اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش ایندیپندنت از افزایش احساسات ضدصهیونیستی در اوانجلیست‌های آمریکا

تفکرات ضد صهیونیستی در میان اوانجلیست‌های مسیحی که معتقدند یهودی‌ها در حال دسیسه‌چینی برای در دست گرفتن کنترل آمریکا هستند، رو به افزایش است.

گزارش ایندیپندنت از افزایش احساسات ضدصهیونیستی در اوانجلیست‌های آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است روابط دولت خود با رژیم صهیونیستی را گسترش دهد، تفکرات ضدصهیونیستی در میان اوانجلیست‌های مسیحی آمریکا که از طرفداران اصلی او هستند رو به افزایش است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»‌، «لوبا یانکو» خدمتکار یک کلیسای اوانجلیستی، از جمله شهروندانی است که گلایه‌های زیادی از وضعیت فعلی آمریکا دارد. یانکو معتقد است ترامپ سعی می‌کند بر اساس ارزش‌های دین مسیحی رفتار کند اما طبق آنچه به‌صورت آنلاین از او می‌بیند، به‌نظر می‌رسد گروه خاصی بر سر راه او قرار گرفته‌اند.

این زن اوانجلیست گفت: «محیطی صهیونیستی که [ترامپ] را احاطه کرده است ارزش‌هایی کاملاً متفاوت با مسیحیان دارد. این [محیط] کابالایی است. این [محیط] تلمودی است و نه سخنان خداوند».

یانکو در ادامه گفت: «چرا ارزش‌های حامی سقط جنین و حامی دگرباش‌های جنسی را [در آمریکا] وجود دارند ولی آزادی بیشتری برای حفظ ایمان خود نداریم؟ اکنون ما [هستیم که] مورد آزار قرار می‌گیریم. یهودی‌ها می‌گویند آمریکا را فتح کردیم، ما آمریکا را کنترل می‌کنیم. این چیزی است که من می‌دانم».

ایندیپندنت در ادامه ادعا کرده: این نگاه یهودستیزانه‌ای است که در میان مسیحیان اوانجلیستی در سراسر آمریکا رو به افزایش است. از زمان رحلت حضرت عیسی (ع)، از نزدیک به ۲۰۰۰ سال پیش تا کنون روابط میان مسیحیان و یهودیان تنش‌آلود بوده است. امروزه درحالی که رئیس‌جمهور آمریکا اتهاماتی را در خصوص یهودیان مطرح می‌کند و طرف‌دارانش را به عدم اعتماد به جریان اصلی رسانه‌ها تشویق می‌کند، شمار رو به افزایشی از اوانجلیست‌ها برای دسترسی به اطلاعات به اینترنت روی آورده‌اند و در آن با اعتقادات ضدیهودی آشنا می‌شوند.

به نوشته ایندیپندنت، مسیحیان شیوه تفکر خود در خصوص یهودیان را از منابع مختلفی دریافت می‌کنند: از تاریخ بلند حمایت از اسرائیل، از کشیشان هراس‌آلودی که از نفوذ یهودیان در ویدئوهای یوتیوب نگران هستند و از ترامپ، که این هفته اعلام کرد یهودیانی که به دموکرات‌ها رای دهند - بیش از 70 درصد آنها - عهدنشناس هستند.

در کلیساهای سراسر آمریکا، اوانجلیست‌ها باور ندارند که می‌توانند اخبار و حقایق را از طریق رسانه‌هایی که ترامپ آن‌ها را «رسانه‌های اخبار جعلی» می‌نامد کسب کنند و در عوض اخبار را از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های دیگری دنبال می‌کنند.

با این حال «مارک انگلیش»، کشیش کلیسایی که یانکو در آن خدمت می‌کند، در پاسخ به این سوال که درباره اعتقادات یانکو نظیر این‌که یهودی‌ها دولت را اداره می‌کنند چه نظری دارد گفت: «من در دولت نیستم. مانند این است که تلاش کنم از کار بیمه سر در بیاورم. دولت بسیار پیچیده است. گمان نمی‌کنم فقط یک گروه همه چیز را کنترل کند».

اوانجلیست‌ها، یهودیان را پیشینیان دینی خود می‌شمارند. بخش عهد عتیق انجیل بین دو دین مسیحیت و یهودیت مشترک است و همچنین توصیه‌های مشترکی نظیر دوست داشتن همسایه همانند دوست داشتن خود، بین این دو دین وجود دارد. علی‌رغم این‌که یهودیان منکر ظهور حضرت مسیح (ع) هستند، اوانجلیست‌ها عموما به یهودیان علاقه دارند و آنها را پیشینیان دینی خود می‌دانند.

یکی دیگر از دلایل حمایت اوانجلیست‌ها از رژیم صهیونیستی این است که به این پیش‌گویی باور دارند که بازگشت مسیح زمانی رخ می‌دهد که یهودیان در سرزمین فلسطین ساکن می‌شوند. 

ایندیپندنت می‌افزاید: اما از سوی دیگر، الهیات دین مسیحی و ضد یهودیت، قرن‌ها و از پیش از «مارتین لوتر» (بنیان‌گذار پروتستانیزم) دست در دست ضدیت با یهود داشته است. امروزه عقیده رایج میان مسیحیان این است که یهودیان موجب قتل مسیح شدند و باید تاوان آن را بپردازند.

«دنیل هومل» تاریخ‌دان و استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا می‌گوید: «شمار زیادی از اوانجلیست‌ها هستند که این دیدگاه را درباره قدرت یهودیان دارند که گمان می‌کنند یهودیان همه چیز را کنترل می‌کنند. جری فالول طنزی درباره این‌که چگونه یهودی‌ها می‌توانند پول بیشتری دربیاورند مطرح کرد».

هومل معتقد است تفکرات ضدیهودی ریشه‌ای عمیق در برخی اوانجلیست‌ها دارد که از زمینه‌ای فرهنگی و مذهبی سرچشمه می‌گیرد.

بر اساس ادعای این گزارش، از نقطه‌نظر سیاسی، اوانجلیست‌ها افکاری نزدیک به راست‌گرایان ضدیهودی دارند. هردوی این گروه‌ها از جمله حامیان ترامپ محسوب می‌شوند. او در خلال کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۱۶ توئیتی را بازنشر داد که محتوی تصویر «هیلاری کلینتون» رقیب انتخاباتیش در کنار مقادیر زیادی پول و یک ستاره شش‌پر یهودی بود.

برنامه خبری شبانه «ترو نیوز» که توسط «ریک وایلز» کشیش فلوریدایی اجرا می‌شود و بیش از 18 میلیون بیننده در سایت «یوتیوب» دارد، هدف خود را «پیشنهاد جایگزینی مثبت برای تعصب ضدمسیحی جریان اصلی رسانه‌ها می‌داند» و همواره صهیونیست‌ها را هدف انتقاد قرار می‌دهد.

وایلز اخیراً گفته است «جفری اپستین» که به اتهام قاچاق دختران زیر سن قانونی بازداشت شده بود، خودکشی نکرده بلکه او را فراری داده‌اند و به مکانی امن در سرزمین‌های اشغالی منتقل کرده‌اند. او لیستی از یهودیان «هالیوود» را ارائه کرد که در ساخت فیلمی به‌نام «شکار» نقش داشته‌اند و در آن شکار و کشتار مسیحیان سفیدپوست را به تصویر کشیده‌اند.

«استیون اندرسون» از دیگر برنامه‌سازان یوتیوب که برنامه‌هایش 62 میلیون بازدیدکننده دارد و کشیش کلیسایی در ایالت آریزونا است، در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» گفته بود آرزوی مرگ او را دارد. اندرسون گفته بود: «یهودیان معتقدند دزدی کردن از غیرکلیمی‌ها اشکالی ندارد». همچنین اظهار داشت یهودیان و هم‌جنس‌گرایان هالیوود را می‌گردانند و تأکید کرد این یهودی‌ها بودند که مسیح را کشتند پس قوم برگزیده خداوند نیستند.

منبع اصلی اخبار روز، برای بسیاری از اوانجلیست‌ها در سراسر آمریکا کانال‌های یوتیوب است. آن‌ها خبرهایی را که از نظرشان اهمیت بالایی دارند، نظیر سیاست‌های واشنگتن که بر آزادی مذهبی در مرکز دینی آن‌ها در فلوریدا تأثیر می‌گذارد از این طریق دنبال می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند در آنچه نبردی معنوی می‌نامند همواره اطلاعاتی به‌روز داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول