اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی جنگل ارسباران

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با انتقاد از تعلل وزارت دفاع برای اعزام بالگرد به منظور اطفاء حریق در جنگل‌های ارسباران گفت: برای مهار آتش‌سوزی‌های بزرگ نیازمند هواپیماهای بزرگ آبپاش هستیم،

احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی جنگل ارسباران

حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص دلیل عملکرد کند ستاد واکنش سریع برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در کنترل و مهار آتش‌سوزی جنگل ارسباران گفت: مجموعه وزارت دفاع در آتش‌سوزی اخیر همکاری مناسبی نداشتند. آنها قول داده بودند بالگردی را به منطقه اعزام کنند اما در روزهای نخست این اعزام بالگرد عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: برای اطفای این حریق باید از تجهیزاتی همچون بسکت هم استفاده می‌شد که در ارائه این تجهیزات با تاخیر عمل شد. 

*تاخیر دو روزه یگان هوایی برای اعزام بالگردها اطفا حریق را دچار مشکل کرد

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه روز گذشته همه قوا از جمله یگان هوایی نیروهای مسلح، نیروهای سپاه و یگان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها برای اطفای حریق جنگل‌های ارسباران در صحنه حضور یافتند و همکاری کاملی داشتند، گفت: اما تاخیر دو روزه یگان هوایی برای اعزام بالگردها ما را دچار مشکل کرد. 

ظهرابی با بیان اینکه جنگل‌های ارسباران و به طور کلی پوشش گیاهی مناطق آذربایجان شرق به دلیل بارندگی‌های مناسب امسال شرایط ویژه‌ای یافته و باعث رشد حوادث آتش‌سوزی شد، اظهار داشت: بیشترین مساحت آتش‌سوزی اراضی کشور در این استان رخ داده است. 

وی ادامه داد: علت عمده این آتش‌سوزی‌ها ورود بی‌ضابطه گردشگران به همه مناطق جنگلی است.

*آتش سوزی اخیر به صورت لکه‌ای اتفاق افتاد

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص وسعت آتش‌سوزی جنگل ارسباران توضیح داد: حریق این جنگل به صورت گسترده و وسیع نبوده بلکه به صورت لکه‌ای و همزمان اتفاق افتاده است که عمده این حریق‌ها تا ظهر روز اول توسط نیروهای یگان حفاظت و نیروهای کمکی از ارتش و سپاه مهار شد اما به دلیل وزش باد در عصر همان روز حریق دوباره شعله‌ور شد.

* احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی همچنان پابرجاست

ظهرابی در خصوص احتمال تعمدی بودن این آتش‌سوزی نیز گفت: از آنجایی که مناطق آتش گرفته جزو مناطق صعب‌العبور بوده و آتش‌سوزی‌ها به صورت پراکنده اتفاق افتاده است و برای مهارش در فاصله‌های زمانی مختلف اقدام شد، تصور می‌شود این آتش‌سوزی‌ها در مناطقی به صورت عمدی اتفاق افتاده است. 

وی خاطرنشان کرد: برای مهار این آتش‌سوزی همه نیروی یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، نیروهای مسلح و مدیریت بحران استان تلاش کردند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: در چند نقطه از مناطق تحت تاثیر آتش سوزی که به صورت کامل صعب‌العبور بودند راهی جز حضور بالگرد برای خالی کردن بسکت‌های حاوی آب وجود نداشت.

وی ابراز خاطرنشان کرد: البته در برخی مناطق که طعمه حریق شده بودند بالگرد نمی‌توانست کمک کننده باشد چراکه عمده کاربرد بالگردها در چنین مناطقی جابجایی نیروها است که در این آتش سوزی مقامات محلی با کمک موتور سیکلت این جابجایی را انجام دادند.

*طراحی هواپیمای بزرگ آب‌پاش برای مهار آتش‌سوزی‌های وسیع

وی با اشاره به اینکه برای کنترل و مهار بسیاری از آتش‌سوزی‌‌ها در جنگل نیازمند هواپیماهای بزرگ آبپاش هستیم، گفت:‌ حجم مخزن این هواپیماها حدود 20 هزار لیتر است و می‌تواند در اطفای حریق بسیار کمک کننده باشد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد:‌با توجه به تحریم‌ها امکان خرید این هواپیماها وجود ندارد اما سال گذشته با حضور مسؤولان وزارت دفاع، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و  سازمان جنگل‌ها تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که بر اساس این تفاهم نامه وزارت دفاع مسؤولیت طراحی و ساخت این نوع هواپیماها را با توجه به امکانات موجود پذیرفت.

ظهرابی خاطرنشان کرد:‌ما برای ساخت این نوع هواپیماهای از نوع ایلوشین را پیشنهاد داده‌ایم و وزارت دفاع در نظر دارد از هواپیماهای مسافربری که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند برای ساخت این هواپیماهای بزرگ آبپاش استفاده کنند، که براساس آخرین پیگیری‌ها این نهاد در حال طراحی این هواپیماست.

*ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران دچار مشکل نمی‌شود

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص وسعت آتش‌سوزی سه روز گذشته جنگل‌های ارسباران و احتمال رد شدن پیشنهاد ثبت جهانی آن نیز توضیح داد: جنگل‌های ارسباران سال‌های متمادی به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شده‌اند و مناطق بکر ودست نخورده‌ای در آن وجود دارد و بعید است با این آتش‌سوزی ثبت جهانی آن دچار مشکل شود. ضمن اینکه هنوز بر روی وسعت آتش‌سوزی کار کارشناسی صورت نگرفته و 300 هکتار عنوان شده یک برآورد احتمالی است.

ظهرابی در پایان با اشاره به اینکه 160 هزار هکتار از این جنگل‌ها تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد، گفت: برای برآورد خسارات وارده این آتش‌سوزی نیازمند تصاویر هوایی وماهواره‌ای هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول