اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

صلوات بفرستید، ویزیت شوید

با اجرای طرح «علی(ع) وقف اسلام»، ویزیت پزشک، دندانپزشک و ماما با ذکر یک صلوات برای سلامتی امام زمان(عج) پرداخت می‌شود.

صلوات بفرستید، ویزیت شوید

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آدرس از سه عبارت بیشتر تشکیل نشده بود، شهرک ولیعصر(عج)(دیزج)، ایستگاه اول، حسینیه اباعبدالله‌الحسین(ع)؛ پیدا کردنش چندان سخت نیست، اکثر مردم حسینیه‌ را می‌شناسند و در مسیر به راحتی نشان می‌دهند. در مسیر، کاغذهای A4 که بر دیوار نصب شده و نام طرح «علی وقف اسلام»، در اطلاعیه خودنمایی می‌کند. مشخص می‌شود از ساعت 17 تا 19 قرار است چه اتفاقی در این حسینیه رخ دهد.

وارد حسینیه که می‌‎شوم، نوجوانانی که به زحمت 12 سالشان بود، پشت پیشخوان کوتاه ایستاده بودند و مردم را راهنمایی می‌کردند، روحانی جوانی نیز بدون فوت وقت به میزهای مختلفی که بنر بالای سرشان که مشخص کرده بود چه خدمتی را ارائه می‌دهند، سرکشی می‌کرد، گاهی به سمت نوجوانان می‌آمد تا بر کار آنها نظارت کند.

همه بنرهای بالای سر میزها، یک جمله ثابت نیز داشتند، مبلغ ویزیت: صلواتی برای سلامتی امام زمان(عج). نخستین میز یک جوان دندانپزشک اداره می‌کرد، چوب‌های معروف پزشکان بر روی میزش بود و نسخه و قلم در دستان دکتر دندانپزشک.

میز دیگر که کم و بیش ازدحام جمعیت دور آن زیاد بود مشاوره طب سنتی بود. جوان میزبان به سرعت توضیح می‌داد و برای مراجعه‌کنندگان توصیه‌هایی می‌نوشت. برخی ایستاده‌اند و دیگران بر روی زمین نشستند تا نوبشان شود.

میز بعدی شلوغ‌ترین، بخش حسینیه‌ است، پزشک عمومی در حال ویزیت مراجعه‌کنندگان است. کارش به نظر سخت می‌رسد، ازدحام جمعیت دور میز کارش را سخت کرده اما همچنان با صبر ادامه می‌دهد.

میز کنار پزشک عمومی، وکیل دادگستری است، تا مشاوره‌های حقوقی ارائه دهد، سرش اغلب خلوت است و مراجعه‌کننده چندانی ندارد.

اما نوبت به مامایی که می‌رسد، این خلوتی جبران می‌شود، ماما از اهالی محل است، داوطلبانه آمده است و اگر نیاز باشد مراجعه‌کننده را به محل کارش ارجاع می‌دهد و همانجا نیز به قیمت یک صلوات درمان را ادامه می‌دهد.

میز بعدی که دختر نوجوانی به عنوان مراجعه‌کننده نشسته، ویزه مشاوره‌های روانشناسی است، خانم روانشناس با تمام توان دختر نوجوان را راهنمایی می‌کند. اگر چه مراجعه‌کنندگانش نسبت به سایر بخش‌ها کمتر است، اما مدت زمان طولانی‌ برای هر یک از مردم اختصاص داده می‌شود.

آخرین بخش به مشاوره ویژه کودکان اختصاص دارد، و استعدادیابی نیز صورت می‌گیرد.

مصباح، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی عنوان می‌کند، بیشتر مراجعه‌کنندگان کودکان سه تا 10 ساله هستند، که چند مورد اختلال یادگیری در آن‌ها مشاهده و به مراکز مشاوره ارجاع داده شده است.

فریدون عزیزی، یکی از مراجعه کنندگان به حسینیه اباعبدالله(ع) است، نظرش را راجع به خدمات ارائه شده می‌پرسیم و او می‌گوید: از اقداماتی که در حال ارائه است باید قدردانی کرد چراکه این مجموعه آنچه در توان دارد را در اختیار مردم قرار داده است.

وی تأکید می‌کند: البته یکی از مشکلات افراد کم درآمد در این منطقه تهیه دارو است که با سختی‌های بسیاری مواجه است چراکه تأمین هزینه آن برای همه امکان‌پذیر نیست.

ریحانه مطلوبی‌آزاد، یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به حسینیه است که بیان می‌کند: وقتی وارد حسینیه شدم تنها به دنبال پزشک عمومی بودم، اما وقتی دیدم دندانپزشکی و مامایی نیز هستند، توانستم خدمات دیگری که لازم داشتم نیز دریافت کنم.

یک مادر نیز که با فرزندنش در صف دندانپزشکی ایستاده بود می‌گوید: امروز فرصتی بشد تا بالاخره بتوانم دخترم را به پزشک نشان دهم تا او را معاینه کند تا مشکل دندان او را برطرف کند.

اما حجت‌الاسلام مهدی شرنجانی که مسؤولیت هماهنگی این برنامه را بر عهده دارد، در اصل امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س) است، اما به گفته خودش اقداماتی که به همراه دوستان و اهالی محل انجام می‌شود تنها به منطقه مسجد محدود نمی‌شود و در عمل همه شهرک را پوشش می‌دهد.

وی بیان می‌کند: ماهانه یا به طور فصلی برنامه ویزیت رایگان توسط قرارگاه حضرت ولی‌عصر برگزار می‌شود اما این برنامه ویژه عید غدیر خم در نظر گرفته شده است.

امام جمعه مسجد حضرت رقیه(س) با اشاره به اینکه حدود 13 مسجد در شهرک ولیعصر وجود دارد ادامه می‌دهد: پزشک عمومی، مشاور طب سنتی، دندانپزشک و ماما بیشتری مراجعه کننده را دارند و به طور متوسط در هر روز 50 تا 60 نفر را ویزیت می‌کنند.

وی درباره دارو نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با یک داروخانه داریم می‌توانیم 30 تا 40 نفر را با سقف 300 هزار تومان برای دریافت رایگان دارو به داروخانه معرفی کنیم که البته در برنامه روز غدیر هماهنگی لازم انجام نشد.

انتهای پیام/ 89040/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول