اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

کاهش قدرت خرید طرح‌های سنتی با گرانی لوازم طراحی دوخت

مدرس طراحی لباس و دوخت دانشگاه مارلیک نوشهر گفت: گرانی لوازم طراحی از جمله پارچه روی میزان استقبال خانواده‌ها در خرید طراحی‌های سنتی و کارهایی که کار زیادی روی آن شده تأثیرگذار است و قدرت خرید را پایین می‌آورد.

کاهش قدرت خرید طرح‌های سنتی با گرانی لوازم طراحی دوخت

نجمه اکبرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نوشهر، با اشاره به اینکه طراحی لباس از جمله رشته‌هایی است که خیلی از خانواده‌ها آن‌گونه که باید و شاید این رشته را به عنوان یک رشته مهم و اساسی نمی‌شناسند، اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها با این رشته آشنایی ندارند و آن را کاربردی نمی‌دانند در حالی که این‌گونه نیست.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل موجود این است که خیلی از دانشجویان و دانش‌آموزانی که می‌خواهند رشته طراحی دوخت و لباس را انتخاب کنند با مخالفت خانواده‌های خود مواجه می‌شوند و اطرافیان احساس می‌کنند این رشته، یک رشته خیلی مهم نیست و فکر می‌کنند در آینده تنها به عنوان یک خیاط معمولی شناخته می‌شوند در صورتی که این چنین نیست.

مدرس طراحی دوخت دانشگاه مارلیک نوشهر با تأکید بر اینکه باید به خانواده‌ها فهمانده شود که ضرورتی ندارد همه دانشجویان به دنبال رشته‌هایی از قبیل پزشکی مهندسی و یا رشته‌هایی از این قبیل بروند، تصریح کرد: خانواده‌ها فکر می‌کنند فرزندانشان با انتخاب رشته طراحی دوخت و لباس کوچک می‌شوند در حالی که این طور نیست و این رشته بسیار آینده‌ دار است

اکبرپور بیان کرد: رشته طراحی دوخت و لباس رشته‌ای است که با حداقل امکانات همانند یک دستگاه چرخ و سردوز می‌توان برای خود درآمدزایی کرد و به اقتصاد خود و خانواده کمک کرد.

وی درباره مشکلات طراحی لباس و دوخت عنوان کرد: در کنار مزایای زیادی که طراحی لباس دارد ولی این رشته یکی از رشته‌هایی است که هزینه بالایی به لحاظ خرید پارچه و سایر لوازم دارد.

این مدرس طراحی دوخت ادامه داد: در دانشگاه و یا هنرستان به دانش ‌آموزان و دانشجویان می‌گوییم موقع کار و تمرین نیاز نیست حتماً از پارچه‌های گران‌قیمت استفاده کنند بلکه می‌توان با همین پارچه‌های ارزان قیمت حتی از جنس ملافه هم تمرین و کارهای زیبایی ایجاد کرد.

وی خلاقیت را لازمه این رشته دانست و تأکید کرد: گرانی لوازم طراحی از جمله پارچه روی میزان استقبال خانواده‌ها در خرید طراحی‌های سنتی و کارهایی که کار زیادی روی آن شده، تأثیرگذار است و قدرت خرید را پایین می‌آورد.

 اکبرپور با اشاره به اینکه در هر استانی نیاز است طراحان لباس، لباس مخصوص همان استان را طراحی کرده و در نمایشگاه‌ها ارائه دهند، گفت: متأسفانه یکی از علل استقبال کم از نمایشگاه‌های مُد و لباس در استان مازندران این است که طراحان لباس، لباس سنتی همان استان را نمی‌دوزند یعنی به طور مثال در نمایشگاه‌های مازندران لباس سنتی گیلان عرضه می‌شود و این امر بر میزان استقبال تأثیرات منفی دارد.

وی درباره مهم‌ترین چالش‌ها بر سر راه طراحی دوخت و لباس در مازندران، تصریح کرد: متأسفانه برخی از افرادی که به نمایشگاه‌های مُد و لباس مراجعه می‌کنند بیشتر به دنبال لباسی هستند که مُد روز است تا اینکه به چه میزان آن لباس به آنها برازنده است یا خیر، توجهی نمی‌کنند و این موضوع بر میزان فروش لباس‌های سنتی در نمایشگاه‌ها تأثیرگذار است در حالی که در این میان افرادی هستند که آنچه برایشان مهم است برازندگی لباس است نه اینکه آیا آن لباس و مانتو مطابق مُد روز است یا خیر.

مدرس طراحی دوخت دانشگاه مارلیک با تأکید بر اینکه طراحان دوخت باید خود را به علم روز مجهز کنند افزود: در این دانشگاه سعی شده است با تلفیقی از پارچه‌های مختلف طراحی سنتی رعایت شود که این کار موجب ایجاد لباس‌های بسیار زیبایی شده که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان است.

اکبرپور با بیان اینکه در این دانشگاه به سلیقه مخاطبان توجه زیادی می‌شود، گفت: لباس‌های ما با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها طراحی و دوخته می‌شود و در این بین هم لباس‌های ارزان قیمت با دوخت‌های زیبا و هم لباس‌های گران قیمت دوخته می‌شود.

انتهای پیام/ 86019/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول