اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«همدان»، روز پورسینا

نامگذاری روز همدان در زادروز پورسینا فرصتی است تا از همدان بگوییم، از دانشمندانی چون بوعلی‌سینا و شاعرانی چون باباطاهر و عین‌القضات، از دشت زیبای میشان و آبشار گنجنامه که در کشور نیز بی‌نظیر است.

«همدان»، روز پورسینا

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، یکم شهریورماه زادروز پورسینا فیلسوف و دانشمند تاریخ ایران‌زمین در اواخر سده چهارم و اوایل سده پنجم قمری است، آرمیدن این حکیم بزرگ در همدان باعث شده نام او با همدان عجین شود و هرجا قرار است نشانی از اینن دیار داده شود، تصویر مقبره بوعلی‌سیناست که وسط می‌آید. از همین رو یکم شهریورماه «روز همدان» نامگذاری شده است، روزی که قرار است به معرفی این سرزمین کم‌نظیر به ایران و جهان کمک کند، اگرچه همدان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و جذابیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی را در کنار هم دارد که در کمتر نقطه‌ای از جهان یافت می‎شود، اما هنوز نتوانسته از این داشته‌ها به خوبی استفاده کند.

نامگذاری «روز همدان» فرصتی دست می‌دهد تا از همدان بگوییم، از دانشمندانی چون بوعلی‌سینا و شاعرانی چون باباطاهر و عین‌القضات، از دشت زیبای میشان، آبشار گنجنامه و معماری‌هایی که در داخل کشور نیز بی‌نظیر است.

شهرهای دیگر ایران‌زمین نهایتاً ابنیه‌ یا معماری‌هایی دارند که به یک دوره از تاریخ محدود می‌شود اما این دیار از هگمتانه و اکباتان شروع می‌شود تا به همدانای امروز برسد. قدمت این شهر به بیش از 3 هزار سال می‌رسد، شهری که از بدو شکل‌گیری همواره دارای سکنه بوده و اکنون نیز یکی از کلانشهرهای کشور به شمار می‌رود.

همدان به شایستگی  صاحب جایگاهی والا در عرصه فرهنگ و تاریخ و تمدن در کشور است چراکه  نخستین پایتخت اولین سلسله حکومت ایران بوده که هگمتانه نشانه و نماد آن است. تپه هگمتانه در دوره ماد و هخامنشی است، این تپه باستانی واقع در مرکز شهر و پهناورترین تپه باستانی ایران با مساحت  حدود 30 هکتار است.

از دوران اکباتان و هخامنشیان نیز گنجنامه باقی مانده است، این اثر تاریخی و ارزشمند که قرن‌هاست در دل الوند کوه بر ایران و جهان می‌تابد و در 25 کیلومتری جنوب غربی همدان واقع شده است.

مجسمه شیرسنگی از یادمان‌های تاریخ باستان در شهر همدان است که در انتهای خیابان 12 متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام جای گرفته‌ است.

گنبد علویان در چهارباغ علویان در محدوده میدان امامزاده عبدالله(ع) شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است. بر اساس شناسنامه بنا، این گنبد متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بود. در دوره‌های بعد با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره آن خاندان تبدیل شد خاقانی به کنایه از آن به عنوان «گنبد سبز» یاد کرده است و فرهنگ عامیانه مردم استان نیز بر این امر دلالت دارد.

یکی دیگر از جاذبه‌های کم‌شناخته همدان، برج قربان در محله زندی‌ها نزدیک دبیرستان ابن سیناست، این بنا از یک برج 12 ضلعی آجری با گنبد هرمی‌ شکل 12 ترک آجری تشکیل شده و روی طاق  این برج سنگ‌نوشته‌ای وجود دارد که قدمت آن به سال 1009 هجری قمری می‌رسد. این بنا مدفن شیخ‌الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است.

آرامگاه باباطاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و در میدان باباطاهر واقع شده است این اثر در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

میدان امام(ره)  میدان بزرگی است که طرح و نقشه آن توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده بود، با وجود قدمت تقریباً یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌ است. طراحی و اصول خیابان‌کشی خیابان‌ها از این میدان دایره شکل است  به طوری که هر چه شهر گسترده‌تر می‌شود غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی است.

بازارهای همدان مسقف‌اند و متعلق به دوره قاجار با بیش از 500 حجره در مجاورت میدان مرکزی همدان است. راسته بازارهای سنتی همدان چون موتابخانه، کفشدوزخانه، صحافخانه و دباغخانه مایحتاج روزانه همدانی‌ها را پاسخ می‌دهند.

آرامگاه حکیم هزاره‌ها یکی  از آثاری است که در همدان  به ثبت ملی رسیده،  بنای اولیه این مقبره در زمان قاجار به دستور نوه فتحعلی شاه ساخته  شده است. در سال1330  هجری شمسی انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد پورسینا ساخت آرامگاه جدیدی  را در پیش گرفت و در سال 1333 این سازه به اتمام رسید. طرح بنای فعلی آرامگاه  توسط مهندس هوشنگ سیحون مطابق  قدیمی‌ترین بناهای تاریخ  اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس ساخته شد.

البته همدان علاوه بر مراکز تاریخی و طبیعی از انواع مواد غذایی مختص به خود نیز برخوردار است. کماج، شیره انگور، کشمش، سیر، انگشت‌پیچ، قالی،  عسل، نقل، گردو، سفال و سرامیک، گیاهان دارویی از مهم‌ترین سوغات این دیار کهنه است.

انتهای پیام/89033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول