اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفر یک هیأت صهیونیستی به «چاد»

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی از سفر هیأتی از این رژیم به چاد و دیدارش با رئیس جمهور این کشور به منظور بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های خبر داد.

سفر  یک هیأت صهیونیستی به «چاد»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک هیأت اسرائیلی سه هفته پیش برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های اقتصادی با چاد، در سفری غیر اعلام شده، به انجامنا پایتخت این کشور رفت.

کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که این هیأت، متشکل از مقاماتی از وزارتخانه‌های اقتصاد، همکاری منطقه‌ای و کشاورزی و همچنین نمایندگانی از موسسه صادرات اسرائیل به درخواست «ادریس دیبای»، رئیس جمهور چاد به این کشور سفر کردند.

بنا بر این گزارش که عربی 21 منتشر کرده است، رئیس جمهور چاد خواهان اعزام این هیئت اسرائیلی شده است تا علاوه بر انتقال دانش در زمینه‌های کشاورزی، آموزش و تصفیه آب، چشم‌اندازهای همکاری اقتصادی بین دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر در تلاش برای جلب حمایت کشورهای آفریقایی در نهادهای سازمان ملل به دنبال نزدیک شدن به آنهاست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تاریخ 20 ژانویه سال جاری میلادی به چاد رفت و با رئیس جمهور آن دیدار کرد، در حالی که دیبای هم 27 نوامبر گذشته به قدس اشغالی سفر کرده بود تا دو طرف با این دیدارهای رسمی به قطعی روابط دو کشور که از سال 1972 ایجاد شده بود پایان دهند.

نتانیاهو در 24 ژانویه 2019 اعلام کرد که اسرائیل ائتلاف‌هایی مخفی با کشورهای عربی دارد. او طی بازدید از تمرین نظامی نیروهای اشغالگر اسرائیلی برای  فرضیه اشغال یک روستا در لبنان گفت: اسرائیل ائتلاف‌هایی سری و آشکار با جهان عرب دارد.

اظهارات نتانیاهو به دنبال راه افتادن موجی از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بیان شده است پیش از چاد، ریاض، ابوظبی، منامه و مسقط سوار بر قطار عادی سازی شده اند علاوه بر قاهره و امان که روابط رسمی با با اسرائیل را پیش گرفتند.

منابع دیپلماتیک بلندپایه عربی هم توضیح دادند که چاد از برقراری روابط خود با رژیم اشغالگر به خاطر شرایط حاکم بر منطقه و ترس از تعرض به مساله فلسطین تردید داشت؛ اما مقاماتی از کشورهایی عربی، به ویژه عربستان سعودی، موفق به متقاعد ساختن جمهوری چاد برای ترک موضع سال‌های گذشته آن شدند.

عربستان سعودی و امارات عربی متحده به طور خاص نقش مهمی در راه اندازی قطار عادی سازی داشته است تا به تمام پایتخت‌های عرب و اسلامی که می‌توانند بر تصمیم‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی آنها، چه با پول و چه روابط، تاثیر بگذارد، وارد شود، آن هم با توجه به روابط پیشرفته و رو به رشدی که ریاض و ابوظبی با تل آویو در ماه‌های اخیر داشته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول