اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

ضعف مدیریت در هدایت نقدینگی به سمت سرمایه گذاری

مدیر هتل تارای مشهد در گفت و گو با فارس با بیان اینکه در حوزه گردشگری توازن لازم مشاهده نمی شود و این عدم توازن متاسفانه درهمه حوزه‌های این صنعت مشهود است.

ضعف مدیریت در هدایت نقدینگی به سمت سرمایه گذاری

به گزارش خبرنگار سرویس بازار فارس فرید الدین عطار مدیر هلدینگ هتلداری تارا در شهر مشهد است، خانواده عطار از سالیان دور در شهر مشهد در صنعت هتلداری فعال بوده اند و اکنون هتل تارا با مدیریت این مدیر موفق یکی از شناخته شده ترین و خوش نام ترین هتل های 4 ستاره کشور است که خدمات قابل توجهی به مسافران ارائه می دهد و میزبان بسیاری از مقامات و سفرا در طی دوران فعالیت خود بوده است. بخش نخست این مصاحبه را در ذیل می خوانید:

مدیر هتل تارای مشهد در گفت و گو با فارس با بیان اینکه در حوزه گردشگری توازن لازم مشاهده نمی شود و این عدم توازن متاسفانه درهمه حوزه‌های این صنعت مشهود است، گفت: در حوزه گردشگری، مدیریت استراتژیکی که بتواند منابع را برای زیرساخت‌ها در یک استان با توجه به ظرفیت های آن تقسیم و برنامه‌ریزی ‌کند، با ضعف مواجه است.

فرید الدین عطار با بیان اینکه هتلداری در مشهد سابقه طولانی دارد، ادامه داد: وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان امام رضا علیه السلام این شهر را مقصد و مراد شیفتگیان و زائران این امام رئوف کرده و در حال حاضر آمارها از مسافرت حدود ۳۰ میلیون نفر در سال برای تشرف به حرم امام هشتم شیعیان حکایت دارد.

کارشناس صنعت هتلداری با اشاره به این مطلب که آغاز صنعت از کاروانسراهای قدیمی و مهمانسراها بوده ، ادامه داد: به تدریج این اقامتگاه ها قبل از انقلاب از شکل سنتی خود خارج شده و هتل‌هایی استانداردی در مشهد ساخته و چندین هتل استاندارد 2،3،4و 5 ستاره در این شهر افتتاح می شود که البته تعداد آنها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد.

عطار افزود: از آن زمان صنعت هتلداری به واسطه تسهیل حمل و نقل و گسترش خطوط زیرساختی از جمله هواپیما، راه آهن و خطوط جاده ای گسترش پیدا کرده و به موازات افزایش مسافران، تعداد هتل ها نیز رشد پیدا می کند.

این کارشناس صنعت گردشگری ادامه داد: در صنعت هتلداری سابقه‌ای به قدمت تاریخ داریم، وجود کاروانسراهایی با قدمت فراوان نشان می‌دهد حکومت های ادوارمختلف ایران در سده های مختلف نیز به بحث گردشگری توجه داشتند و تنها در دوره شاه عباسی دستور ساخت ۱۱۰ مهمانسرا در سراسر کشور داده می شود که نمونه‌ آن در استان خراسان مهمان سرای مهر در دوره عباسی است.

وی با بیان اینکه شهر مشهد(طوس) قدمتی کهن داشته و یادگاری از جاده ابریشم است، ادامه داد: طی ۵۰- ۶۰ سال اخیر هتلداری نوین وارد کشور ما شد که البته این هتل داری نوین قدمتی بیش از ۱۰۰ سال در اروپا دارد و حکومت قبلی با نگاه به غرب و با استانداردهای اروپایی دستور ساخت چندین هتل ۵ و ۴ ستاره را داد یعنی دولت خودش در این حوزه سرمایه گذاری کرد و دلیل آن نیز این بود که شاید  آمادگی لازم از طرف سرمایه‌گذاران به دلیل نبود علم و اطلاعات کافی دیده نمی شد وبدنبال آن هتل های معروفی مثل هتل هایت ،هیلتون و شرایتون ابتدا در پاتخت و سپس در سایر شهر ها ساخته شدند که بعضی از آنها هم اکنون نیزفعالیت دارند.

وی با مطرح کردن این پرسش که چه میزان هتل در شهر مشهد نیاز داریم و با اشاره به تداوم روند ساخت هتل طی سالیان اخیر و رشد قارچ گونه هتل ها و بیان اینکه دولت هنوزهیچ برنامه مشخص و افق جامعی در این حوزه ندارد تا دورنمایی بر ساخت و سازها متصور بود، گفت: صنعت گردشگری یک بازار است و طبق اصول تجاری هر بازاری یک نقطه اشباع دارد و با رسیدن به نقطه اشباع ، نزول و سقوط این مارکت و بازارشروع می شود و اکنون این سقوط در صنعت گردشگری آغاز شده است.

عطار تاکید کرد: راه نجات این صنعت، ورود گردشگران خارجی به کشوربوده و راهکار آن تنها حذف یک طرفه ویزا برای گردشگران کشورهای مختلف نیست بلکه  واگذاری تمام مسئولیت این حوزه به تیمی حرفه ای و قدرتمند درعرصه بازاریابی و حضور مستمر در آوردگاه های ممتاز جهانی است تا ایران را همچون نگینی کشف نشده به جهانیان معرفی کنند تا بتواند توجه تمام مردم علاقمند به گردشگری را به کشور جلب کنند و این حاصل نخواهد شد تا دیدگاه قدرتمندان عرصه سیاست و برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی در حاکمیت اصلاح شود موقعیت کشور را درک کنند و با یک برنامه واقعی طرح جایگزینی گردشگری بجای نفت را بطور جدی عملیاتی نمایند.

رقابت منفی بین هتلداران جدید و قدیمی

وی ادامه داد: تا زمان عملیاتی شدن این راهکارافول صنعت هتلداری ادامه دارد چرا که عرضه و تقاضا در این صنعت از توازن خارج شده و دولت در حال حاضر قدرت جذب گردشگر بیشتر را ندارد و از آنجایی که برای گردشگران ورودی تبلیغاتی وجود ندارد با ازدیاد روز افزون عرضه هتل جدید و کم شدن حاشیه سود هتل های موجود، در حقیقت نه تنها هتل های جدید جای قدیمی ها را نمی گیرند بلکه آنها به دلیل رقابت برای بقاء وارد رقابت منفی می شوند.

عطار تاکید کرد: از آنجایی که خوراک لازم برای تغذیه حداقلی سیستم وجود ندارد این روند باعث  نحیف تر شدن پیکره هتل ها به دلیل تحمیل هزینه های گوناگون دولتی و سود های سنگین بانکی و وضع مالیات های سنگین شده و نخستین تاثیر آن نیز تعدیل نیرویی خواهد بود که مستقیم بر کیفیت خدمات رسانی اثر می گذارد ضمن اینکه همچون گذشته تکیه بر گردشگران داخلی نیز دیگر جواب نمی دهد  چرا که حجم گردشگری داخلی با ضعیف ترشدن اقتصاد کوچک تر می شوند .

عطار با بیان اینکه دلیل این وضعیت نبود برنامه جامع از طرف دولت و سازمان های متولی برای سرمایه گذاری در این حوزه است، ادامه داد: سرمایه گذاری تمایل به ورود در بازار گردشگری را دارد و این علاقه کاذب و کورنیز نیست و فرض بر این است که با مطالعه و برنامه ریزی شده در این صنعت ورود کرده ولی کجا ، چگونه و با چه ساختاری کار را آغاز کند،

وی ادامه داد: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد افرادی که وارد این صنعت می شوند هیچ تخصصی و یا سابقه قبلی در گردشگری ندارند و فقط با تکیه دیدگاهای شخصی خودشان ، متاثر از روابط فامیلی، علایق مذهبی و مقیاس گیری حجم تراکم ساخت و ساز  در این صنعت وارد آن می شوند، بسیاری از دوستان و همکاران در شهر مشهد هتل ساختند چون ارادت به امام رضا علیه السلام داشتند  و می خواستند از زائران آن امام رئوف پذیرایی کنند، این کاربه خودی خود منفی نیست ولی در بحث حرفه ای اقدام بی معنایی است چرا که اگر هدف خدمت باشد می توان به هزار راه به زائر امام رضا خدمت کرد.

این مدیر جوان ادامه داد: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که تعداد هتل ها به شدت افزایش یافته یعنی اشتیاق مردم انگیزه مضاعف برای سرمایه گذار ایجاد می کند و سرمایه گذار نیز به دلیل نقدینگی عظیمی موجود که بیشتر متاثر از سودهای بانکی و عملیات سفته بازی و سوداگرانه و یا اشکالات عمده موجود در نظام اقتصادی کشور که ناگهان سرمایه ها را چند صد برابر کرده، به دنبال فضایی برای شکوفایی خود هستند و به خیال خود آن را در هتل سازی می یابند و هیچ نهادی هم این مهم را در نظر نمی گیرد که این نقدینگی انباشته شده اگر درست مصرف شود تحولی عظیم در همین صنعت گردشگری بوجود می آورد ولی متاسفانه ساده ترین کار را انجام می دهند و آن رها کردن سرمایه گذار در بازار پیچیده هتلداری است و دست انداختن به فاکتور های ساده تحلیل که باعث می شود ،اقدام به ساخت هتل در مشهد  با ظاهر فریبنده آن با سرعت بالا و کاملا موجه انجام شود.

فعال صنعت هتلداری ادامه داد: متاسفانه سازمان‌های متولی از ضعف برنامه ریزی رنج می برند و همچون تمام دنیا باید برنامه ریزی کنند تا این ثروت تبدیل به خسران نشود ولی متاسفانه نمی‌توانند این نقدینگی را به طور درست برای سرمایه گذاری راهنمایی کنند .


این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول