اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قزوین

ریشه کودتای 28 مرداد را باید در اعتماد مصدق به دولت آمریکا جستجو کرد

کارگردان و مستند آقای نخست‌وزیر با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری کودتای 28 مرداد سال ۳۲ اظهار کرد: علت اصلی این کودتا را باید در اعتماد مصدق به غرب مخصوصاً دولت آمریکا جستجو کرد.

ریشه کودتای 28 مرداد را باید در اعتماد مصدق به دولت آمریکا جستجو کرد

محمدرضا امامقلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین با اشاره به شکل‌گیری کودتای 28 مرداد سال 1332 اظهار کرد: اگر بخواهیم علت اصلی کودتای 28 مرداد را در یک کلمه بیان کنیم «اعتماد» است.

وی افزود: دولت دکتر مصدق بعد از ملی کردن صنعت نفت با یک تنگنایی به نام تحریم انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها مواجه شد.

کارگردان مستند آقای نخست وزیر ادامه داد: دولت دکتر مصدق برای اینکه بتواند با انگلیس مبارزه کند فکر کرد با تمایل پیدا کردن به سمت امریکا تحریمهای نفتی کشور رفع شود . آنچه باعث شکست مصدق و دولتش شد همین اعتماد بیجا به غرب و مخصوصا امریکا بود.

وی بیان کرد: مصدق در چندین مرحله به ترومن و آیزنهاور روسای جمهور امریکا نامه نوشته و برای رفع تحریم‌ها درخواست کمک کرده و اسناد آن نیز موجود است و در نهایت دیدیم که همان اعتماد بیجا به غرب و مخصوصا امریکا دامن دولت او را گرفت.

 

مقصر جلوه دادن آیت‎الله کاشانی، بازی امریکایی‌ها است

امامقلی با اشاره به اینکه هنوز برخی‌ها حاضر نیستند نقش امریکا و انگلیس را در شکل‌گیری این کودتا بپذیرند، تأکید کرد: تلاش برخی‌ها برای مقصر جلوه دادن آیت‌الله کاشانی به عنوان مقصر و حتی همراه کودتا تنها یک بازی است که از سوی ذینفعان کودتا همچون امریکا و انگلیس در حال انجام است.

وی بیان کرد: تمام اسناد موجود، بر این است که آیت‌الله کاشانی از پیش از ملی شدن صنعت نفت در کنار مصدق بوده و او را همراهی کرده است و حتی در ماجرای استعفای 30 تیر1331 دولت مصدق به صورت تمام قد در حمایت از مصدق در میدان حضور داشته است و در نهایت نیز می‌بینیم که در 25 مرداد 32 در نامه‌ای خطر کودتا را به مصدق گوشزد می‌کند اما سندی مبنی بر همراهی آیت‌الله کاشانی با کودتاگران وجود ندارد.

مسؤول آموزش سفیر فیلم ادامه داد: شاید بتوان عمده‌ترین ایرادی که به علما در آن دوره وارد کرد سکوت برخی آنها در برابر کودتا بود اما سندی مبنی بر همراهی با کودتاچیان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یک نکته را نباید فراموش کنیم و آن این است که طرح دعوای مصدق و کاشانی و تلاش برای مقصر جلوه دادن یکی از این دو طرف دردی را از ماجرا درمان نمی‌کند .

 

برخی‌ها تلاش می‌کنند نقش امریکا در کودتا کمرنگ شود

امامقلی تأکید کرد: با طرح دعاوی اینچنینی مقصر اصلی کودتا یعنی امریکا به فراموشی و یا کمرنگ می‌شود و این یک خطر بزرگ است که باید مراقب آن باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به چرایی ساخت مستند آقای نخست وزیر که به دوره نخست‌وزیری مصدق می‌پردازد، گفت: هر فیلمسازی به دنبال مسئله و دغدغه خود حرکت می‌کند و مستند ساز سیاسی اجتماعی نیز طبیعتا علاقه‌مند است در حوزه سیاست فعالیت کند و تاریخ کشورش را به عنوان یک رسالت روایت کند.

 

کودتای 28 مرداد نتیجه تعامل با امریکا بود

کارگردان مستند آقای نخست وزیر ادامه داد: ما قصد داشتیم بخشی از تاریخ را روایت کنیم که بتوان برای جامعه عبرت‌سازی تاریخی کرد لذا در برهه‌‌ای که برخی‌ها در درون کشور به دنبال ارتباط با امریکا بودند 28 مرداد تجربه خوبی برای نمایش نتیجه تعاملات ایران با امریکا بود.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه دولت مصدق دولت جمهوری اسلامی نبود می‌شد معیار بهتری برای شناخت نسل جدید از امریکا باشد.

امامقلی عنوان کرد: شباهت‌های بسیار زیاد آن دوره با دوره کنونی دولت مستقر به لحاظ مدل مواجهه با امریکا ما را بیشتر مصمم کرد تا برای این مستند اقدام کنیم.

 

همیشه با تاریخ رفتار خوبی نداریم

وی با بیان اینکه متأسفانه تا پیش از این مستند کاملی از این روایت تاریخی نداشتیم، ادامه داد: ما همیشه با تاریخ رفتار خوبی نداریم و به دنبال شناخت و یا معرفی آن نیستیم.

این مستندساز قزوینی اظهار کرد: در همین ماجرای شهادت شهید رجایی در هفته دولت که برای تاریخ نزدیک و همین دوره انقلاب اسلامی است هم نتوانسته‌ایم مستند قابل قبولی که ماجرا را واکاوی دقیقی داشته باشد ارائه دهیم و تنها بخش‌هایی از این ماجرا به صورت کلی به نمایش در آمده است.

کارگردان مستند آقای نخست وزیر ادامه داد: وقتی تاریخ را جدی نمی بینیم، طبیعتاً از آن درس نمی‌گیریم و گویا علاقه‌ای هم نداریم که درس بگیریم.

وی افزود: اقدامات تازه‌ای در این زمینه و به تصویر کشیدن تاریخ انجام گرفته اما به نظر میرسد کافی نیست و سینمای داستانی ما باید بیشتر در این زمینه فعال شود.

امامقلی در پایان یادآور شد: جوانان انقلابی ما نیز باید در این عرصه فعال باشند و تاریخ را برای نسل امروز بازگو کنند زیرا باعث پیدا کردن راه آینده می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول