اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

روش واگذاری شرکتهای دولتی در بورس تغییر می‌کند

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به عدم اقبال بخش خصوصی از عرضه شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس، روش‌های جدید برای واگذاری این شرکتها دنبال می‌شود.

روش واگذاری شرکتهای دولتی در بورس تغییر می‌کند

محمدعلی دهقان دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه واگذاری شرکت‌های دولتی به روش بلوکی و نقدی خریدار ندارد، گفت: با توجه به عدم اقبال بخش خصوصی از عرضه شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس، روش‌های جدید واگذاری این شرکتها دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم در هیات واگذاری روش‌های متنوع‌تری برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های اقتصادی دولتی استفاده کنیم، از جمله این روش‌ها صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به ETF ها است که شرکت‌های دولتی از آن طریق به بخش خصوصی واگذار شوند.

به گزارش فارس، بنا بر مصوبه هیات واگذاری مقرر شد، باقیمانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ از جمله 6 پالایشگاه، 2 بانک، 2 شرکت بیمه‌ای، 2 شرکت خودروسازی و شرکت‌های دیگر به ارزش کل 54 هزار میلیارد تومان از طریق بورس و فرابورس به قیمت تابلوی معاملات بعلاوه 20 درصد (به خاطر سهام مدیریتی) واگذار شود که تاکنون 5 شرکت در بورس و فرابورس عرضه بلوکی داشته‌اند که خریداری برای آنها پیدا نشده است.

دهقان دهنوی همچنین در مورد حذف 4 صفر از پول ملی و تغییر واحد ملی از ریال به تومان گفت: در صورت تصویب نهایی در مجلس، 4 صفر از پول ملی حذف می‌شود و هر هزار تومانی فعلی که 10 هزار ریال است، در واحد پول جدید به یک تومان تبدیل می‌شود، اما برای کالاهایی که زیر این رقم خرید و فروش می‌شود، واحد کوچک‌تر پارسه تعریف می‌شود که هر یک تومان جدید معادل 100 پارسه باشد.

وی گفت: کالایی که مثلا به قیمت 500 تومان فعلی است، با تغییر واحد پول ملی به مقدار نیم تومان جدید خواهد بود؛ یعنی 50 پارسه برای خرید آن باید پرداخت شود.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: واحد پول جدید به عنوان تومان و حذف 4 صفر از پول ملی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و چون دولت آن را پیشنهاد کرده با آن موافق است.

دهقان دهنوی در پاسخ به این پرسش که آیا با وضع تورمی موجود، واحد تومان به سرنوشت ریال دچار می‌شود، گفت: بله، با روند تورمی کنونی تومان جدید نیز در آینده به سرنوشت ریال دچار می‌شود و ارزش خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین باید تورم کنترل شود.

وی برای کنترل تورم گفت: حذف صفر کار کوتاه‌مدت است و برای کنترل تورم باید ساختارهای اقتصاد و تولید درست شود.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد همچنین در مورد کمک به وضعیت مسکن مردم گفت: راهکارهای کوتاه‌مدت برای کمک به اجاره مسکن است و برای بلندمدت باید اقتصاد مسکن سر جای خود قرار گیرد و تولید و عرضه مسکن رونق بگیرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول