اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

خاکی‌صدیق: جابه‌جایی هرم تخصصی مورد نیاز در کشور ضرر جبران‌ناپذیری وارد کرد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یکی از محورهای اصلی مورد توجه این وزارتخانه جا‌به‌جایی هرم تخصصی مورد نیاز در کشور است که از دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آغاز می‌شود.

خاکی‌صدیق: جابه‌جایی هرم تخصصی مورد نیاز در کشور ضرر جبران‌ناپذیری وارد کرد

به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در  مراسم رونمایی از برنامه‌های درسی کاردانی پیوسته دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بیان داشت: مشکلی که با وجود تمامی دستاوردهای آموزش عالی وجود دارد، جابه‌جایی هرم تخصصی مورد نیاز کشور است، این جابه‌جایی تبعات جبران‌ناپذیری به ما‌ وارد کرد.

وی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی و مورد توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جا‌به‌جایی این هرم است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای پایه و اساس آموزش‌های مهارتی در کشور است، اگر بخواهیم هرم را جا‌به‌جا کنیم، باید این اقدام را از دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آغاز کنیم.
وی تأکید کرد: در کنار توجه به ارتقای مهارت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بحث تجهیزات و بهسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به یک بازسازی کلی نیاز داریم و امیدواریم با درنظر گرفتن بودجه مناسب بتوانیم به این مسأله توجه کنیم تا این دانشگاه جهشی را در جهت آموزشی مهارتی داشته باشد.
در ادامه این برنامه محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در نظام جدید آموزش‌وپرورش لازم بود که حدود ۴۰ برنامه درسی برای کسانی که در نظام جدید دانش‌آموخته دیپلم هستند، تدوین شود لذا از دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمک گرفتیم.
وی با اشاره به تشکیل شورای برنامه‌ریزی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: در ۷۰ کارگروه تخصصی تحت نظارت وزارت علوم و حدود ۷۰۰ عضو هیئت‌علمی برجسته فعالیت دارند که همگی در حوزه‌های مختلف از توانمندی بالایی برخوردارند ازاین‌رو برای بحث‌های مهارتی و علمی باید دانشگاه فنی و حرفه‌ای را وارد کار می‌کردیم.

*آموزش‌های فنی و مهارتی؛ یکی از راه‌های ارتقابخشی آموزش عالی کشور

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این آیین گفت: بروز رسانی ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه‌ریزی درسی در یک سال اخیر است.
وی ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: بحث ارتقای کیفیت آموزشی یکی از دغدغه‌های اساسی آموزش عالی است و در این خصوص در سال‌های بعد از انقلاب اقدامات خوبی ازلحاظ رشد کمی و کیفی انجام گرفته است و خدمات گسترده‌ای آموزش عالی طی سالیان اخیر به کشور داشته اما یکی از چالش‌های مهم در کشور بیکاری فارغ‌التحصیلان است که در این راستا ارتقا و توجه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای می‌تواند کارساز باشد.
صالحی عمران توجه به آموزش‌های فنی و مهارتی را یکی از راه‌های ارتقا بخشی آموزش عالی کشور دانست و ادامه داد: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین محور دانشگاه در به‌روزرسانی برنامه‌های درسی توجه به محتوای آموزش بود؛ چراکه بسیاری از برنامه‌های موجود برای سالیان گذشته بوده و طی این مدت تغییرات چندانی نداشته است و لذا بلافاصله با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد مذاکره شدیم و طی جلسات متعدد مطرح شد که نبایستی آموزش ثابتی در آموزش‌های مهارتی بالاخص در بحث برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ چراکه هرروز شاهد تغییرات گسترده‌ای در تکنولوژی، فناوری و صنعت در دنیا هستیم که در همین راستا بایستی دانشگاه اختیار داشته باشد به فراخور همین تغییرات، برنامه‌ریزی متناسب با آن را انجام دهد.
وی با بین اینکه خروجی کیفیت دانش‌آموختگان وابسته به آموزشی است که طی دو یا چهار سال در دانشگاه کسب می‌کند و بروز رسانی برنامه‌ریزی درسی برای این امر مهم اصلی‌ترین دغدغه دانشگاه است افزود: بعد از ۶ تا ۷ ماه بحث و بررسی با مدیران وزارت علوم درنهایت با موافقت دکتر غلامی مقام عالی وزارت، مهرماه سال ۹۷ توانستیم مجوز شورای برنامه‌ریزی درسی را برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای اخذ کنیم و در پی آن با تصویب آیین‌نامه مصوب، گروه‌های برنامه‌ریزی تشکیل شدند.
صالحی عمران با اشاره بر اینکه اولویت اصلی ما کاردانی پیوسته است اظهار داشت: ۴۳ گروه برنامه‌ریزی در سراسر کشور شامل سه طیف از اعضای مختلف فعالیت داشتند که به ترتیب گروه جامع علمی که اعضای آن‌هم از اساتید دانشگاه و خارج از دانشگاه با تخصص‌های برنامه‌ریزی مختلف حضور داشتند که تحولات علمی در رشته‌های مهارتی در کشورهای پیشرفته را دنبال می‌کردند، گروه دوم کارشناسان برنامه‌ریزی درسی و گروه‌های آموزشی با همراهی وزارت آموزش‌وپرورش بودند و سومین گروه متخصصان صنعت و بازار کار بودند که برنامه‌ریزی‌های درسی با ترکیب این سه گروه صورت می‌پذیرفت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی درسی و تغییر سرفصل‌های آموزش‌های مهارتی با توجه به تغییر نظام آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش را یک نیاز ملی قلمداد کرد و بیان داشت: هیچ برنامه درسی ثابت و بدون ایراد نیست و در آینده می‌تواند تکمیل یا اصلاح شود.
وی افزود: ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه‌ریزی درسی در این دانشگاه است که البته برنامه‌ریزی بخشی از آن‌ها را به قطب‌ها و دانشکده‌های توانمند خود واگذار کردیم که این نشانگر فرآیند تفویض اختیار به دانشگاه است که می‌تواند اثرات بسیار خوبی در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد.
صالحی عمران بابیان اینکه دانشجویان ورودی مهر ۹۸ ازاین‌پس با برنامه درسی جدید مواجه می‌شوند عنوان کرد: در برنامه‌ریزی‌های درسی یکی از دغدغه‌های ما بحث شایستگی و صلاحیت محور کردن برنامه‌های درسی بود که دانش و مهارت با نگرش بر برنامه‌ریزی شکل بگیرد. هم‌چنین سعی کردیم ارتباط مناسبی بین برنامه‌ریزی درسی مهارت، حرفه‌ها و مشاغل برقرار شود و جهت‌گیری‌ها با توجه به تجربیات بین‌المللی مشاغل انجام شود.
وی با عنوان اینکه خوشبختانه در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از تجربیات نخبگان آموزش عالی و صنعت ازجمله معاونان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش در جلسات شورا استفاده کردیم ادامه داد: در شورای برنامه‌ریزی دقیقاً مشخص می‌شد که هر رشته‌ای در پایان کار به چه شغلی ختم خواهد شد و درس‌هایی تعریف‌شده به کدام شغل و حرفه در جامعه کمک خواهد کرد لذا تأکید بر جنبه‌های عملی برنامه‌های درسی محور دیگری بود که در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گرفت در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های درسی رویکرد عملی دارندو در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های سراسر کشور انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با عنوان اینکه آموزشی که در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود حتماً باید منتهی به اشتغال شود تأکید کرد: توجه به مهارت‌ها و شایستگی‌های عام و خاص، رعایت استاندارد‌های آموزشی و مدرس، توجه به روش‌های تدریس، توانمندسازی اساتید و سنجش و ارزیابی دانش، ارزش و مهارت‌های دانشجویان و استاندارد‌های تجهیزات ازجمله موضوعاتی بود که در تدوین برنامه‌ریزی درسی جدید آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی موردتوجه قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول