اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

چرا کاروان ظهور از غدیرخم می‌گذرد؟/ چهارمین ناله شیطان

امید شیطان در روز غدیر خم به ناامیدی مبدل شد، چرا که رسول خدا (ص) برترین وصی و جانشین را از طرف خداوند منصوب کرد و اینجا بود که شیطان ناله‌ای دردناک‌تر از همیشه سرداد.

چرا  کاروان ظهور از غدیرخم می‌گذرد؟/ چهارمین ناله شیطان

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، وقتی دشمن همه انسان‌ها در روز غدیر ناله سر می‌دهد، بهترین دلیل بر آن است که همه انسان‌ها باید این روز را عید بگیرند و به آن مباهات کنند. اما چرا باید غدیر، بزرگترین عید اسلامی باشد؟

چهارمین ناله شیطان

پاسخ این سؤال را باید در اهمیت اثری که ولایت امیرالمؤمنین ع) در هدایت بشریت دارد جستجو کرد. راه ادیان الهی به دین پیامبر خاتم ص) منتهی شد و بهترین ضمانت برای پاسداری از این دین خاتم، انتخاب سرپرستی است که بتواند از مجموعه گرانقدر این میراث الهی پاسداری کرده و مردم را بر همان راه اسلام ناب محمدی هدایت و راهنمایی کند.

ابلیس به خاطر امتناع از اطاعت دستور خدا مورد لعن و طرد قرار گرفت، کینه آدم ع) و آدمیان را به دل گرفت و دشمنی آشکار برای انسان‌ها شد. این مطلب چیزی است که قرآن کریم صراحتا آن را بیان می‌کند: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین‏»(۱) اگر چه این دشمن اصلی انسان‌ها، با ترفندهای رنگارنگ انسان‌های متعددی را به انحراف کشانده اما در طول تاریخ چندین ضربه مهلک راهبردی خورده است که او را در هدف خود دچار مشکل اساسی کرده است.

از امام صادق (ع) چنین نقل شده که فرمودند: «إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ لُعِنَ، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیر»(۲)؛ شیطان دشمن خدا چهار بار ناله کرد: روزى که مورد لعن خدا واقع شد و روزى که به زمین هبوط کرد و روزى که پیامبر اکرم (ص) مبعوث شد و روز عید غدیر.

پله‌های سقوط ابلیس

۱- شیطان با نافرمانی در برابر دستور الهی همه عبادت‌های خود را زیر سؤال برد و اعمال هزاران ساله خود را حبط کرد و سقوط خود را آغاز کرد. شاید بتوان کینه او نسبت به آدمیان را یکی از آثار حبط اعمال او دانست.

۲- در مرحله بعدی او از جایگاهی که در کنار فرشتگان الهی داشت سقوط کرده و مقام همنشینی با ملائکه را با سکونت بر روی زمین معاوضه کرد. او تصمیم جدی گرفته بود که انسان‌ها را به گمراهی بکشاند و اولین و آخرین هدف او کشاندن آنها به همراه خود تا دوزخ بود: «ابلیس) گفت: به عزّتت سوگند همه بند‏گان تو را گمراه خواهم کرد».(۳) اما واقعه جدید باعث شد تا برای بار سوم از سر ناامیدی و شکست فریادی برکشد.

۳- بعثت آخرین پیامبر به همراه کامل‌ترین دین، قلعه‌ای محکم بود که در صورت پناه بردن انسان‌ها به آن، گمراهی‌شان غیرممکن می‌نمود. این امر باعث شد که دست شیطان بسته‌تر از همیشه شود. اما او منتظر ماند تا با انتهای عمر شریف پیامبر، امت او را به انحراف بکشاند. کاری که برای پیامبران و امت‌های پیشین انجام داده بود. اما موقعیت چهارم فرا رسید.

۴- امید شیطان در روز غدیر خم به ناامیدی مبدل شد. چراکه رسول خدا (ص) برترین وصی و جانشین را از طرف خداوند منصوب کرد و اینجا بود که شیطان ناله‌ای دردناک‌تر از همیشه سرداد.

بزرگداشت عید غدیر، استقبال از ظهور

این بار مؤمنین عالم، صاحب فرمانروا و امیری شدند که در هیچ مبارزه‌ای مغلوب نبوده و دست یداللهی‌اش انواع دشمنان خدا را به زمین زده است. شیطان وقتی دید که مؤمنان، در زیر بیرق امامت و ولایت معصوم فراخوانده شدند خود را در نهایت ضعف و سستی دید.

روز غدیر، روز اعلان نبرد نهایی جبهه حق در مقابل جبهه شیطان است که با فرمانروایی امیرالمؤمنین علی (ع) آغاز و با ظهور حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) به اوج می‌رسد. اینها مطالبی است که در خطبه عید غدیر توسط پیامبر خدا(ص) بیان شد؛ ایشان فرمودند: «مَعاشِرَالنّاسِ، النُّورُ مِنَ‏ا للَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَسْلوکٌ فِیّ، ثُمَّ فی عَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إِلَی الْقائِمِ الْمَهْدِی الَّذی یَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِکُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا»،(۴) ای مردم! نور از سوی خداوندعزوجل در جان من، سپس در جان علی ابن ابیطالب و آنگاه در نسل او تا قائم مهدی - که حق خدا و تمامی حق ما را می ستاند - جای گرفته است.

بر این اساس تمامی نور هدایت را باید در سلسله نورانی اهل بیت (ع) جستجو کرد. باید بر تعداد راهیان راه نورانی معصومین (ع) افزود و این مهم راهی جز زنده کردن غدیر ندارد.

امروز هم اگر قرار است برای به نتیجه رساندن مبارزه با لشکر شیطان و از بین بردن ابلیس در رکاب امام عصر(عج) پیکار کنیم، اولین قدم، زنده کردن غدیر و شناساندن آن به تمام بشریت است. روزی که در آن اعمال نیز شکوه دیگری می‌یابند و برخی از آن‌ها حکم یک عمر بندگی را در پرونده اعمال ثبت خواهند کرد. چنان که در حدیثی امام صادق (ع) می‌فرمایند: «روزه روز غدیرخم با روزه تمام عمر جهان برابر است. یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است».(۵)

همه این ترغیب و تشویق‌ها برای آماده کردن هر چه زودتر مقدمات ظهور است. یعنی؛ کاروان ظهور از غدیر خم می‌گذرد!

پی‌نوشت‌ها:

۱- بقره؛ ۱۶۸- بقره؛ ۲۰۸ – انعام؛ ۱۴۲.

۲- قرب الإسناد ط - الحدیثة، النص، ص: ۱۰.

۳- ص؛ آیه۸۲.

۴- روضة الواعظین و بصیرة المتعظین ط - القدیمة، ج‏۱، ص: ۹۵.

۵- تهذیب الأحکام تحقیق خرسان، ج‏۳، ص: ۱۴۳.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول