اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بانک کشاورزی بنگاه‌دار خوبی برای آذرآب نیست

استاندار مرکزی گفت: آذرآب بی‌صاحب مانده و بانک کشاورزی بنگاه‌دار خوبی برای آذر آب نیست.

بانک کشاورزی بنگاه‌دار خوبی برای آذرآب نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید علی آقازاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه ۷۵۱ پروژه همزمان با هفته دولت در استان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، اظهار داشت: میزان اعتبار سرمایه‌گذاری شده برای اجرای برنامه‌های هفته دولت هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان است که بیشتر این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی و انجام برخی پروژه‌ها توسط بخش دولت صورت می‌گیرد.

وی افزود: پروژه‌های هفته دولت زمینه اشتغال 7 هزار و ۳۴۴ نفر را فراهم می‌کند.

استاندار مرکزی بیان داشت: سال گذشته میزان اشتغال‌زایی برنامه‌های هفته دولت 4 هزار و ۳۳ نفر بود که هفته دولت سال جاری میزان اشتغال‌زایی دو برابر سال گذشته است.

آقازاده گفت: محوریت و رویکرد برنامه‌های هفته دولت در سال جاری  متمرکز در روستاهای شهرستان‌ها است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در هفته دولت ۶۰۹ پروژه با ۸۱۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ۱۰۰ پروژه نیز آغاز شد، گفت: در هفته دولت سال جاری به لحاظ آماری ۲.۵ برابر نسبت به مشابه سال گذشته افزایش داشتیم.

استاندار مرکزی با اشاره به پروژه‌های اقتصادی و عمرانی هفته دولت نیز اظهار کرد: در هفته دولت ۱۳۰ پروژه اقتصادی با اعتبار هزار و ۵۹ میلیارد تومان کلنگ‌زنی و ۶۸۱ پروژه عمرانی به ارزش ۹۳۱ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: ثبات نسبی و کاهش اندک ارز طی سه ماه اخیر نویدی است که تحریم‌ها را با موفقیت دور زده‌ایم و علی‌رغم تهدید و تحریم‌های دشمنان توانسته‌ایم بر مشکلات فائق شویم.

آقازاده با بیان اینکه از نظر صنعتی آرامش نسبی در سال گذشته و پنج‌ماهه نخست سال جاری در استان حاکم بود، افزود: بر اساس گزارش شورای امنیت کشور در سه‌ماهه نخست سال جاری رتبه استان ۵ پله نسبت به مشابه سال گذشته ارتقا یافته و تثبیت و پایداری صنایع و واحدهای تولیدی با همکاری تولیدکنندگان و کارگران تحقق یافت.

وی با اشاره به مشکلات صنایع بزرگ استان نیز گفت: با ارائه این آمار بازهم نمی‌توان مدعی شد مشکلات صنایع بزرگی همچون هپکو، آذرآب، واگن پارس رفع شده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: سال گذشته مقرر بود دستگاه‌های اجرایی تعهدات خود را در قبال این صنایع بزرگ استان انجام دهند که بخش اعظمی از آن محقق نشد و مشکلات پابرجاست و باید اذعان داشت اکنون شرایط هپکو و آذرآب به نسبت واگن پارس و ماشین‌سازی و ایرالکو خیلی حساس‌تر است و می‌طلبد حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دستگاه‌های دولتی و سفارش‌دهندگان بخش خصوصی صورت گیرد.

آقازاده با اشاره به فعالیت واحدهای کوچک بیان کرد: مشکلات واحدهای کوچک به‌مراتب کمتر است چراکه مدیران بخش خصوصی تلاش می‌کنند درآمد هزینه یکسان باشد و در منابع خود صرفه‌جویی کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با تعامل و همدلی میان مردم و مسؤولان شاهد کمرنگ شدن اثرات تحریم در کشور هستیم و امید داریم تا پایان سال فشارهای ناشی از تحریم را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

استاندار مرکزی با اشاره به حقوق معوقه کارگران شرکت هپکو و آذرآب نیز بیان داشت: در حال حاضر حقوق معوقه کارگران شرکت هپکو دو ماه و معوقه شرکت آذرآب سه ماه است که مقرر شده هفته آتی حقوق خردادماه کارگران شرکت آذرآب پرداخت شود.

آقازاده اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه آذرآب بی‌صاحب است و بانک کشاورزی مسئولیت ۲۳ درصد کارخانه را بر عهده دارد که باید گفت بانک کشاورزی در این خصوص ضعف و سوء مدیریت دارد و باید سهم خود را به بنگاهی سالم واگذار کند.

وی اضافه کرد: با سازمان خصوصی‌سازی در خصوص مشکلات صنایع بزرگ استان مذاکراتی صورت گرفته که امید است با ارائه تدابیر ویژه به نتایج مطلوبی دست یابیم.

استاندار مرکزی در خصوص شرکت ایرالکو نیز گفت: یکی از موارد تحریمی فلز آلومینیوم است و چنانچه این شرکت پس از رفع مشکلات به چرخه تولید برسد میزان تولید را سالانه باید به ۱۸۰ هزار تن برساند مشروط بر اینکه فعالیت کارخانه منطبق با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی باشد.

آقازاده عملکرد استان در حوزه اقتصادی و صنعتی استان از ابتدای سال گذشته تاکنون را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: برای نخستین بار سال گذشته میزان صادرات استان از مرز یک میلیارد دلار به همت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی عبور کرد که رکوردی ارزشمند است.

وی در خصوص حوزه کشاورزی به‌ویژه بخش شیلات تصریح کرد: سال جاری در حوزه تولید محصولات شیلاتی نسبت به مشابه سال گذشته شاهد ۳۰ درصد رشد بودیم و با توجه به اینکه مصرف آبزیان با بسیاری از بیماری‌ها مقابله می‌کند در این خصوص به راندمان بسیار مناسبی رسیدیم.

آقازاده در خصوص تولید غلات استان نیز اظهار کرد: سال گذشته در استان ۳۲۰ هزار تن غلات تولید شد که پیش‌بینی می‌شود سال جاری به بیش از ۳۷۰ هزار تن برسد و تاکنون ۲۸۰ هزار تن غلات از کشاورزان خریداری شده است.

وی ادامه داد: خرید گندم در کشور نسبت به مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته و این در حالی است که میزان خرید گندم در استان با کاهش ۵ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته مواجه شده است و دلیل آن‌هم به سبب کمبود نهاده‌های دامی است.

 انتقال آندسازی با سرعت اندکی انجام می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تعداد پروژه‌های عمرانی هفته دولت در شهر اراک ۱۱۸ پروژه، شازند ۱۱۱ و شهرستان ساوه ۹۲ پروژه است که بیشترین پروژه‌های عمرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

مهدی زندیه وکیلی میزان اعتبارات عمرانی استان در سال جاری را ۳۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان اعتبار تاکنون ۴۷ درصد تخصیص یافته و ۴۰ میلیارد تومان نیز برای مناطق سیل‌زده اعتبار در نظر گرفته شده که ۷۰ درصد آن اختصاص یافته است.

وی با اشاره به پروژه شهرک خودرو تصریح کرد: مشکل ادامه پروژه شهرک خودرو با ورود نماینده عالی دولت در استان برطرف شد و بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵، باید استقرار واحدهای مزاحم توسط شهرداری و شورای شهر در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد.

زندیه‌وکیلی در خصوص فعالیت شرکت ایرالکو نیز گفت: در برنامه زمان‌بندی البته با تأخیر تمام خطوط قدیم شرکت ایرالکو که مهم‌ترین علت آلایندگی بود از مدار خارج شد اما انتقال آند سازی با سرعت اندکی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی نمی‌توان آند وارد کرد و مقرر شده ساخت آند در داخل کشور انجام شود باید بر اساس برنامه زمان‌بندی، این اقدام صورت گیرد که در حال حاضر منابعی مصوب شده و اقدامات نیز آغاز شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: در سال جاری صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده تا از مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

سعید فرخی در خصوص جذب سرمایه‌گذار در استان نیز اظهار داشت: تا ابتدای تیرماه سال جاری به لحاظ تأسیس و اشتیاق به سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد و همچنین در خصوص پروانه بهره‌برداری نیز شاهد رشد ۳۰ درصدی در استان بودیم.

 مسائل و مشکلات اقتصادی تنها مختص به استان نیست

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز بیان داشت: مسائل و مشکلات اقتصادی تنها مختص به استان نیست و در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور ویژه است و باید گفت در شرایط غیر معمول شاهد مشکلاتی هستیم اما نوع برخورد با مشکلات باید مورد توجه واقع شود.

بهروز اکرمی با اشاره به تجمعات کارگری استان نیز گفت: علی‌رغم مشکلات اقتصادی  تجمعات کارگری در سال جاری نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته، اما بدان معنا نیست که در صنایعی همچون آذرآب و هپکو مشکلاتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در میانگین حقوق معوقه استان مرکزی جزء ۵ استان کشور است که کم‌ترین میزان حقوق معوقه را دارند و در تلاش هستیم که به صورت جدی مشکلات را برطرف کنیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان داشت: توصیه نمی‌کنیم کارگران با اعتصاب مشکلات خود را مورد پیگیری قرار دهند اما مسئولان مدافع منافع کارگران هستند و با پیگیری به طور حتم نتایج خوبی حاصل می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول