اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

اعتبار 15 میلیارد تومانی برای لایروبی آب‌بندان‌های گنبدکاووس/ اشتغالزایی 80 برابری گلخانه‌ها نسبت به مزارع کشاورزی

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه بعد از سیل اخیر اعتبارات لازم برای لایروبی آب‌بندان‌ها در این شهرستان مصوب شده است، گفت: اعتبار 15 میلیارد تومانی برای این امر اختصاص یافته است.

اعتبار 15 میلیارد تومانی برای لایروبی آب‌بندان‌های گنبدکاووس/ اشتغالزایی 80 برابری گلخانه‌ها نسبت به مزارع کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، جهاد کشاورزی شاید بدون تردید یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که بعد از انقلاب اسلامی و با تدابیر خوب و ارزشمند فرزندان همین انقلاب و نظام با ادغام نهاد بزرگ و مردمی جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی شکل گرفت و به عنوان یکی از پشتوانه‌های استراتژیک کشور در حوزه کشاورزی، تولیدات گیاهی، دامی و آبزیان توانسته نقش بسیار مهمی را در امنیت پایدار ایفا کرده است.

شهرستان گنبدکاووس که مزیت نسبی آن در حوزه توسعه در کنار گردشگری، صنعت و ورزش کشاورزی است در سالهای اخیر با رشد فزاینده‌ای که در این حوزه داشته، توانسته در سطح کشور عرض اندام کرده و در تولید محصولات استراتژیک به عنوان شهرستان نخست کشور خود را معرفی کند که بخش عمده‌ای از این توفیقات مرهون تلاش و همت جهاد کشاورزی این شهرستان است.

به همین منظور و پس از نزدیک شدن به پایان فصل برداشت محصولات گفت و گویی با «غلامعلی نورا» رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس ترتیب داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* مقام نخست تولید گوشت استان گلستان در گنبدکاووس/ 1600 میلیارد تومان درآمد ناخالص کشاورزی

فارس: وضعیت کلی گنبدکاووس در حوزه کشاورزی، تولید دام و طیور در استان گلستان را چگونه می‌بینید؟

نورا: همانطور که مطلع هستید گنبدکاووس 25 درصد وسعت کل استان را در بر می‌گیرد و در حوزه وسعت مزارع و زمین‌های کشاورزی نیز تقریبا این نسبت رعایت شده و یک چهارم مزارع کشاورزی استان گلستان در گنبدکاووس وجود دارد. اما با توجه به بیابانی بودن زمین‌های شمال شهرستان گنبدکاووس وقتی به سطح تولیدات می‌رسیم نسبت تولیدات گنبدکاووس به کل استان گلستان حدود 20 درصد است. در گنبدکاووس حدود 160 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 55 درصد آن دیم‌کاری و 45 درصد آن نیز دارای کشت آبی است، در کشت پنبه مقام نخست استان گلستان، تولید جو مقام دوم استان و تولید گنبدم مقام نخست کشور را دارا هستیم.

در تولید گوشت نیز مقام نخست استان گلستان متعلق به گنبدکاووس است و به ویژه در تولید مرغ نیز گنبدکاووس در سطح کشور در رتبه‌های برتر تولید قرار گرفته است.

تولیدات دامی ما در گنبدکاووس نیز 80 هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبک است که به طور مثال تنها در یک کارخانه کشت و صنغت شمال 17 هزار دام سبک وجود دارد که 12 هزار راس آن مولد هستند.

بر اساس آمار کل درآمد ریالی ما در حوزه کشاورزی به صورت ناخالص مبلغ یک هزار و 600 میلیارد تومان است که در سایه تولید بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی پدید آمده است.

فارس: موضوع طرح امنیت و سلامت غذایی که در جهاد کشاورزی گنبدکاووس مطرح شده چه عملکردی دارد؟

نورا: جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی برای ایجاد امنیت غذایی تمامی فعالیت‌های خود را به عنوان پشتیبان بر محور استمرار تولید در دو بخش تولیدات گیاهی و دامی قرار داده است و در حوزه آب و خاک نیز تجهیز و نوسازی و روش‌های نوین آبیاری و اصلاح جاده‌های دسترسی به مزارع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

* آبیاری نوین  در 2100 هکتار از مزارع کشاورزی گنبدکاووس

فارس: در حوزه روش‌های نوین آبیاری با توجه به کم آبی گنبدکاووس چه کرده‌اید؟

نورا: ما از ابتدای شهریور 1397 در حوزه روش‌های نوین آبیاری به صورت جدی وارد شدیم و تا کنون توانسته‌ایم در همین مدت کوتاه برای بالغ بر 3 هزار و 100 پرونده ایجاد کرده‌ایم که در مجموع 99 پرونده با اعتبار 24 میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد بود.

تا کنون بالغ بر 2 هزار و 100 هکتار از مرازع را به آبیاری نوین مجهز کرده‌ایم که اعتباری بالغ بر 13 میلیارد و 500 میلیون تومان صرف آن شده و عمده این کمک‌ها و اعتبارات به صورت تسهیلات بلاعوض بوده است و توانسته در کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید موثر بوده است.

اقدام دیگری که برای صرفه‌جویی در مصرف آب  اجرایی کرده‌ایم اصلاح خط انتقال آب با لوله‌هاست زیرا بخش زیادی از آب در مسیر آبیاری در مسیر انتقال از محل منبع آب تا بستر مصرف هدر می‌رود. در این حوزه ما در سال گذشته و ماه‌های ابتدایی سال جاری بالغ بر 57 کیلومتر خط انتقال لوله ایمن و بهینه ایجاد کرده‌ایم که در کنار آن 32 مورد خط انتقال آب جدید نیز نصب و راه‌اندازی شده است.

* لایروبی 1200 هکتار آب‌بندان تا پایان سال

فارس: با توجه به سیل‌خیز بودن شهرستان برای لایروبی آب‌بندان‌ها چه اقدامی انجام داده‌اید؟

نورا: بعد از وقوع سیل اخیر طرح لایروبی آب‌بندان‌ها و اعتبارات این حوزه در شورای مدیریت بحران به تصویب رسید و اعتبار آن نیز به شهرستان تخصیص داده شد. لایروبی این آب‌بندان‌ها را از همان روزهای ابتدایی بعد از سیل آغاز کرده‌ایم که از میان 2 هزار هکتار آب‌بندان موجود تا پایان سال حداقل یک هزار و 200 هکتار را لایروبی خواهیم کرد که در صورت اتمام این کار بالغ بر 30 درصد به حجم و ظرفیت ذخیره آب در آب‌بندان‌های گنبدکاووس افزایش می‌یابد.

اولویت ما در ابتدا لایروبی آب‌بندان‌های بزرگ شهرستان با اعتبار 15 میلیارد تومانی مصوب است که کم کم باید تا سال آینده تمامی 240 مورد آب‌بندان را لایروبی کنیم.

فارس: میزان خسارت سیل به زمین‌های کشاورزی به چه میزان بود؟ رمز کاهش آسیب‌ها در مزارع کشاورزی چه بود؟

نورا: با توجه به تصمیم ستاد مدیریت بحران برای هدایت آب‌های ورودی سیلاب به سمت زمین‌های کشاورزی برای در امان ماندن جان مردم در سطح شهر بالغ بر 51 هزار هکتار از مزارع کشاورزی ما دچار آب گرفتگی شد که به لطف کانال‌های آبیاری و زه‌کشی‌های صورت گرفته در مزارع گنبدکاووس به سرعت 34 هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان به سرعت از آب خالی شد که موجب شد خسارت در این شهرستان به مراتب کاهش پیدا کند. این کانال‌ها به متراژ 80 کیلومتر در سال گذشته لایروبی شد که در کنار رگلاژ جاده‌های دسترسی بین مزارع به متراژ 30 کیلومتر از اتفاقات خوب در این حوزه بود.

* 25 واحد فعال صنایع تبدیلی در گنبدکاووس

فارس: در حوزه صنایع تبدیلی وضعیت شهرستان چگونه است؟

نورا: در کل شهرستان گنبدکاووس 30 واحد صنایع تبدیلی با نظارت جهاد کشاورزی داریم که در شهرک صنعتی، دل مزارع و مکان‌های روستایی قرار گرفته‌اند. از این میان در حال حاضر 25 واحد صنعتی فعال هستند که عمدتا صنایعی همچون رب، لبنیات، شالیکوبی، بسته‌بندی حبوبات، خوراک دام، کشتارگاه‌ها و سیلوها هستند.

فارس: گلخانه‌ها به عنوان میان‌بر توسعه کشاورزی در شهرستان چقدر مورد حمایت بوده و رونق گرفته‌اند؟

نورا: برای فهم بهتر اهمیت توسعه گلخانه‌ها باید ابتدا یک مقایسه انجام دهیم، ظرفیت کشاوری شهرستان با 160 هزار هکتار زمین دیمی و آبی و با  پیش‌بینی 50 درصد افزایش درآمد و گسترش ایجاد شغل نهایتا 24 هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد، اما اگر تنها 2 هزار هکتار گلخانه داشته باشیم به احتساب هر هکتار 11 نفر اشتغالزایی به راحتی 22 هزار شغل ایجاد خواهیم کرد.

این به این معناست که اگر تنها یک هشتادم مزارع کشاورزی ما به گلخانه تبدیل شود هم‌تراز با آن مزارع درآمد و اشتغال ایجاد خواهد کرد که پیش‌بینی ما تولید بیش از 600 هزار تن محصولات کشاورزی در این مسیر خواهد بود.

* درخواست ایجاد 202 هکتار گلخانه در گنبدکاووس

همه می‌دانیم که گنبدکاووس یکی از بهترین فضاها برای کشت گلخانه‌ای است و سه سال است که به صورت جدی فعالیت را در این حوزه آغاز کرده‌ایم و هنوز در ابتدای مسیر بزرگی قرار گرفته‌ایم که به مرور در حال گسترش آن هستیم. در حال حاضر بیش از 202 هکتار درخواست ایجاد گلخانه داریم که در کنار آن 70 هکتار در حال ساخت و چهار هکتار نیز در سال‌های گذشته احداث شده است.

با توجه به اینکه برای هر هکتار حداقل به 3/5 تا 4/5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است نیازمند تسهیلات است که به سرعت اقدامات در این راستا را با کمک همکارانمان اجرایی کرده‌ایم و برای بیش از 128 هکتار پروانه صادر شده است.

من به همه مردم گنبدکاووس قول می‌دهم در صورت اقدام در حوزه ایجاد گلخانه با تمام قوا از آنها حمایت کرده و در صورت اقدام کارشناسی و بر اساس طرح توجیهی اقتصادی سود و پیشرفت مالی آنها را نیز تضمین خواهیم کرد.

انتهای پیام/83014/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول