اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیشنهاد قزاقستان برای سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی در زمینه مواد غذایی

قزاقستان پیشنهاد سرمایه گذاری کشورهای اسلامی در بخش مواد غذایی را در نشست سازمان اسلامی امنیت غذایی که در شهر «جده» عربستان برگزار می‌شود، مطرح خواهد کرد.

پیشنهاد قزاقستان برای سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی در زمینه مواد غذایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، قزاقستان پیشنهاد سرمایه گذاری کشورهای اسلامی در بخش مواد غذایی را در نشست سازمان اسلامی امنیت غذایی که در 27-29 آگوست (5-7 شهریور) در شهر «جده» عربستان برگزار می‌شود، مطرح خواهد کرد.  

بنابر گفته «گلمیرا عیسی آوا» معاون وزیر کشاورزی قزاقستان، این کشور در نشست جده پیشنهاد ایجاد چند صندوق مشترک را مطرح خواهد کرد که یکی از آنها صندوق ذخیره غلات است و هدف اصلی آن تأمین نیازهای داخلی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی می‌باشد.

عیسی آوا اظهار داشت: امروز کشورهای اسلامی 70 درصد آرد سطح جهان را تأمین می‌کنند که قزاقستان به عنوان عضو این سازمان فرصت بی نظیری برای افزایش صادرات به بازار کشورهای مسلمان را در اختیار دارد از جمله در چارچوب صندوق پیشنهادی خود، می‌تواند از یک تا یک و نیم میلیون تن غلات و آرد در سال تحویل دهد.

به گفته این مقام قزاق، همچنین ایجاد انجمن تولید کنندگان محصولات کشاورزی کشورهای عضو سازمان اسلامی امنیت غذایی نیز در نظر گرفته شده که از این طریق ارتباط مستقیمی بین آنها برقرار خواهد شد یعنی هر گونه درخواست کشورها در رابطه با انواع مواد غذایی از طریق انعقاد قراردادهای مستقیم بین شرکت‌های عضو این انجمن قابل اجرا خواهد شد.

علاوه بر آنچه گفته شد، قزاقستان همچنین موضوع ایجاد صندوق سرمایه گذاری (با سرمایه 500 میلیون دلار به بالا) برای کشورهای عضو را مطرح خواهد کرد.

معاون وزیر کشاورزی قزاقستان در این رابطه افزود: بسیاری از کشورهای اسلامی ثروتمند علاقه‌مند به سرمایه گذاری در یخش صنایع غذایی قزاقستان بوده و خواستار مطابقت محصولات با استانداردهای حلال می‌باشند بنابر این ما در این زمینه هنوز در حاشیه نمایشگاه اکسپو 2017 مذاکرات را آغاز کرده و حالا به طور جدی موضوع ایجاد مرکز صدور گواهینامه محصولات حلال در قزاقستان در حال بررسی می‌باشد این مرکز برای همه کشورهای آسیای مرکزی فعالیت خواهد کرد.

بنابر گفته عیسی آوا، قزاقستان بحث ایجاد صندوق مشترک برای فناوری‌ و علوم را نیز پیشنهاد خواهد کرد که همانند 2 مورد مطرح شده از حمایت‌های اولیه کشورهای عضو برخوردار می‌باشد.

قزاقستان از سال 1995 عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بوده و در سال 2011 «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور این کشور پیشنهاد ایجاد سازمان اسلامی امنیت غذایی را مطرح کرده بود.

در حال حاضر 33 کشور از 56 کشور عضو به سازمان اسلامی امنیت غذایی پیوستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول