اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

طرح ابتکاری وکیل گنبدی برای کاهش بزهکاری/ «وکیل خانواده» طرحی ارزان و کارآمد

عضو هیأت مدیره مرکز وکلای استان گلستان با اشاره به اینکه وجود یک مشاور حقوقی در هر خانواده لازم و موجب کاهش بسیاری از جرائم و بزه‌ها می‌شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم طرح «وکیل خانواده» در سطح کشور اجرایی شود.

طرح ابتکاری وکیل گنبدی برای کاهش بزهکاری/ «وکیل خانواده» طرحی ارزان و کارآمد

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، بدون شک قرن اخیر را باید قرن تاثیرات پیشرفت علم و تکنولوژی بر سبک زندگی، رفتار و حتی گفتار آدمیان دانست و با وجود برخی مقاومت‌های علمی و هوشمندانه افراد در برابر آن به هیچ عنوان نمی‌توان این تاثیر را چه در بخش مثبت و چه منفی انکار کرد.

افزایش ارتباطات رسانه‌ای، گسترش شبکه‌های اجتماعی، تبدیل شدن هویت افراد به هویت مجازی، تقویت دولت الکترونیک و مبادلات بانکی در «فضای وب» همه و همه از یک سو و مشکلات اقتصادی، درگیری‌های ذهنی خانواده برای تامین معاش و دور شدن جوامع خانوادگی از سبک زندگی ایده‌آل و کانون گرم گذشته همه و همه مواردی است که توانسته با تغییر شیوه و رفتار انسان‌ها به نوعی زمینه را برای برخی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی آماده کند.

بدون تردید بروز بسیاری از جرائم و بزهکاری‌ها در جامعه را باید معلول همین تغییرات و اتفاقات موجود دانست که به دلیل عدم دانش و برنامه‌ریزی متناسب با پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه فرهنگی و هنری اقدامات شایسته‌ای صورت نگرفته است.

یکی از مشکلات امروز جامعه افزایش نسبی بروز جرائم خرد و بزهکاری در جامعه به ویژه با ریشه‌های روانی و عاطفی در جامعه است، از این رو با «عبدالصمد بردی‌پور» وکیل پایه یک دادگستری عضو هیأت مدیره مرکز وکلای استان گلستان و استاد دانشگاه گفت و گویی داشته‌ایم تا به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم.

*آموزش حلقه مفقوده مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

فارس: نکته مغفول در حوزه مسائل اجتماعی از نظر شما چیست؟

بردی‌پور: نکته مغفول در حوزه اجتماعی به نظر بنده همان موضوع آموزش است، موضوعی که کمتر مورد توجه گرفته و با وجود تاثیرات مستقیم و کاربردی در این حوزه اصلا در معادلات و برنامه‌ریزی‌ها دیده نمی‌شود.

آموزش آن‌قدر مهم است که خداوند متعال نیز برای مخلوقات خود آموزش را از طرق مختلف برنامه‌ریزی و طراحی کرده و در طول تاریخ انسان نیز از طریق آموزش در حوزه مادی و معنوی رشد کرده است.

فارس: مهم‌ترین نهاد مسؤول در حوزه مباحث اجتماعی و اخلاقی در جامعه کدام نهادها هستند؟

بردی‌پور: به نظر بنده در گام نخست باید به نقش خانواده به عنوان رکن اصلی تربیت و آموزش توجه کرد و حتی برای خانواده‌ها نیز آموزش‌هایی را برقرار ساخت تا بتوانند به درستی در مسیر تربیت فرزندان خود گام بردارند و مطابق با نیازهای زمانه و تغییرات نسل به وجود آمده به نیازهای جوانان خود توجه و در همه حوزه‌های عاطفی، مادی و معنوی موثر عمل کنند.

فارس: نقش آموزش و پرورش را در رعایت قانون، پرهیز از بزه و جرم و همچنین آسیب‌های اجتماعی چه می‌دانید؟

بردی‌پور: خب طبیعتا چون مدرسه خانه دوم هر فرد نوجوان است نقش موثر و مهمی را در این حوزه‌هایی که نام بردید دارد که باید به آن از زوایای متعددی نگریست، به طور مثال وضع قوانین و آئین‌نامه‌های درست تربیتی و اخلاقی در مدارس، نهادینه کردن نظم، احترام به قانون و ریشه دوانیدن مفاهیم ارزشی و اخلاقی در جان نوجوان در مدرسه ممکن و میسر است.

اگر مدرسه را به عنوان یکی از فضاهای با هویت آموزش رها کنیم بعدها صدها دستگاه فرهنگی با هزاران میلیارد بودجه و اعتبار نمی‌توانند آن تاثیر و خروجی که مدرسه داشته است را ایجاد کنند.

* صدا و سیما «حقوق شهروندی» را آموزش دهد

فارس: صدا و سیما چه کمکی می‌تواند در این حوزه به ما کند؟

بردی‌پور: امروزه بیشتر وقت نوجوانان و جوانان در منزل با تلویزیون پر می‌شود و این تلویزیون است که به مثابه یک معلم خوب یا بد می‌تواند بسیاری از مفاهیم را در اذهان نوجوانان ما نهادینه کند. به طور مثال ما در کشورمان در حوزه آشنایی و رعایت حقوق شهروندی بسیار ضعیف هستیم که صدا و سیما می‌تواند این مهم را در ابعاد مختلف آن در سطح جامعه گسترش دهد.

صدا و سیما اگر در برنامه‌های خود از افراد و کارشناسان آشنا به مسائل و مباحث حقوقی دعوت کرده و این آموزش‌ها را به مردم دهد بدون تردید مردم ما به راحتی می‌توانند با حقوق خود در جامعه آشنا شوند.

فارس: پیشنهاد شما برای کمک به خانواده‌ها، آموزش و یادگیری حقوق فردی و اجتماعی چیست؟

بردی‌پور: بنده نکته اصلی و مهم‌ترین موضوعی که در این مصاحبه قصد دارم به آن تکیه کنم را همین موضوع می‌دانم، پیشنهادی مبتنی بر تحقیق و پژوهش شخصی و به نظر بنده کاملا واقع‌گرایانه و قابل اجرا که نام آن را طرح «وکیل خانواده» گذاشته‌ام.

بنده در بسیاری از محافل در ماه‌های اخیر بر این طرح تاکید کرده و ابعاد مختلف آن را تشریح کرده‌ام و معتقد هستم این طرح می‌تواند ما را به سرعت نسبت به بسیاری از آسیب‌ها ایمن کرده و از حجم بسیاری از پرونده‌های قضایی بکاهد.

طرح وکیل خانواده می‌تواند با هزینه‌های بسیار کمتری از طرحی همچون پزشک خانواده برای دولت اجرایی شود و مردم را در وهله نخست با حق و حقوق خود آشنا کرده و سپس مشاوره حقوقی مناسب را به وی ارائه کند.

بنده به عنوان یک وکیل بارها به این موضوع برخورد کرده‌ام که بسیاری از پرونده‌ها به دلیل عدم آشنایی به قانون در دادگستری باز شده و بسیاری از اتفاقات جانبی و ثانویه بعد از این باز شدن پرونده رخ داده است که به همه این‌ها برخی مشکلات روحی و روانی برای برخی افراد کم بضاعت که امکان مشاوره حقوقی مناسب ندارند را باید اضافه کرد، این موضوعات همگی می‌تواند با طرح وکیل خانواده مرتفع شود.

بسیاری از تحقیقات ما نشان می‌دهد وقتی بسیاری از پرونده‌ها را کالبدشکافی کنیم به وقوع جرم و بزه به دلیل ناشی‌گری یکی از اعضای خانواده و عدم آشنایی وی به قانون بوده است، در صورتی که اگر یک مشاور حقوقی در کنار این خانواده بود با کمترین مشکل و هزینه این موضوع قابل حل بود. پرونده‌های شایع و مبتلا به زیادی از جمله قراردادهای پیش فروش منزل، نقل و انتقال املاک و یا پرخاشگری‌های زبانی و ... از این دسته پرونده‌هاست.

* فقدان ماده قانونی یا ابهام در آن بعضا مقابله با جرائم را سخت می‌کند

فارس: خود قانون در شکل‌گیری ذائقه و رفتار جامعه چه نقشی دارد؟

بردی‌پور: بدون شک قانون بزرگترین عامل برای شکل‌دهی به رفتارها و حرکت‌های مثبت و منفی در جامعه است و اگر قانون به درستی وضع شده و برای زوایای مختلف موضوعات با دقت حرفی برای گفتن داشته باشد به سرعت رفتار افراد نیز بر همان اساس سامان می‌پذیرد.

متاسفانه در برخی از موارد فقدان مواد قانونی و یا عدم صراحت و ابهام در قانون باعث می‌شود برخی جرائم به سرعت گسترش یافته و در تمام جامعه رسوخ کند که آن زمان برای مقابله با آن بسیار دیر شده است، به طور مثال می‌توان به موضوع فعالیت‌های اقتصادی هرمی از جمله «گلدکوئیست» اشاره کرد.

موضوعی که چهار سال به دلیل فقدان ماده قانونی مناسب و متناسب با این موضوع تمام جامعه را فرا گرفت و بسیاری از جوانان ما را فریب داد و ارز بسیاری را از کشور خارج کرد. بعد از چهار سال و با الصاق تبصره‌ای به قانون فضایی برای برخورد قانونی و تعیین تکلیف این فعالیت و جرم‌انگاری آن فراهم شد.

فارس: آیا طرحی برای آموزش به ویژه نسل جوان و نوجوان در حوزه مسائل حقوقی دارید؟

بردی‌پور: قطعا باید برای ارائه طرح جامع و کامل فکر کرد، زمان صرف کرد و با مشورت بسیاری از بزرگان آن را به صورت مدون ارائه کرد، اما اجمالا و به صورت فوری اگر بخواهم بیان کنم باید بر این نکته تاکید کرد که می‌توان در کتب آموزشی از دوره ابتدایی بدون استفاده از الفاظ و واژه‌های حقوقی و برخی کلمات خشن و ... کودکان را با برخی مفاهیم در قالب بازی و شعر و ... آشنا کرد، در مقطع متوسطه مفهوم بزه و اقدامات خلاف قانون را مطرح و در دبیرستان به بزه و برخورد قانونی با آن پرداخت.

* پارک شهدای گمنام تجربه موفق گنبدکاووس در پیشگیری از جرم

فارس: جمله پیشگیری بهتر از درمان است در حوزه اجتماعی چقدر واقع‌نگرانه است؟

بردی‌پور: بنده این جمله را نه تنها یک شعار بلکه یک مفهوم کاملا حقیقی و ثابت شده می‌دانم، زیرا به صورت مکرر آن را تجربه کرده و شاید برخی اوقات خودمان هم باورمان نمی‌شد که پیشگیری تا چه میزانی می‌تواند نتایج مثبتی را با خود به ارمغان بیاورد.

به طور مثال در همین شهر خودمان، در سال‌های گذشته قریب به دو دهه قبل مکانی به عنوان جنگل مصنوعی وجود داشت که بسیاری از پرونده‌های بزهکاری در انواع مختلف آن در این مکان رخ می‌داد، که با تدبیر و هوشمندی بسیار خوب مدیران وقت و به برکت حضور مزار شهدا در این مکان و تبدیل آن به یک فضای خانوادگی و عمومی عملا با پیشگیری از وقوع جرم بدون هیچ‌گونه رفتار سلبی تمامی جرائم  بزهکاری‌ها در این مکان به صفر رسید.

فارس: حرف ناگفته‌ای اگر دارید بفرمائید:

بردی‌پور: من تشکر می‌کنم از توجه خبرگزاری فارس به موضوعات اجتماعی و خانواده و از این که نگاه این خبرگزاری به این موضوعات تخصصی بوده و از نظر کارشناسان استفاده می‌کند، کمال تشکر را دارم.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول