اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

معرفی بیش از 20 هزار واحد مسکونی سیل‌زده گلستان به بانک/ اتمام بازسازی واحدهای سیل‌زده تا پایان امسال

مدیر کل بنیاد انقلاب اسلامی گلستان گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار پرونده به بانک معرفی و بانک‎ها نیز تا کنون توانستند با ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی سیل‌زده انعقاد قرارداد کنند.

معرفی بیش از 20 هزار واحد مسکونی سیل‌زده گلستان به بانک/ اتمام بازسازی واحدهای سیل‌زده تا پایان امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وقوع سیل در روزهای پایانی سال۱۳۹۷ و ادامه آن در سال جدید موجب خسارات بی‌شماری در بخش‎های مختلف شد، در این میان شهرستان‎های آققلا و گمیشان به دلیل موقعیت مکانی خود بیشترین آسیب از سیل را تجربه کردند، به طوری که همزمان با وقوع سیل  و حتی بعد از آن خسارت زیادی به بخش‎های مختلف به خصوص بخش مسکن وارد شد.

وقوع سیل به بیش از ۲۱هزار واحد مسکونی در گلستان خسارت وارد کرد از این رو طبیعی به نظر می‎رسد جبران این حجم از خسارات علاوه بر زمان به اهتمام ویژه مسوولان امر نیز بستگی دارد. برای اطلاع از آخرین وضعیت جبران خسارت سیل به واحدهای مسکونی در گلستان با مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان محمدتقی زمانی‎نژاد گفتگویی انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

فارس: دولت و دستگاههای حکومتی از جمله بنیاد مسکن چه تعهداتی قرار بود نسبت به سیل زدگان داشته باشند؟

 زمانی‎نژاد: بنیاد مسکن از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل بر حسب وظیفه‎مندی خود با تیم‎های ارزیاب شروع به ارزیابی مناطق آسیب دیده کردند، ۱۲۰ تیم ارزیاب توانمند ارزیابی‎هایشان را انجام دادند، حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی در ۴ شهر و ۵۰۰ روستا خسارت دیدند برای تمام این واحدهای مسکونی تشکیل پرونده و ثبت در سامانه انجام شده است و تاکنون بیش از ۲۰ هزار پرونده به بانک معرفی و بانک‎ها نیز تا کنون توانستند با ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی انعقاد قرارداد کنند.

*معرفی 96 درصد واحدهای احداثی به بانک‎های گلستان برای دریافت تسهیلات

فارس: برخی از افراد آسیب دیده از سیل از نحوه ارزیابی مساکنی که جزو مسکن‎های تعمیری محسوب می‎شوند گلایه‎مند هستند در خصوص روند ارزیابی توضیح بفرمایید.

زمانی‎نژاد:  بعد از ارزیابی واحدهای تعمیراتی دو نوع فرم تشکیل شد، واحدهایی که خسارت بیشتری دیدند تعمیراتی نوع یک و کمتر خسارت دیده تعمیری نوع دوم محسوب می‎شوند‌، همه واحدهای تعمیراتی ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۱۵ میلیون تومان از تسهیلات بهره‎مند می‎شوند، دولت محترم اعتبار جدیدی برای استان مصوب کرده و ۳ هزار واحد تعمیراتی جدید نیز اضافه شده است کسانی که نتوانستند برای تشکیل پرونده اقدام کنند با مراجعه به ستادهای بازسازی در تمام شهرستان‎ها می‎توانند تشکیل پرونده دهند به محض آنکه بانک مرکزی سهمیه جدید را ابلاغ کند معرفی به بانک داریم، ما دو قول به مردم استان دادیم واحدهای تعمیراتی تا ۱۵ مرداد به اتمام برسد که ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد تعمیراتی که در فاز اول بودند به اتمام رسید و در هفته دولت افتتاح خواهد شد برای واحدهای احداثی قول داده بودیم تا پایان سال شاهد اتمام کار باشیم در همین رابطه نزدیک به ۹۶ درصد واحدهای احداثی به بانک معرفی شدند و ۷۲ درصد انعقاد قرارداد انجام شده است.

فارس: قرار است روند احداث و بازسازی تا شب عید سال ۱۳۹۹ به اتمام برسد درحال حاضر وضعیت استان چطور است آیا این امر عملی می‎شود؟

زمانی نژاد: ما سر قولمان هستیم، پیمان‎کاران در منطقه حضور  پیدا کردند، حدود ۱۰ هزار تن سیمان رایگان و یک هزار تن میله گرد توزیع کردیم، پروانه تمام واحدها،نقشه و نظارت رایگان است،در روستاها اگر منازلی در حریم رودخانه‎ها احداث شده بودند موظف به تهیه زمین برای آنها هستیم تا الان نیز این کار انجام شده است در شهرها هم قرار شد راه و شهرسازی زمین در اختیار ما قرار دهد.

ارائه کمک‎های بلاعوض و تسهیلات بانکی به خانه‎های احداثی در حریم رودخانه‎ها

فارس: منازلی که در حریم رودخانه‎ها بودند آیا شامل تسهیلات و کمک‎های بلاعوض می‎شوند؟

زمانی‎نژاد:خانه‎هایی که در حریم رودخانه‎ها احداث و مجوز ساخت داشتند و با وقوع سیل خانه‎هایشان دچار خسارت شد می‎توانند از زمین‎های رایگانی که در اختیارشان قرار می‎دهیم استفاده کنند، هم چنین سیمان و بقیه مصالح رایگان نیز در اختیارشان می‎گذاریم از طرفی کسانی که ساخت و ساز غیر مجاز داشتند از تسهیلات و کمک‎های بلاعوض می‎توانند استفاده کنند فقط باید زمین را خودشان تهیه کنند البته ما هم برای تهیه زمین تلاش می‎کنیم.

فارس: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به کوتاه شدن بروکراسی‎های اداری مربوط به ساخت،بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل تأکید کرده بودند در این رابطه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

زمانی نژاد: هر چه می‎گذرد روند روتین‎تر می‎شود،در شهرها چون شهرداری باید پروانه صادر و نظام مهندسی نقشه را تأیید کند کمی پروسه زمان‎بر است، در روستاها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که حدود ۵۰ تیپ نقشه را تحویل دهیاری‎ها دادیم متقاضی وقتی مراجعه می‎کند دهیاری این ۵۰ تیپ نقشه از ۴۵  تا ۱۰۰ متری را نشان می‎دهد زمین‎ها تا ۱۰۰ متر رایگان است اگر کسی تمایل به ساخت منزل با متراژ بالای ۱۰۰ متر باشد باید اضافه آن، هزینه نقشه و نظارت را خودش پرداخت کند البته ۹۹ درصد، متقاضی تا ۱۰۰ متر هستند روند روز به روز بهتر می‎شود امیدواریم تا پایان شهریور با کل احداثی‎ها انعقاد قرارداد شود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول