سعی کردم در کنار موسیقی بتوانم روانشناسی هم یاد بگیرم که خوشبختانه در کارم برای ارتباط هنرم به من بسیار کمک کرد چراکه من همیشه بر این اعتقاد بوده و هستم که یک موزیسین یا مدرس موسیقی باید در کنار هنری که ارائه می‌دهد روانشناس خوبی هم باشد تا بتوند با مخاطب خود یا حتی هنرآموزانی که نزدش آموزش می‌بینند ارتباط ذهنی درستی برقرار کند.

فارس: اساتید شما چه کسانی بودند؟

اساتیدم سیدبهاءالدین حسینی، وریا عارفی و آرام کیخسروی بودند و در زمینه موسیقی و آهنگسازی نزد استاد شهرام فقیهی مدرس دانشگاه هنر تهران کسب فیض نمودم.

مقام‌ها و قطعات موسیقی اقوام و نواحی تمام‌شدنی نیست

فارس: برنامه شما برای آینده چیست؟

موسیقی اقوام ایران را باز هم با جدیت بیشتری دارم پیگیری می‌کنم و در این زمینه مشغول فعالیت هستم چرا که موسیقی اقوام و نواحی ایران آنقدر ثروتمند است که اگر سال‌های سال از مقام‌ها و قطعات، نواها و گویش‌هایش استفاده کرد تمام شدنی نیست، در واقع موسیقی هر قوم و ملیتی رنگ و بوی خاصی دارد و این نشان‌دهنده فرهنگ و آداب رسوم غنی ما ایرانی‌ها است.

فارس: جدیدترین پروژه‌ای که در دست اجرا دارید؟

جدیدترین پروژه‌ای هم که در دست دارم، کنسرت ارکستر هیژان با همراهی ارکستر کوارتر ذهی و  داستانی که مربوط به فرهنگ قومیت‌ها با عنوان «نمایش موزیکال اقوام» است که قرار است برای اولین بار و به صورت تخصصی در ایران برگزار شود.

فارس: سخن پایانی...

امیدوارم مسؤولین زادگاهم کردستان همانند سایر استان‌های کشور که ما را حمایت کردند و در آنجا کنسرت برگزار کردیم، در سنندج هم این اتفاق بیفتد و بتوانیم موسیقی اصیل ایران یعنی موسیقی نواحی را در شهر خودم برگزار کنیم.

و در پایان از تمامی اعضای ارکستر هیژان و تمامی کسانی که  من را در این راه ناهموار و سخت همراهی کردند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول